Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 18:52 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Sollys igennem en mørk væg - hvordan med 3D?

Hej E

Hvis jeg har en mørk væg - set skråt fra siden og ned af den - og jeg gerne vil have en sollys effekt til at gå igennem et tal i væggen - hvordan gøres det ?

Ellers sagt på en anden måde:

Forstil jer i står ved et træhegn eller langs en mur og kigger ned langs trævæggen/muren og deri er der huller og igennem de huller kommer der kraftig sollys og kaster lys igennem hullet og ned på fortorvet/jorden ca 2-3 meter fra væggen/muren - hvordan gøres dette på en god måde ??

Man må IKKE kunne se selve solen - kun lyset der går igennem hulet!
Så en trin for trin guide til et eller aandet 3D freewareprogram tages imod med stor glæde *s*

Jeg har kun et gammel "Simple 3D" program, men hører gerne om andre "freeware" muligheder.

På forhånd tak for hjælpen.
Vh\M.

Se evt. dette forslag: http://www.manon.dk/div/tunnel.jpg  hvor jeg gerne vil have denne effekt her: http://hjem.get2net.dk/arntsen/eksperten/cborg/paladin_02.jpg , hvorimod dette her http://www.jasc.com/tutorials/nieuwenstein/illumination2.asp ikke duer.

:-)
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. juli 2003 - 20:19 #1
Jeg kender faktisk lidt til "Simply 3D". Du kan vel gøre det på to måder. Enten lade en Cylinder med lidt aplha (transparant) materiale og brug den som sollys (det bruger man faktisk også i RealTime 3D Spil). Eller også bare bruge en Plane ("Floor" hedder det vist i "Simply 3D") eller en Cylinder med en tekstur der har en Alpha-Channel...

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 20:24 #2
zerohero >>
uhada ...jeg har absolut intet forstand på simple 3D - det var et program jeg fik for mange år siden og har aldrig sådan rigtig brugt det - dvs. at du bliver nød tila t give mig en eksakt trin for trin guide for at jeg kan finde ud af det - jeg aner ikke hvad alpha channel betyder og hvordan jeg bruger en cylinder osv.
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. juli 2003 - 20:57 #3
Jeg har desværre ikke installeret "Simply 3D". Men det er vist ikke så svært. Så vist jeg erinder er der en menu (ToolBar) til venstre med en masse små ikoner. En (eller flere) af dem har en "spring ud" menu. Den "spring ud" menu der har en Kugle (Sphere), Kasse (Box), Flade (Floor) og en cylinder (Cylinder) vælg da cylinderen. En cylinder skulle vist dukke op på kordinat (0.0,0.0,0.0) - altså midt i din scene. Flyt, Roter og skalere alt efter hvad du synes der passer. Herefter trækker du en materiale på din cylinder (via. Drag'&'Drop metoden) og justere på Transparant (Alpha) slideren. og jubiii så skulle den gerne blive gennemsigtig.

ZeroHero
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 21:11 #4
zerohero >>
Hejsa .. har fulgt din anvisning og det kommer slet ikke i nærheden af den effekt jeg ønsker mig - beklager, men jeg må afvise dit svar :-(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juli 2003 - 22:02 #5
Du kan lave det med Strata 3d.

Link til prøve version: http://shop.strata.com/?Product=83

/per
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 22:55 #6
hoejrup >>

Er det ikke som om man skyder gråspurve med kanoner? *S*

Men hvordan bruger jeg Starta 3D?

Hvordan kan jeg få lavet sådan en lyseffekt som du ser på dette image her: http://www.manon.dk/div/lys.jpg (se billygterne)
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 22:57 #7
det er netop effekten som lygten har midt på billedet, dvs. den længst til venstre.
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 22:57 #8
... jeg leder efter .. *s*
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. juli 2003 - 23:06 #9
Jeps det er en tåge FX effekt på en lyskegle med bred fall off.

/per
Avatar billede manon Nybegynder
16. juli 2003 - 23:30 #10
yeps - men hvor kan den downloades fra ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 00:18 #11
Jeg har lavet et eksempel: http://www.kazoma.dk/eksperten/lygte.jpg

Du skal bruge den FX der hedder Mist-smog.svt på et spotlight, og den følger med
i den fulde version af Strata 3D.

Du vælger et spotlight, og i din Object Properties vindue får du mulighed for at vælge en FX til dit sporlight.

/per
Avatar billede manon Nybegynder
17. juli 2003 - 01:32 #12
hoejrup >>
JA SQ!

Lige netop sådan noget har jeg brug for - tror du at demo versionen kan gøre det samme?
Avatar billede manon Nybegynder
17. juli 2003 - 03:45 #13
hoejrup >>
Nu er Strata 3D ver. 3.5. inst..

