Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 19:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

NTLDR mangler XP kan ikke starte?

Fra Grovlam:
Første spørgsmål i dette forum, så bære over med mig.... :-)

Starter min maskine op, ingen problemer. Jeg lukker den ned igen (var blot inde og læse en mail)
Havde glemt at ordne en anden ting så jeg starter den op igen. Denne tekst kommer på:
NTLDR mangler
tryk ctrl + alt + delete for at genstarte

Har ikke ændret noget som helst, eller installeret nyt software eller hardware for den skyld.

1. Har søgt alle vejne både her og andre steder.
2. har fuldt samtlige råd jeg kunne opstøve:
        a. prøvede at boote op på en XP cd
            (to forskellige som begge virkede på andre maskiner!)
        b. tjekket at der ikke sider en diskette af nogen art i
            diskette drevet.
        c. Har tjekket at BIOS står rigtigt når jeg prøver at boote
          op på henholdsvis cd-rom og diskette drev

3. forsøgte at lave en copy X fra XP cd-rom  (D:copy C:\I386\ntldr)  til harddisken, men det lykkes hvis heller ikke da man som sagt ikke kan komme i kontakt med HD'en

Overvejer kraftigt blot at format C:, men det hjælper vel heller ikke noget hvis man ikke kan komme i kontakt med HD'en.

Starter op på 98 Boot diskette (total ude og skide) og kan godt starte fdisk op. Kan godt se HD og dens to partisioner. Og C: partision står som aktiv.

Da den er partisioneret er jeg endelig ligeglad med C drevet, da der kun er operativ system på og ingen gemt data.

Hvad gøre jeg, har selv ikke flere ideer til det videre forsøg på en redning?

Venlig hilsen Grovlam, håber i kan hjælpe bare lidt.....(60 point at hente på denne her)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2003 - 19:48 #1
har du prøvet at lave en reparation? og lige tjekke med din partition med winxp også er sat som den aktive partition
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 19:51 #2
Ja hvis jeg kunne få XP cd'en til at starte op så var jeg nået langt. Men ak nej Cd-rom siger No Emulation og så kommer teksten Booter op fra Cd- rom, den tjekker hardware og går i sort?
Intet sker efter dette.
I følge Fdisk er den rigtigt partition sat til aktiv (40 GB hvor de 10GB er hvor OS er installeret og er også aktiv partition
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2003 - 19:53 #3
mener du skal trykke på en tast for at den starter  cd-installationen...
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 19:58 #4
Ja det var mig der ikke fik udtrykt mig ordentligt. Jeg trykker selvfølgelig på Enter knappen på det rigtigt tidspunkt, for hvis jeg ikke gør det så........NTLDR mangler!!!!
Efter jeg har trykket så tjekker den hardware og så går den død. Sort skærm og intet sker og tastaturet svar ikke længere.
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2003 - 20:01 #5
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 20:15 #6
Jeg vil prøve, men det kræver lidt at jeg finder en maskine med XP installeret for at lave den bootop diskette. Eller kan den hentes på nettet?
Avatar billede cautoo Nybegynder
11. august 2003 - 20:15 #7
hmm... jeg har selv engang haft samme problem, grunden til du ikke kan få kontakt kan være pga. det er NTFS drev, hvis du har en anden maskine med XP så prøv at ligge ntldr og boot.ini ned på en diskette, så burde du kunne starte windows på computeren ved hjælp af disketten...
Avatar billede cautoo Nybegynder
11. august 2003 - 20:17 #8
husk at foramtere disketten med windows egen format funktion, ellers virker startdisketten ikke
Avatar billede cautoo Nybegynder
11. august 2003 - 20:21 #9
se evt her: http://www.eksperten.dk/spm/341455

udsnit:
Kommentar: larildsen
17/04-2003 01:25:24    De filer jeg skriver: ntldr, boot.ini & ntdetect.com skal med på disketten.
Boot.ini skal kun tilrettes hvis der er forskelle i partitioneringen, eller i HHD controllerne
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 20:23 #10
Ja jeg vil prøve det med disketten. (Begge råd fra riversen og cautoo) men det bliver først når jeg har adgang til en anden maskine med XP installeret. (Med mindre det kan downloades på nette da jeg har en maskine nr. 2 med Linux som jeg skriver fra lige nu)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2003 - 20:26 #11
ja, kig i mit link
Avatar billede hcma Novice
11. august 2003 - 21:06 #12
Jeg fandt lige en del af en tråd her:
http://www.techimo.com/forum/t37563.html

NTLDR ...boot sequence
I recently built my first computer. I had the same problem starting it up when I installed Windows XP. All I had to do is go into BIOS setup and edit the boot sequence. Fixed the problem immediately.

