Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
25. august 2003 - 15:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hardware firewall

Jeg går og overvejer at købe en hardware firewall, men har dog ikke helt styr på hvilken. Nogle som ligger inde med gode erfaringer. Skal kun bruges til privat brug med to maskiner, som kører i netværk.
Avatar billede jschack Nybegynder
25. august 2003 - 15:48 #1
Tja, d-link's DI-604 router har indbygget firewall.
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=216
Så får du router og 4 ports switch med i købet - den koster ca. 400 kr. sidste gang jeg tjekkede på edbpriser.dk.
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
25. august 2003 - 16:02 #2
Jschack>>> Der har man også selv mulighed for hvilken porte der skal stå åben og ip blokering..? men er den svær og sætte op?
Avatar billede jschack Nybegynder
25. august 2003 - 16:08 #3
Ja til begge. Har kun læst om den, da jeg selv overvejer at købe den, så jeg ved ikke om den er svær at sætte op.
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
25. august 2003 - 16:10 #4
Jschack>>> Ok, er nemlig lidt træt af de software firewalls, og de lever ikke altid op til ens forventninger. Så det ender nok med jeg køber en di-604. Det ser ud til, at den er rimelig god, og endda til en billig penge..
Avatar billede jschack Nybegynder
25. august 2003 - 16:15 #5
Ja, det samme for mig. Der er mange der har denne router, da den vist nok har indgået i nogle af TDC's pakker - så hvis der bliver problemer med opsætningen er der en stor bruger gruppe der kan hjælpe på vej.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2003 - 16:16 #6
Med kun to maskiner ville jeg kikke på zywall serien
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
25. august 2003 - 16:22 #7
BufferZone >>> ok... eventuelt noget forslag??? og hvorfor lige zywall?
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2003 - 17:09 #8
Zywall: http://www.zyxel.dk

Litt dyrere modeller har statefull inspection og beskyttelse mot dos angrep.

Et rimeligere alternativ, ca 400 Kr (Sikker ok):

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4257

Ellers så kan man lage sin egen statefull inspection firewall vha en gammel PC og smoothwall. Nokså enkel å isntallere og konfigurere:
http://www.smoothwall.org
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2003 - 17:30 #9
Zywall er rimelig billig, får gode anmeldelser, har mulighed for VPN, har stateful inspection hvilket giver god sikkerhed.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. august 2003 - 17:44 #10
Men det samme gjelder også for den rimelige billion firewall til 400 Kr, statefull inspection, vpn og minst en god anmeldelse.

En meget viktig sak med en hvilken som helst firewall det er konfigureringen. Bruker selv et Netopia firewall/router og den er temmelig vanskelig å konfigurere. Mener å ha last at det er enkelte som her hatt problemer med konfigureringen av Zywall også (men har som sagt aldri forsøkt selv)

Smoothwall 2.0 har statefull inspection, VPN, den har flere gode anmeldelser, den kan kjøre på mere eller mindre gratis hardware, og den er meget enkel å konfigurere via et web basert grensesnitt.