Avatar billede eng Nybegynder
04. august 2003 - 13:53 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Slå licens fra i Windows 2000 Server

Vi har en Windows 2000 Server med 10 licenser til tynde klienter. Pludselig kan man ikke logge sig på fra 2 maskiner. Går brugerne til en anden maskine kan de godt logge sig på.
Skyldes det måske at der er licens styring på, og hvordan slår man den fra.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. august 2003 - 14:42 #1
Control Panel->Licensing

prøv at ændre den til "Per seat"
Avatar billede eng Nybegynder
04. august 2003 - 15:09 #2
hej rune, så får jeg en besked om at hvis jeg gør det mister jeg muligheden for at vende tilbage til den oprindelige opsætning. Sker der noget ved det?
Jeg er ikke særlig dreven på dette område
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. august 2003 - 15:29 #3
jeg har desværre ikke selv prøvet det, jeg vidste bare at muligheden var der.

umiddelbart burde det ikke give nogle tekniske problemer, men rent politisk/holdningsmæssigt bør det stå rigtigt alt efter hvilken/hvilke licenser man har.

jeg lagde dog lige mærke til at du skriver det er "tynde klienter", vil det sige at du benytter Terminal Services ?
Avatar billede engedal Nybegynder
04. august 2003 - 17:29 #4
ja
Avatar billede janpo Nybegynder
04. august 2003 - 20:15 #5
Hvis ikke du har "Terminal Services Licensing" installeret skal du ikke forvente mere end "Remote Administration Mode". Den kan ikke slåes fra.
Forskellen mellem "Per Seat" og "Per Server" er at hvis du har 10 brugere, men kun 4 af dem bruger serveren ad gangen skal du have 4 "per Server" licenser eller 10 "Per Seat" licenser. Har du 10 brugere, som alle bruger 2 eller flere servere på en gang skal du have 20 eller flere "Per Server" licenser eller 10 "Per Seat" licenser.
Jeg tror du skal lede efter årsagen til dit problem andesteds. Mere info. Funker netværket som det skal ? Hvordan ser DNS/WINS record ud for de to maskiner ? Hvad siger logfilerne ?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. august 2003 - 08:05 #6
nu har jeg ikke rigtig nogen erfaring med Terminal Services andet end til Remote Administration, men får du nogle fejlmeddelelser på skærmen ?
og i så fald, hvad siger de ?
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 10:53 #7
jeg får en besked om netværks fejl; men jeg kan godt komme i kontakt med serveren på normal vis og bevæge mig rundt på netværket.
Det er kun som klient maskine jeg ikke kan komme på. Begge maskiner det er galt med køre win98.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. august 2003 - 11:45 #8
har de to maskiner ellers netværksforbindelse ?

kan du f.eks. pinge en anden pc eller lignende ?
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 12:43 #9
ja
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. august 2003 - 12:53 #10
er der ikke et administrativt værktøj til Terminal Services ?

Det kunne måske være nogle sessioner der ikke er blevet lukket ordentligt.
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 13:02 #11
Jeg arbede også et sted hvor vi bruger terminal server, og tynde klienter.
jeg har haft samme problem med nogen klienter, de kunne ikke komme på servere, men via klienten kunne jeg sagtens pinge serveren.
Kan du det?
Hvis du kan det, så er der jo hul igennem til serveren og dit netværk virker.
Det jeg gjorde var at opdatere firmwaren. OG selvom det har virket før hen,så prøv at smide en ny firmware på.

Det kan også være licens som nogen andre siger.
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 13:19 #12
hej birddog
hvad er lige præcis firmwaren?
vores licenser er selvfølgelig i orden, hvis det er det du mener med licens
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 13:41 #13
hvilke mærke er dine tyndeklienter?
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 14:07 #14
er det de enkelte maskiner du mener, hvilket jo ikke har nogen betydning mener jeg
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 14:11 #15
Det var mere så jeg kunne finde den rigtige firmware til dig.
Firmwaren er jo det klienten bruger nu du trykker på powerknappen.

Og hvis du undrer dig og siger at det hele virker langt ude, så kan jeg kun give dig ret, men jeg har desværre selv oplevet det et par gange med nogen af de tynde klienter vi har her i firmaet.
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 14:30 #16
der er ikke noget der virker for langt ude for mig med mit ringe kendskab til tingene.
begge klientmaskiner er Siemens Nixdorf Xpert
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 14:36 #17
Hvorlænge har du haft problemet?
er det komemt ligepludslig eller har det været under opsejling et stykke tid.

