Avatar billede emil3 Nybegynder
22. juli 2003 - 00:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor begrænsning af mulig digicam videoklip?

Jeg overvejer at købe et Canon PowerShot A300 ( http://www.eksperten.dk/priser/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F000245 ), men tilsyneladende er der en begrænsning mht. længden af videoklip. I deres reklamer skriver de "op til 3 minutter".

Er dette _bare_ afhængigt af tilgængelig hukommelse, således at et større CF-kort = mere video.

Eller er der en indbygget grænse på max tre minutter?
Avatar billede janemil Nybegynder
22. juli 2003 - 00:13 #1
Det er MAX 3 minutter og er uafhængig af kort (RAM). Min kan kun 1 min.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 07:40 #2
janemil>Er det også uafhængig af kvaliteten på optagelsen?

/per
Avatar billede nielle Nybegynder
22. juli 2003 - 07:50 #3
Nu kender jeg ikke lige det specifikke kamera, men det plejer ikke at være muligt at ændre på kvaliteten af videoklip. Den følger nemlig *ikke* kvaliteten af de almindelige billeder du tager med kameraet. Der er derfor kun een kvalitet og længden af klippet afhænger dermed at kameraets *interne* hukommelse. Først når klippet er taget færdigt bliver det skrevet ned på CF kortet.

BTW Kvaliteten kan iøvrigt på ingen måde sammenlignes med et digitalt videokamera.
Avatar billede emil3 Nybegynder
22. juli 2003 - 10:13 #4
Der er nogle samples her:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a300_samples.html

Æv. Findes der ikke noget kamera, hvor os pengeløse kan få både i pose og sæk? :-)
Avatar billede janemil Nybegynder
22. juli 2003 - 10:26 #5
>janemil>Er det også uafhængig af kvaliteten på optagelsen?
nielle beskriver det jo meget godt.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. juli 2003 - 10:29 #6
emil3 -> Det er da faktisk en ganske god kvalitet for et digital-kamera.

Du kan iøvrigt sagtens købe digital-videokameraer som også kan tage almindelige still-billeder. Deres still-billede kvalitet kommer imidlertid ikke op på hvad digital-kameraer kan levere.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:48 #7
janemil>Hvis kvaliteten kunne stilles på et lavere niveau, så var det måske muligt at
optage op til 3 minutter ifølge hans link.

/per
Avatar billede janemil Nybegynder
22. juli 2003 - 11:08 #8
På mit kamera kan man godt stille på kvaliteten. Filmen kan max fylde 12mb. Det er som nielle skrive det interne ramlager som er flaskehalsen. Hvis jeg slår lyden fra kan der også være mere.

På Canon PowerShot A300 kan man ikke stille på det og kan max optage 3 minutter.
Avatar billede emil3 Nybegynder
22. juli 2003 - 11:46 #9
Jeg tror, at jeg holder mig til mit gode gamle Olympus OM2n lidt endnu, men tak for svarene.

Janemil> Er det principielt svært at lave et digicam, som kan optage i fx 640x480 direkte til hukommelseskortet?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. juli 2003 - 11:50 #10
Problemet med at gemme direkte til CF kortet er at foto/video først skal komprimeres (til JPG/AVI/MOV-format). Det er langt hurtigere at gøre dette mens at billedet ligger i en hurtig intern hukommelse end hvis det ligger i CF-hukommelse.