Avatar billede snigeren Nybegynder
15. august 2003 - 15:04 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

flash bog til spil

Hai!

Jeg skulle lige høre om der er nogen der kender en god bog der kan sætte mig lidt ind i hvordan man laver spil i flash.

Når jeg nu siger "spil i flash" er det et bestemt spil jeg ønsker at lave i flash...
...hvis nogen kender det gamle "eye of the beholder" fra westwood. Det er jo i bund og grund bare noget med at rende rundt i en labyrint og tæske nogle monstre og samle ting op.

Men jeg er helt på bar bund med hensyn til at lave spil og den slags,.. derfor ville det være rigtig fedt med en bog som trækker en igennem nogle tutorials i stil med det jeg lige skrev,...

Jeg skal kunne definere en labyrint, samle ting op og smide dem i inventory, lave monstre der gå random rundt i labyrinten, definere skade og hastighed med forskellige våben, osv.

(jeg gør det mest for øvelsens skyld, men oxo fordi det kunne være lidt sjovt at lave en online udgave af "eye of the beholder")

Jeg vil meget gerne have uddybende svar ikke bare navnet på en bog =)

/Snig
Avatar billede snigeren Nybegynder
15. august 2003 - 15:05 #1
altså jeg er ved at få nogenlunde styr på flash action script bare ikke i henhold til at lave spil =)

/Snig
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. august 2003 - 18:05 #2
Jeg tror vist "Macromedia Flash MX Game Design Demystified" er en bog for dig. Har ikke selv læst den, men den gennemgår vist alt med isometrisk grafik og kollisioner af alle slags - og er en af de eneste bøger om spil til flash mx...

se den her:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0201770210/qid%3D1050449758/sr%3D1-5/ref%3Dsr%5F1%5F2%5F5/202-0373549-9021436

Har ikke set den i butikker...

/Filip
Avatar billede barklund Nybegynder
15. august 2003 - 22:30 #3
Dit spørgsmål handler ikke så meget om at lave spil, men om generelt at lave en større applikation. Og svaret er strukturing, og det kan du finde i enhver god avanceret programmeringsbog om Java eller C++ - men det gider du vel ikke ;)

Game Design (som pyroman nævner) handler om at lave spil, hvordan man strukturerer en swf og hvordan man snakker med server på den rigtige måde. Det kan garanteret hjælpe dig et godt stykke hen ad vejen, men det vil aldrig slå erfaring.

Mit bedste råd er, at du sætte dig ned og laver spillet med de evner du har nu. Derefter sletter du din fla og laver spillet igen. Og igen. Og igen. Et nogle gange ved du så meget mere - som en bog aldrig vil kunne lære dig. Derefter kan du læse bogen og få nogle små tips til, hvordan du kunne gøre det lidt bedre. Men erfaring er det bedste.

/Barklund
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. august 2003 - 23:02 #4
Det lyder som ret meget tidsfordriv at lave det samme spil igen og igen indtil man kan skrive det med lukkede øjne - og det bliver ret kedeligt i længden at lave grafik ved mindre man er grafiker :). Men hvis du starter med at lave en simpel udgave af spillet, sletter den (helt eller delvist) og laver den igen, men med udvidede funktioner (ideer som du fx kan få på exp eller i andre spil), så får du ikke bare erfaring, men lærer også noget nyt... Og det er jo hele 2 ting på en gang og det går jo virkelig ikke - og jo med tilstrækkeligt meget fritid og alt for lidt at bruge den til, samt et par liter cola og en ganske god portion tålmodighed, så har du til sidst et fantastik ping-pong spil... Lad være med at start i det store, jeg har erfaringer med at selv det mindste ping-pong spil bliver svært, hvis der skal AI til... Bare hæng i - men lad være med at gro fast som indtørret nørd, hvis eneste ven er nyhedmailen fra eksperten.dk... :) Fortsat god aftem...
Avatar billede barklund Nybegynder
16. august 2003 - 01:07 #5
er man så en nørd? ;)
Avatar billede pyroman Nybegynder
16. august 2003 - 09:31 #6
Barklund => Læg mærke til tidspunktet for din kommentar... Normale mennesker ville kun være oppe på det tidspunkt hvis de var i byen eller har kanal københavn :) :) :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
16. august 2003 - 11:52 #7
"eller har kanal kbh" hahahahaha
skååål skibber :P

ehem,.. det kan godt ske at java eller c++ er for stor en mundfuld for mig, har så lidt fritid at man tror det er løgn =)

men skal da lige se lidt i den der gamedesign bog, det kunne jo være jeg kunne skrabe flasker nok sammen til at købe den ^ ^

oh well,... på med vanten !

smider du ikke oxo lige et svar barkie ?
Avatar billede barklund Nybegynder
16. august 2003 - 11:57 #8
Fair nok, point taken ;)
Avatar billede snigeren Nybegynder
16. august 2003 - 12:00 #9
takker for svar =)
Avatar billede barklund Nybegynder
16. august 2003 - 12:21 #10
Hvis du vil vide mere specifikke ting (som nok er nemmere at svare på) så endelig spørg...
Avatar billede snigeren Nybegynder
16. august 2003 - 16:22 #11
yesh,.. ska nok, altid godt at ha en barklund ved hånden =)
Avatar billede faurskov1 Nybegynder
28. april 2004 - 12:08 #12
Jeg kan anbefale bogen 'ActionScript for fun and games' af Gary Rosenzweig ISBN 0-7897-2524-X fra forlaget Que. Den er for flash 5, men der er kommet en opdateret version til Flash MX. Gary skriver fantastisk godt og hans kode er intelligent opbygget. Samtidig får du interessante generelle råd om spil på nettet generelt.