Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 17:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Signering i Lotus Notes

Hej Drenge!

Vi er i øjeblikket gået igang med at tilrette vores CRM-system på Domino (ITF 5.5 - Domino R5.0.12)..

I den forbindelse er vi stødt ind i at samtlige vore brugere, hver gang de benytter en given database (SFA-Customer Contacts) skal signere denne, nedenfor er givet fejlbeskeden/warningen...

http://www.mmi.dk/snap.jpg

Er der nogle der kan hjælpe - jeg ved fra tidligere, da vi har haft en konsulent forbi, at man kan lave en eller anden form for global signering for samtlige brugere, er der nogle der evt. kan fortælle mere?

Mvh.

Kim
Avatar billede roenving Novice
04. august 2003 - 17:32 #1
Det ligner til forveksling et problem med ECL-listen, så prøv at søge på Notes.net -- jeg mener selv jeg har hentet noget script derfra de par gange jeg havde brug for det !-)

Fejlmeddelelsen kommer fordi den handling, som forsøges udført ikke er godkendt til den angivne udvikler/gruppe i alle brugernes Execution Control List -- scriptet jeg har brugt er et mailet lille script som kopierer denne liste fra serverens indstillinger ...

Jeg kan ikke huske om der også er et eksempel i Lotusscript-hjælpen, men du kan ihvertfald finde den metode som skal bruges der !-)
Avatar billede roenving Novice
04. august 2003 - 17:32 #2
-- og den findes også som @-function !o]
Avatar billede galle2 Nybegynder
04. august 2003 - 17:36 #3
Har du prøvet at vælge "acceptér signering"? Ja, man skal jo spørge.... Jeg har haft samme problem, men når man først har valgt "acceptér signering" en gang så kommer problemet ikke igen i min situation....
Avatar billede jogii Nybegynder
04. august 2003 - 21:15 #4
Det bedste er at i vedligeholder en firmliste over hvilke signaturer der må udføre hvad på jeres maskiner. Det gøres i adressebogen under Menu -> Actions -> Edit Administration ECL.
En ECL minder lidt om en ACL. Den angiver hvem der må udføre forskellige handlinger via kode. Mest passende er det at give jeres udviklere adgang til at udføre alt på jeres maskiner. Dem stoler i forhåbenlig på :-)
Efter at den fælles ECL er blevet opdateret, bliver denne ECL anvendt til nye Notes-installationer. Eksisterende installationer skal opdateres ved at sende en knap som brugerne skal trykke på. Koden skal være:
    @RefreshECL( @Subset(@MailDBName; 1) : "names"; "")
eller som det nu er muligt i N6:
    @RefreshECL( @MailDBName[1]: "names"; "")
Dette virker under forudsætning af at jeres postserver har en opdateret version af ECL.
//Jörg
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
05. august 2003 - 11:53 #5
For at fuldende Jörg's glimrende forklaring kunne tilføjes, at man med fordel kan oprette en "signer-id" som så er det navn man har i sin ECL samt i adressebogens liste over hvem der må afvikle agenterne.

Så skal jeres udviklere interne som eksterne "bare" huske at signere baser de har tilrettet med denne id.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. august 2003 - 12:25 #6
Det med at have en signer-id er en maget anvendt måde at sætte systemer i produktion på. Men problemet med at signe hele databaser er at ALLE designelementer bliver stemplet med et nyt tidspunkt. Det betyder at man sletter sporene efter "hvem" der har gjort "hvad" "hvornår" via designer. F.eks. når der er noget der "pludselig" går galt med en database, så kan man sortere designelementer efter sidste rettelsesdato eller sidste designer. Den mulighed mister man hvis man signerer hele databaser.
Men da man har en god dokumentation så er det SELVFØLGELIG ikke noget problem :-)
//Jörg
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2003 - 10:36 #7
Hej Progm4n:

Det er denne måde vi har haft det til at gøre på, og jeg har også tænkt mig at gøre det som du skriver, jeg er bare en smule rusten og mangler handlingsgangen.

Mvh.

Kim
Avatar billede jogii Nybegynder
06. august 2003 - 10:39 #8
Domino Administrator -> Files -> Højreklik databasen -> Sign Database
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2003 - 10:58 #9
Tak, signede den med Server ID'en - nu er problemet væk for folk :)

Mange tak!
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
06. august 2003 - 16:29 #10
Vær opmærksom på at der kan/vil opstå problemer, hvis du signer en baggrunds-agent, der skal sende mail, med server ID'en.

Dette skyldes at mail afsendt af en agent har agentens signer som afsender, hvilket igen medfører at signer skal være en mail-user, hvilket serveren jo ikke er.