Men under FX har jeg kun 2 valgmuligheder (Aura og Lens Flare).
Og hvor vælger jeg spotlight osv ...

Kunne du give mig en komplet trin for trin guide?

På forhånd tak for hjælpen.
\Michael
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 06:16 #14
Velbekomme! Du har kun 2 muligheder i demo versionen, så du bliver nødt til at købe software pakken. Du kan også få den til en speciel pris, hvis du er studerende.

Hvis du køber Strata 3Dplus v3.7 RME, så skal du kun købe plugin modulet ProCreator.
Ellers må du finde et andet 3d program, der kan løse opgaven for dig.

Link: http://shop.strata.com/Product.cfm?Product=61

/per
Avatar billede manon Nybegynder
17. juli 2003 - 13:29 #15
hoejrup >>
Ja, jeg må nok gå væk fra den tanke om at bruge Strata, da jeg ikke vil købe nogle plugins til 20-30$ for kun at bruge det én gang.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 13:40 #16
Hvis jeg kun skulle bruge det en gang, så ville jeg helt klart betale for at få løst opgaven.
Det ville nemlig være spild af tid, at sætte sig ind i 3d programmer. De er nemlig ret kompleks. :-)

/per
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. juli 2003 - 15:40 #17
Hvorfor betale når du kan få det gratis :))

Anim8or er et gratis program der er ganske god for begyndere og non-profs. Det er en softwareingeniør fra NVidia som syntes det var sjovt at lave et 3D modellerings/renderings program. Der er nogle tutorials der ligger på siten. Prøv at kigge under "Light Effects" der findes et Glow (system) som garanteres kan bruges. Godt nok er det vist med et sterinlys, men effekten er den samme.

http://www.anim8or.com/main/index.html

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 15:53 #18
zerohero> Ja, det er gratis, og ser for kønt ud. :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 15:53 #19
Hvis du skal have lagt det på et eksisterende billede, så vil jeg godt lave det.

/per
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. juli 2003 - 16:06 #20
Hvis man vil have det gratis, må man vel også indstille sig på at kvaliteten følger "prisen". Jeg vil indrømme til enhver tid at det billede der er i den  refererede tutorial ikke just ser særlig prof ud, men med lidt kreativitet kan meget nu lade sig gøre...

ZeroHero
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. juli 2003 - 16:20 #21
zerohero> Ja, og jeg mente; ser ikke for kønt ud...

/per
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. juli 2003 - 16:38 #22
he he... ja, det ved jeg ;)
Avatar billede manon Nybegynder
17. juli 2003 - 20:03 #23
zerohero >>
nej - det kan slet ikke bruges, beklager - medmidnre du kan give mig en trin for trin guide til hvordan jeg laver et billede ligesom dette her: http://www.kazoma.dk/eksperten/lygte.jpg
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. juli 2003 - 20:47 #24
...og jeg som troede at det sjoveste ved 3D var at ekperimentere!
Der er en tutorial der viser en tilsvarende glow effekt som du ønsker, vil du have at jeg skal lave hele scenen for dig, og så lave en trin-for-trin tutorial på hvordan jeg gjorde?
Avatar billede manon Nybegynder
17. juli 2003 - 21:04 #25
Jeg siger ikke du skal lave det hele for mig, men for 200 point må du gerne vise mig hvordan jeg kan få en effekt ud af det program du anbefaler - ikkke andet :-)

Hvis ikke man kan få den effekt ud af det program som du anbefaler, vil jeg ikke bruge 20 timer på at læse det at kende.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 09:26 #26
Hvad skal du helt præcist anvende programmet til?

Du kan ikke få den effekt ud af programmet uden du køber det, for der er kun to FX plugins i din prøve version.

Hvis du laver din 3d opsætning, så vil jeg godt lægge effekten på.

/per
Avatar billede manon Nybegynder
20. juli 2003 - 23:42 #27
hejsa

jeg fandt desværre ikke ud af så meget - men vil gerne lukke spm og som tak for jeres tid deler jeg pointne imellem jer *s*

så skynd jer og smid et svar :-)

mvh\michael
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juli 2003 - 06:53 #28
Ok! Her er der et svar.

/per
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. juli 2003 - 15:48 #29
Svar (tak)...

ZeroHero
Avatar billede manon Nybegynder
22. juli 2003 - 03:17 #30
zerohero >>

Værs´go http://www.eksperten.dk/spm/378418
(det var da så lidt)
Avatar billede manon Nybegynder
22. juli 2003 - 08:40 #31
zerohero >>
nå ja - der må ikke gives mere end 200 point per spn. , så de 100 point skal du indrive hos hoejrup hvis han vil dele.