Avatar billede zendrac Nybegynder
04. august 2003 - 10:56 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Automatisk lukning af spørgsmål

Det virker som et udbredt problem at spørgsmål ikke lukkes af dem der opretter dem, specielt er det et problem at man jo ikke får resultatet af alle de gode forslag.

En mulig løsning kunne være at et spørgsmål der ikke har fået nye kommentarer/svar i en tidsperiode, bliver pointfordelt mellem de svar der er givet i tråden. Eller også må der være et større incitament til at lukke sine spørgsmål, her tænker jeg specielt på at det virker som om et fåtal har rigtig mange spørgsmål ude og hænge.

Om der snydes med nogle få point er jo i sagen ligegyldigt, det er mest den manglende opfølgning og afslutning med om det gik godt eller skidt der er problemet.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:02 #1
ved ikke om du har set den lange tråd oprettet af lrd. Der er emnet oppe at vende. Der har været snak om, at man ikke skal kunne oprette nye spørgsmål, hvis en bruger har fx 10 spørgsmål åbne, men der er ulemper ved det.

JEg mener selvfølgelig et spørgsmål skal lukkes, hvis der er givet et svar. Har diskuteret med ravnborg, og han har nok overbevist mig om, at et spørgsmål ikke bør lukkes, hvis ikke der er givet et svar. For det første kan spørgsmålet ikke bruges til søgning, hvis det står som lukket, men der findes ikke noget svar...der er ingen grund til at kigge i spørgsmålet...for det andet vil det skævvride pointsystemet, men det er en mindre detalje, som jeg ikke har det store imod.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2003 - 11:04 #2
"bliver pointfordelt mellem de svar der er givet i tråden" ... du vil så opleve at
der bliver lagt en masse ligegyldige "svar" i spørgsmålene, for at få adgang
til de automatiske point. Det har li'som været diskuteret før ;)
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:05 #3
tror godt du selv kan tage point for spørgsmålet.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:05 #4
enig, erik
Avatar billede snowball Novice
04. august 2003 - 11:05 #5
Automatisk lukning af spørgsmål er en meget dårlig idé, for hvis point'ene bare automatisk blev delt imellem dem der havde svaret, så vil der unægteligt være en masse brugere der bare smider et tomt svar i en masse spørgsmål, og så på den måde få en masse point de slet ikke har fortjent.

Der er fordele og ulemper lige meget hvilken løsning der bliver valgt. Holder dog stadig på at løsningen med at en bruger max kan have x antal spørgsmål åbne og max x antal point ude er den rette løsning.

Snowball
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:06 #6
snowball: men så mener du også et spørgsmål skal lukkes, selvom der ikke er givet svar? og hvad så med søgefunktionen...den ødelægges jo, da man så ikke kan segmentere på åbne og lukkede spørgsmål, hvor man må forvente de lukkede spørgsmål har en mulig løsning på spørgsmålet...hvilket jo så ikke er tilfældet
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 11:07 #7
Man kunne vel bare lave en point bruger på E hvortil pointene så gik.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:09 #8
men det ødelægger stadig søgefunktionen, som jeg helt klart mener bør være pålidelig så dem der gider, i det mindste har en god mulighed for at finde en løsning på den måde. Det sparer os trods alt for nogle spørgsmål.
Avatar billede lrd Nybegynder
04. august 2003 - 11:13 #9
Tror vi kunne slippe for en masse useriøse brugere ved at oprette en lille felt ved sidenaf brugeresn navk, hvori der står hvor mange tråde vedkommen har oprettet, og hvor mange har har afsluttet. Selvfølgelig vil der altid være typer som hjælper de mere useriøse.

Er enig med riversen i at søgningen bliver ødelagt.
Avatar billede snowball Novice
04. august 2003 - 11:13 #10
riversen: Om det skal lukkes eller ej kan diskuteres. Men tror ikke at det du nævner kommer på tale for ret mange brugere. Vi kommer jo næppe til at snakke om at man max på ha' 2-3 spørgsmål åben, så derfor vil der jo stadig være plads til at evt. ubesvarede spørgsmål kan stå åben.