En anden ting for at komemtilbage til licens delen. Har i inden for de sidste 3 måneder skiftet nogen maskiner ud?
Hvis i har det, så kan det jo være at de terminaler du har problemmer med nu, har fået en midlertidlig licens, og den gælder i 90 dage, eller 3 måneder
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 14:42 #18
ok, det er nok der problemmet ligger, jeg kan se der er nogle midlertidige licenser og de maskiner har fået nyt styresystem.
Hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede thomasd Nybegynder
05. august 2003 - 14:45 #19
Det lyder som om du skal have fat i nogle Terminal Service CAL Licenser.
De kan bestilles ved din software leverandør.
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 14:47 #20
Du har måske ret; men der er jo ikke flere klienter end de 10 vi har licens til.
Avatar billede thomasd Nybegynder
05. august 2003 - 14:51 #21
Er det licenser i har købt eller bare de midlertidige som man får når man bruger Terminal Service første gang.
De midlertidige gælder kun i 90 dage, som birddog tidligere skrev.
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 14:54 #22
det er 10 stk. Windows CAL English MVL lincerser vi har købt.
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 15:02 #23
men har i på et tidspunkt haft nogen flere maskiner eller noget?
Har i lige installeret sp3 eller sp4 på jeres server?
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 15:02 #24
og lige en ting.
er der gjort sådan så folk kan komme på hjemmefra?
altså arbejde hjemmefra?
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 15:17 #25
problemet opstod før vi opdaterede Windows 2000 server med sp3 og sp4.
Vi kan ikke på nuværende tidspunkt arbejde hjemmefra; men jeg er blevet bedt om at få åbnet port 3389 hos TDC så vi kan komme til det.
Er det i denne forbindelse et meget stort hul jeg åbner? nogen siger nej, andre at det er meget farligt.
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 15:23 #26
installerede i nogen af de der hotfixes inden sp3?
For i sp3 og nogen af de hotfixes der kom før. Der retter de noget ang. licens delen.
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 15:26 #27
det ved jeg ikke jeg har opdateret automatisk løbende
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 15:26 #28
de 10 maskiner i har, er de alle tynde klienter?
Avatar billede eng Nybegynder
05. august 2003 - 15:42 #29
de 3 er kun tynde klienter. De andre er almindelig maskiner
Avatar billede birddog Nybegynder
05. august 2003 - 18:27 #30
har i formateret eller noget andet?
hvilket styresystem køre de?
Avatar billede birddog Nybegynder
06. august 2003 - 10:23 #31
Men det lyder som om det er samme problem vi havde her i huset. Og ja det kan løses, også forholdvis rimlig let
Avatar billede eng Nybegynder
13. august 2003 - 11:50 #32
til birddog
undskyld ventetiden (ferie)
2 maskiner har opgr. win95 til win98 ellers er der ikke sket noget
Avatar billede birddog Nybegynder
17. august 2003 - 11:51 #33
sorry, jeg har også haft meget at se til
prøv lige på din win95 og win98 maskine at gøre følgende.

Man vælger start - kør og skriver regedit

klik på + tegnet ud for HKEY_LOCAL_MACHINE og udfor software og udfor Microsoft marker nu mappen MSLicensing tryk på delete tasten på tastaturet og svar ja til at slette.

det er så lige fjernet licensen på de 2 maskiner, så hvis det var fordi de 2 tog en extra så er det fjernet nu. Kan du så komme på via dine tynde klienter?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
18. august 2003 - 14:56 #34
eng -> Har du kigget i eventloggen på terminal-serveren. Her står som regel nogle gode hints...

Vi har selv haft samme symptomer her. Det var Terminal Licensing Service'en der af uvisse grunde ikke ville uddele flere licenser. Genstart af service gjorde ingen forskel.

Bemærk også at de tyndeklienter har forskellige styresystemer. Windows CE skal f.eks. bruge en licens. Blazer som Wyse f.eks. bruger har en licens i sig selv (ligesom Windows 2000 og XP har det). De er ikke afhængige af Terminal Licensing Service til at uddele en licens. Windows 95 og 98 er afhængige af Terminal Licensing Service.
Avatar billede eng Nybegynder
21. august 2003 - 09:13 #35
Hej birddog
Dit forslag fra d. 17/08-2003 kl.11:51:10 har løst mit problem, så tak for dit gode svar.
Hvordan for jeg accepteret dit svar.
mvh.eng
Avatar billede birddog Nybegynder
21. august 2003 - 11:31 #36
du skal vist bare acceptere denne her :)
Og glad for jeg kunne hjælpe
Avatar billede eng Nybegynder
21. august 2003 - 12:07 #37
tak skal du ha'