Avatar billede villien Nybegynder
30. juli 2003 - 12:25 Der er 10 kommentarer

Pludselig voldsom trafik fra XXX sites - hvorfor?

En større kunde har oplevet en voldsom, pludselig referrer trafik fra en lang række XXX sites. Flere af reffererne er markeret med et :80.
Normalt er trafikken ca 50-100000 sessions om ugen.
Men trafikken fra disse domæner lægger 20-50% oveni.
Dvs. et væsentligt indhug i båndbredden.
Alle sites har aldrig henvist tidligere - og det drejer sig om mindst 10 forskellige store udenlandske XXX sites.

Kan motivet enten være regulær virusspam - dvs. at lægge sitet ned ved at æde al båndbredden?
Eller forventer disse sites en slags reciproktrafik ved at at udnytte et eller andet sygt softwareprodukt eller service?

Under alle omstændigheder er det helt graverende for det trafikmæssige overblik at disse sites nu optræder som toprefferers i stor stil.

Er der nogen der kender til dette problem?
Eller har erfaring med- eller oplevet tilsvarende her inden for de sidste 2-3 uger?

Mange tak
Bedste hilsner
Jesper
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. juli 2003 - 12:33 #1
en situation jeg kunne forestille mig er at en hacker eller lignende med tilknytning til xxx sites'ne har hacket sig ind på din kundes websted og lagt filer (html/billeder/video) der, som der så bliver henvist til fra xxx sites'ne.
Avatar billede miovester Nybegynder
30. juli 2003 - 12:38 #2
man kunne prøve at gå ind i internetinstillinger og slette alle cookies og alle filer. Det hjelper nogle gange. ellers er det bedste råd fra min side at installerer windows på ny
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juli 2003 - 12:39 #3
Jeg har set tilsvarende i mine logs fra tid til anden, men ikke i nær
det omfang som du beskrive.

Nysgerrig som jeg er, har jeg kigget på de sider, for at se hvorfor de
linkede, og aldrig fundet et link.

Min teori har været, at de med et program (ikke en browser), har "lagt"
disse referrersider i min log for at jeg skulle kigge på deres side. Det
har så virket delvist ;)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. juli 2003 - 12:49 #4
Prøv lige at se denne side: http://www.crn.dk/index.php?page=news:show,id=7419

Og få så slettet alle cookies samt history som miovester også nævner. Kontroler alle maskiner for spyware, denne onlinescanner kan bruges og er lynende hurtig: http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm
Avatar billede villien Nybegynder
30. juli 2003 - 13:11 #5
Mange tak for de hurtige tilbagemeldinger.
Det er vel på selve hostingserveren for det overordnede site, at man skal spærre for refferersites, virusscanne, mm.
Det er ikke på de enkelte arbejdspladscomputere inden for firmaet?
Så er problemet jo virkelig omfangsrigt.
Når I taler om at slette cookies, geninstallere windows, mm er det vel også på selve serveren?
Eller kan det være en enkelt computer i det større netværk der er skyld i problemet?
Eftersom problemet opstod for et par uger siden, er det sansynligvis relateret til ovenst. virus (art. fra CRN).
Mange, mange tak for hjælpen.
Vi er ved at få lidt koldsved her!
Jesper
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. juli 2003 - 13:28 #6
Det kan jeg godt forstå, men prøv nu i første omgang at virusscanne alle computere online kan gøres herfra: http://www.pandasoftware.com/activescan/ og skan alle computere for spyware på den adr. som du har fået.

Se nu hvad disse scannere finder, de burde begge kunne finde og fjerne virus og spyware, og så ville de jo være ekstremt surt at skulle ud i formatering af så mange maskiner.

Og Vigtigt få opdatere Windows på samtlige maskiner.

Og ja, det kan godt være en enkelt computer som er skyld i problemet, men den kan jo så også have "smittet" alle de andre. Så på med vanten og få tjekket maskinerne.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. juli 2003 - 13:36 #7
spørgsmålet er om alle her har forstået din problemstilling.

nemlig at du har en webserver som andre webservere henviser til og derved bruger af din båndbredde uden din godkendelse.

(håber jeg har forstået det korrekt :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juli 2003 - 13:38 #8
det er også min forståelse, rune. Derfor kan man jo godt virusscanne alliegevel ;)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
30. juli 2003 - 13:39 #9
ja bestemt, for det kan jo tænkes at det er den nye orm som er skyld i det.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. juli 2003 - 13:40 #10
det er selvfølgelig rigtigt.
det var bare alt den snak om cookies osv. jeg ikke lige kunne få til at stemme.