Avatar billede zero_ Nybegynder
10. august 2003 - 13:10 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Begræns ssh-adgang til root

Hej

Er det muligt, at begrænse adgangen via ssh, således det kun er 'root', der kan logge ind? Alternativet kunne være at "låse" almindelige brugere fast i deres hjemmebibliotek - men hvordan gøres dette?

Almindelige brugere skal ihvertfald ikke have adgang til hele filsystemet!

Jeg kører med pakken "ssh".

På forhånd tak :-)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. august 2003 - 13:25 #1
normalt vil man af sikkerhedsmæssige grunde vælge at det IKKE er tilladt at logge ind som root via SSH.

det er dog muligt at specificere hvilke brugere der kan logge ind via SSH.

Jeg vil foreslå dig at lave flg. ændringer i din sshd_config fil:
PermitRootLogin no
AllowUsers user1 user2 user3

hvor den første linie blokere for at man kan logge direkte ind som root, og den anden navngiver hvilke brugere der faktisk må logge ind via ssh
Avatar billede thomasledet Nybegynder
10. august 2003 - 13:35 #2
hvis du har brugere, som slet ikke skal have shelladgang, så vil jeg også anbefale dig at ændre deres shell til /bin/false eller lignende. så kan de heller ikke logge ind med ssh
Avatar billede zero_ Nybegynder
10. august 2003 - 13:41 #3
Tak, for svarene - det virker perfekt nu! :-)