On restart, after your computer does its POST checks, press and hold <delete> and it should take you into your systems BIOS. Go to your advanced BIOS features, and check the way your system is booting up its devices. I used boot from CDrom drive for first, then floppy for second, then harddrive....etc.

Before you edit these, just in case...write down the order they were in. You can always go back to change em back if it doesn't work. Make sure once you change your settings...that you save them before you exit the BIOS. That's all...it shoudl work.
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 21:21 #13
Har prøvet at bytte rundt på dem, flere gang og i alle mulige rækkefølger, samme problem.
Får en til at kopier de filer som linket fra cautoo tidliger på aften råed mig til. Så må vi se i morgen aften om det virker!
Jeg skal nok vende tilbage med point, hvis det løser problemet.
Avatar billede grovlam Nybegynder
11. august 2003 - 23:04 #14
Nu har jeg formateret disketten (Men det var Fat format og jeg køre NTFS). Så kopieret jeg Boot.ini + ntldr + ntdetect.com over og prøvede at boot op på min maskine. No luck.
Så satte jeg XP Pro cd -rom i med disketten i, No Luck.......

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal finde på???
Avatar billede cautoo Nybegynder
11. august 2003 - 23:14 #15
hvad siger den når du bruger disketten til at boote med?
Avatar billede grovlam Nybegynder
12. august 2003 - 06:59 #16
Faktisk det samme som før, XP cd'en går i gang, og så pludselig er der sort skærm og den fryser.
Det samme når det bare er diskette jeg prøver at boote op på, sort skærm og den fryser.

Tror jeg måske skal prøve det med at installere XP på nr. 2 harddisk, kan man så komme i kontakt med den anden harddisk?
Hvad nu hvis jeg bruger Partition Magic og formatere C partitionen. Var det måske en ide eller?
Avatar billede grovlam Nybegynder
13. august 2003 - 16:16 #17
Ja drenge, jeg takker for hjælpen!!!! ..... :ø)
Det der løste problemet var følgende:
Formater min Linux partition på min nr. to maskine.
Installer XP på den.
Installer den defekte harddisk fra maskine nr. et i maskine nr. to
Starte maskine op. Inde i Windows prøver jeg at gå ind i den defekte partition hvor mit OS der ikke vil starte ligger. Windows kommer op og siger at partitionen er defekt (AHHHH som om jeg ikke var klar over det) beder mig om at genstarte.
Under genstarten går scandisk i gang på den defekte partition og genskaber alle mapper etc.
Harddisk over i nr. et maskine og VUPTI så køre det sgu igen.......
super lækkert.
Håber der er andre der måske kan få brug for dette råd.
Og med hensyn til de 60 point????
Hvem ikke lige hvem der skal have dem tildelt?
(I må gerne komme med forslag til vinderen der skal tildeles de 60 point)

Venlig hilsen Grovlam
Avatar billede hcma Novice
13. august 2003 - 17:01 #18
mon ikke selv du skulle tage pointene  :o))
Avatar billede tomdane Nybegynder
24. september 2003 - 08:00 #19
Blot en kommentar: jeg havde også en W2K maskine med "BOOT: Can't find NTLDR" her til morgen efter strømafbrydelsen. Lidt tilfældigt smed jeg en WinXP installations-CD i, og vupti kunne jeg arbejde på harddisken efter opstart på CD.

Herefter kørte jeg en "Repair" med en W2K CD og det løste problemet...
Avatar billede grovlam Nybegynder
30. august 2007 - 07:33 #20
Er det dårlig kama og give sig selv point for at have løst et spørgsmål?
Avatar billede hcma Novice
30. august 2007 - 10:38 #21
nej absolut ikke, da du jo selv løste problemet og tilmed oplyste hvordan  :o)