Snowball
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2003 - 11:15 #11
snowball: en bruger der har været har flere år kan godt have mange spørgsmål, hvor ingen har kunnet svare...men det afhænger selvfølgelig af antallet af tillade åbne spørgsmål. Men hvis det bliver for højt har det jo så heller ikke den præventive virkning. Der er noget at tænke over.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2003 - 11:16 #12
lrd's ide er ikke så dårlig, hvis man kan se det så kan man jo selv afgøre om man vil hjælpe eller ej.
Avatar billede zendrac Nybegynder
04. august 2003 - 11:22 #13
erikj > Det havde jeg ikke lige tænkt på ... kan godt se at det ikke holder.
lrd > Det lyder som en god idé, minus er dog bare at det i princippet kan være et godt spørgsmål selvom der sidder en abe og ikke afslutter det, og derved ikke skriver hans erfaring som afslutning.
Avatar billede exp Juniormester
04. august 2003 - 11:24 #14
zendrac >>
"Om der snydes med nogle få point er jo i sagen ligegyldigt, det er mest den manglende opfølgning og afslutning med om det gik godt eller skidt der er problemet."

Du får da hverken "opfølgning" eller "afslutning med om det gik godt eller skidt" ved automatiske lukninger.
Jeg synes istedet der skal gøres noget ved den mailfunktion der gør brugerne opmærksom på, at de har åbne spørgsmål! Så vidt jeg ved bliver der pt. kun udsendt én mail, og ddet efter en måned. Måske der skulle sendes flere og flere...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2003 - 11:26 #15
mails hjælper ikke når spørgeren har forladt stedet. Personligt ser jeg ikke
de store problemer i åbne spørgsmål. Jeg stemmer for "status quo".
Avatar billede lrd Nybegynder
04. august 2003 - 11:27 #16
De kan jo bare slette den og hvad nytte har det så :)

Det er jo oz håbløst at blackliste folk og så andre hjælper dem p.g.a. de point man kan nappe! Som sagt ville der ikke være så store problemer, hvis at folk ikke kunne åbne brugere i flæg som de kan nu.
Avatar billede zendrac Nybegynder
04. august 2003 - 11:28 #17
exp >> Enig i at man derved ikke kommer et svar nærmere, men denne automatiske lukning kunne så medføre at spørgsmålet ryger ud på et sidespor.

Det er jo lidt trist at se alle mulige forskellige løsningsforslag være "åbne" uden afslutning, men det afhænger i princippet lidt af spørgsmålets karakter. Nogle spørgsmål har jo relevans selvom de ikke er afsluttet, fordi der kommer en masse gode tips. Hvor andre afhænger meget af om det reelt var en problemløsning eller måske et vildskud.
Avatar billede snowball Novice
04. august 2003 - 11:29 #18
Jeg mener heller ikke mails er løsningen. En mail kan man bare slette og så sker der ikke mere ved det, og man kan fortsat oprette spørgsmål. Hvis man derimod sætter en grænse, bliver man tvunget til at gøre noget ved sagen.

Men det er en balancegang at finde det rette antal af åbne spørgsmål så man ikke generer brugerne og det samtidig har en virkning.

Snowball
Avatar billede exp Juniormester
04. august 2003 - 11:32 #19
Jeg siger jo ikke at de andre muligheder skal droppes... jeg siger bare, at hvis en bruger modtager tilstrækkelig mange mails, er det nemmere at lukke spørgsmålet, end hele tiden slette mails!
Avatar billede lrd Nybegynder
04. august 2003 - 11:34 #20
Tror ikke det hjælper Exp. Når jeg roder mange af de tråde gennem jeg deltager i og beder folk give feedback sker der stadig intet. Nææ du kunne en digetal signatur blive en del af indmedelsen herinde skulle I se, hvor mange typer vi ville slippe af med :(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. august 2003 - 12:05 #21
1. Alle skal kunne se hvor mange spørgsmål brugeren selv har lukket, og derefter beholdt egne point. Desuden bør der være et link på brugerens profil til spørgsmålene.
2. Brugere der ikke har lukket deres spørgsmål, skal have tilsendt en email. Hvor der gøres opmærksom på at de om 3 uger ikke kan oprette flere spørgsmål, med mindre de lukker alle gamle spørgsmål.
3. Under point på et spørgsmål skal der være en  BEPSI (Beholder Egne Point i Spørgsmål med Indlæg), så brugerne bliver opmærksomme på dem.

