Avatar billede stefan_r Nybegynder
18. juli 2003 - 19:06 Der er 1 kommentar

Data fra Navision C5 til Interbase via Delphi applikation

kan man hente data fra et Navision C5 system til en interbase SQL database ved hjælp af et Delphi program?

hvordan ser koden eksempelvis ud?
Avatar billede tauron Nybegynder
18. juli 2003 - 20:40 #1
Jeg henter data fra Navision Attain ved hjælp af et ODBC-interface.  Det går meget sløvt, men det virker trods alt.  Der er tale om et stort kommunalt system.

Navision fås vist nok i flere udgaver, bl.a. kan man vælge om databasen skal være i Navisions eget format eller en standard SQL- base som SQL-server eller Oracle.

Vores er i Navisions eget format, hvilket sikkert er godt og effektivt for Navision, men meget ineffektivt i ODBC-interfacet - som i øvrigt hedder C/ODBC.

Delphi-koden ligner til forveksling enhver anden Delphi-database applikation med database- og tabelobjekter.  Du skal blot etablere en ODBC-datasource til Navision-systemet og benytte dets alias, enten via et databaseobjekt eller direkte i dine tabelobjekter.

Af effektivitetsgrunde har jeg imidlertid valgt at køre et ACCESS-program som et task om natten, det kopierer relevante data ind i en Access-database, hvorfra mine analyseprogrammer så henter data langt mere effektivt.