Avatar billede ollekolle Nybegynder
25. juli 2003 - 11:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opsummere samme celle

jeg har nogle spørgeskemaer jeg skal have talt sammen. jeg havde forestillet mig at jeg i det samme felt, f.eks. A1, intastede 1 eller 0 for hver spørgsmål (33 stk.) og exel derefter puttede værdierne/opsummerede i de relevante celler, f.eks. B1-B33. Det vil også være fint nok hvis hver ny værdi der blev skrevet i A1 blev lagt i B1 der blev summeret op med sig selv a lá B1=B1+A1 men det kan man jo ikke direkte i Exel så er der en løsning?
Avatar billede palle_ib Nybegynder
25. juli 2003 - 11:22 #1
Du er ikke interesseret i at beholde dit datagrundlag så du evt. kunne lede efter mulige fejl eller andet som kunne se mærkeligt ud i din undersøgelse?
Hvorfor laver du ikke en linje pr. spørgeskema og så laver en total i bunden?
Så kan du også beregne gennemsnit osv.
Avatar billede bak Seniormester
25. juli 2003 - 11:23 #2
En løsning kunne være at benytte en dataformular.
Du starter med at lave en overskrift i A1.
Gå til menuen Data - Formular
Du får nu en indtastningsformular men din overskrift.
Når du taster nye data ind udfyldes cellerne under A1 automatisk.
Opsummering kunne så være i fx. C1, hvor du skriver =SUM(A2:A34)
Avatar billede jkrons Professor
25. juli 2003 - 11:42 #3
Du kan godt lave formlen B1=B1+A1.

Inden du laver formlen skal du vælger Funktioner - Indstillinger - Beregning.
Sæt flueben i Gentagelse og sæt antal gentagelser til 1.
Avatar billede ollekolle Nybegynder
25. juli 2003 - 13:24 #4
Palle ib: Jeg forstår godt din hensigt men data bliver checket ved indtastning og jeg synes alle data vil fylde temmelig meget i skemaet, der er ca. 260 stemmesedler gange 33 spørgsmål og da skemaerne er anonyme kan jeg ikke finde et skema og checke om indtastningen er korrekt hvis jeg fandt der var noget galt.
bak: Det så først ud til at være lige det der var behov for; men jeg skal op og åbne formularen for hver række og skemaet vil stadig blive (i mine øjne) uoverskueligt, det go'e er at jeg nu ved at funktionen findes.
ikrons: jeg sidder med en engelsk EXEL2000 og i Tools>options>calculationder har jeg sat hak i Iteration og ændret Iteration fra 100 til 1 og det virker. så kom med et svar så får du dine point.
tak til jer andre for hurtige svar.
Avatar billede jkrons Professor
25. juli 2003 - 14:20 #5
:-) Velbekomme.
Avatar billede ollekolle Nybegynder
25. juli 2003 - 16:14 #6
SELV TAK