Avatar billede gaardbo Nybegynder
05. august 2003 - 08:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Processor og temperatur

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogen af Jer eksperter kan hjælpe mig med:

Jeg ved godt at jeg har spurgt om dette før, men jeg kan ikke finde nogen steder på AOpen's hjemmeside, hvor der står, hvor kraftig en processor jeg kan sætte på et AOpen AK73Pro bundkort. Har nogen et sikkert bud?

Hvor høj må temperaturen på¨en processor være? Min Athlon 1,2 gb kører med 56 grader - er det for meget? Biosen giver jo mulighed for at lukke ned ved både 55 og 60.

Hvis jeg skifter bundkort ud (det er jo af ældre dato), skal jeg så nyinstallere alle mine programmer, eller burde de (incl. XP) bare køre videre?
Avatar billede lrd Nybegynder
05. august 2003 - 08:34 #1
Hvor høj må temperaturen på¨en processor være? Min Athlon 1,2 gb kører med 56 grader - er det for meget? Biosen giver jo mulighed for at lukke ned ved både 55 og 60. Udvikleren siger selv de kan klare op til 95.  Din temp er slet ikke vild bare rolig
Avatar billede lrd Nybegynder
05. august 2003 - 08:35 #2
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil."

Her står lidt ( taget fra anden tråd)
Avatar billede peet-49 Novice
05. august 2003 - 08:36 #3
Hvis du skifter bundkort til anden shiptype, skal der køres en repair, temp på din cpu er fin nok, den kan klare meget mere. Standard for CPU er 60 grader og for bundkort 30#% grader.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. august 2003 - 08:38 #4
Her er en liste over hvilke cpu'er dit motherboard understøtter.
http://www.aopen.com.tw/tech/report/cpuref/k7.htm

55-60 grader er ikke højt, og hvis du skifter bundkort kan du være heldig at det hele virker bagefter, men det er ikke sikkert, så regn med at det er en nyinstalation af det hele der skal til hvis du skifter bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2003 - 08:41 #5
lrd >> Go' morgen :o)
Avatar billede lrd Nybegynder
05. august 2003 - 08:43 #6
:-) Morn Phatlasse og andre. Sorry det siger man jo her på denne tid!
Avatar billede gaardbo Nybegynder
05. august 2003 - 09:46 #7
Tak indtil nu. Jeg er beroliget m.h.t. temperaturen. Jeg har været inde på listen lrd - men jeg er nok for tumpet til at kunne læse den. Hvad siger den en ekspert angående hvor stor processor der kan sidde i et AK73Pro (der er ikke nogle tal bagved typebetegnelsen)?
Avatar billede lrd Nybegynder
05. august 2003 - 09:51 #8
hm det står jo på tonny's link eller læser jeg forkert!?

Efter det jeg læser kan du bruge en 2600
Avatar billede zendrac Nybegynder
05. august 2003 - 09:55 #9
Mht. XP der kører videre ... Du skal nok køre Product Activation igennem en gang til, og idet flere end 3 ting er ændret samtidig i din konfiguration. Kan det tænkes at du skal ringe op til noget telefonsupport. Med mindre du selvfølgelig har en Corp. license.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. august 2003 - 09:56 #10
Tjaa... jeg læser den som om du med garanti kan bruge en Palomino 1.4 ghz men måske, afhængig af pcb version op til en Palomini 2000. Pcb version burde stå på bundkortet lige efter teksten AOpen AK73Pro
Avatar billede lrd Nybegynder
05. august 2003 - 09:57 #11
Det står lidt på Edbpriser om emnet og der er en der opgraderede til en 2000 med en ny bios update
Avatar billede gaardbo Nybegynder
05. august 2003 - 11:07 #12
Så mangler jeg kun at vide hvad en Palomino er - er det er firmanavn (ligesom Athlon)?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. august 2003 - 11:10 #13
Der findes forskellige modeller af Athlon. Palomino er såvidt jeg husker modellem med 0.18 my teknologi, hvor Thoroughbread er med 0.13 my teknologi.
Og jeg mener at de stadig kan fås. Jeg har vist set dem ved www.shg.dk
Avatar billede gaardbo Nybegynder
05. august 2003 - 11:17 #14
Tak til Jer alle.
Lukker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. august 2003 - 11:20 #15
Takker for point :-)