Avatar billede trumf Nybegynder
29. juli 2003 - 16:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SmoothWall blokerer for webservers adgang til internettet

Hejsa

Min win 2003 er kommet på det interne netværk og kan pinges fra det grønne net, men jeg kan ikke få den på internettet.
Jeg kan se i smoothwalls firewall-log at når den bare står, så laver den UDP-requests til 192.168.2.255:137(netbios ns), som spærres. Når jeg prøver at åbne en browser så laver den et UDP-request fra port 1028 til 192.168.2.1:53(domain) (IPadressen er gateway'en)

Der er desuden heller ikke adgang til de websider jeg har lagt op på IIS'en, men det kommer vel når der kommer adgang.

Har nogen en god grund til, hvorfor der blokeres ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. juli 2003 - 23:06 #1
"Når jeg prøver at åbne en browser så laver den et UDP-request fra port 1028 til 192.168.2.1:53"

Ved vanlig webbrowsing saa er det jo to protokoller og to porter som i utgangspunktet er i bruk, det er tcp port 80 som er selve requesten til web server og udp port 53 som er requesten til dns resolver.

Det kan se ut som om du har satt ip for din dns resolver feil paa klientene. Denne skal vel ikke vaere 192.168.2.1 med mindre smothwallen skulle inneholde en dns server og det gjoer den vel ikke (?!)

Mon ikke det hele fungerer naar du adresserer slik:
http://<lokal ip til webserver> ??

Hvis det er tilfellet saa ligger hele probelmstillingen sannsynligvis i dns oppsettet paa klientene.
Avatar billede trumf Nybegynder
30. juli 2003 - 01:02 #2
Hejsa Langbein, godt at se at du stadig er her :-)

klienterne på det grønne nic får DNS fra DHCP i smoothwallen og er 192.168.1.1 hvilket vist også er rigtigt nok.

når jeg åbner en browser på en PC på det grønne nic og skriver http://192.168.2.2 så får jeg en standard side fra serveren frem.

Problemet er ikke klienterne, de fungerer fint, men når jeg åbner en browser på serveren og prøver at se en side ex. www.microsoft.com så får jeg ikke siden at se, og det kan ses i smoothwalls log at det er blokeret...
Avatar billede trumf Nybegynder
06. august 2003 - 11:24 #3
Problemet blev løst ved at jeg har skrevet domænerne ind i smoothwallens hosts-fil. Så kan jeg se dem lokalt.

ex.
192.168.2.2  www.mit-domain.dk

Men et svar skal da belønnes så vi deler i porten ;-)
Avatar billede trumf Nybegynder
06. august 2003 - 11:27 #4
Jeg kan tilføje at IPCop i tidligere versioner faktisk er en smoothwall og IPCop har en aldeles god hjælp til at lære opsætning bag ved webadmin modulet :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2003 - 15:58 #5
Takker for points og opplysninger om en firewall som jeg faktisk ikke kjente til !!
http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2003 - 16:05 #6
Avatar billede langbein Nybegynder
06. august 2003 - 16:09 #7