/per
Avatar billede snowball Novice
04. august 2003 - 12:09 #22
hoejrup: 1) Øh, det med link til profilen er der jo allerede - klik på spørgers navn !

2) Så er vi jo tilbage ved det med at "ødelægge søgningen" !

Snowball
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. august 2003 - 12:13 #23
snowball> Det findes ikke på brugerens profil.

Følgende punkt skal sættes ind>> Spørgsmål hvor brugeren selv har behold point

Hvad mener du med ødelægger søgningen?

/per
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2003 - 12:17 #24
"Spørgsmål hvor brugeren selv har behold point" - rimeligt intetsigende, da der
jo kan være ganske udmærkede grunde til at gøre det. Bliver vi ikke lige lovligt
point-fixerede??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. august 2003 - 13:45 #25
Det skal også være intetsigende! Så andre brugere har mulighed for at se spørgsmålene
igennem, og bruge det til deres egen vurdering. Ekspertens co-admin kan nemlig ikke
sidde og undersøge, om der var saglige grunde til at lukke et spørgsmål.

/per
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2003 - 13:54 #26
Så når jeg i perioder ikke gider have point, skal dem jeg løser problemer
for mistænkeliggøres, fordi jeg beder dem tage deres egne point tilbage?

Pointsystemet her er sjovt - vi skal vel ikke til at tage det alvorligt?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. august 2003 - 14:20 #27
Det er ikke en mistænkeliggørelse af personen, for det er nemlig om til den
enkelte at vurdere.

Selvfølgelig er pointsystemet for sjov, ellers ville jeg kun gøre det for penge.
Pointsystemet siger hellere ikke ret meget om folks kompetancer, og derfor
kan man ikke bruge det til ret meget andet end sjov.

/per
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2003 - 14:47 #28
Står der BEPSI: 899, så er det altså nemmest at springe vedkommende
over i stedet for at klikke sig igennem alle vedkommendes spørgsmål,
vurduere om det er sket på fair vis, og så komme tilbage og se at
spørgemålet forlængst er besvaret og accepteret af os der ikke tager
det så alvorligt. Det er det jeg mener med at det er en intetsigende
oplysning.
Avatar billede zendrac Nybegynder
04. august 2003 - 15:23 #29
Er der ikke lige nogen der formulerer et fiktivt svar på et tidspunkt, der skal jo gives point ... og spørgsmålet skulle jo nødig ende i den åbne rodekasse ;)
Avatar billede lrd Nybegynder
04. august 2003 - 15:25 #30
Spørgsmål om E er gratis :-)
Avatar billede zendrac Nybegynder
04. august 2003 - 16:02 #31
lrd >> Fair nok ... så skulle jeg ikke have spyttet 30 points i kassen. De er hermed smidt tilbage igen.
Avatar billede roenving Novice
04. august 2003 - 16:09 #32
Hvad med at tilføje den status ekstra i databasen ...

Der er i dag 3 mulige tistande for et spm: nyt, besvaret og lukket ...

Tilføj:
-- en status som hedder autolukket (sort flag i oversigten !-), som ikke indgår i søgningen,

-- en reminder-mail ekstra til brugeren og så

-- en autolukning hvor pointene gives til point-spiseren efter 2 måneder !-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. august 2003 - 16:16 #33
erikjacobsen>Ja, det har du skam ret i. Så er det nemmere at anvende en
privat liste over den type brugere.

/per