Avatar billede lonepeter Novice
15. juli 2003 - 12:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Overførelse af billeder med IXUS 400

Hejsa...!

Jeg overvejer at købe et IXUS 400 kamera, men der er et spørgsmål jeg ikke synes at kunne finde svar på nogle steder så jeg håber der er nogle der har erfaringer med det.

Spørgsmålet er, når man vil overføre billederne til computeren får kameraet en så drevbetegnelse (f.eks. e:) når det bliver sluttet til og fungere som en "flytbar disk" eller _skal_ man bruge noget medfølgende software for at overføre billederne...?!?

Er der iøvrigt noget man skal være specielt opmærksom på ved dette kamera gode/dårlige oplevelser...

mvh. Peter
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 12:33 #1
jeg har et IXUS 330, når du tilslutter det så kommer der en popup og hvilket program du ønsker at hente billeder ned med (dette er windows 2000)
Jeg har slået denne popup fra, så den starte det samme program her gang
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. juli 2003 - 12:34 #2
Cameraet benytter PTP (Pictrure Transfer Protocol). Dette giver svjv ikke et drev under Windows, men Windows kan genkende kameraet og overføre billeder automatisk.

For lidt mere teknisk indsigt se http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/still/hh/still/wia_drv_cam_8wq1.asp
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 12:34 #3
Avatar billede chapter Nybegynder
15. juli 2003 - 12:41 #4
Jeg sidder lige her med et IXUS 400 og kan berette følgende:
Bruger du WinXP som OS så installerer kameraet sig selv og du får en 'Canon IXUS 400' entry i din explorer som fungerer som en mappe... Virker uden problemer
Avatar billede chapter Nybegynder
15. juli 2003 - 12:44 #5
Der medfølger software pakker som jeg dog ikke har kigget på endnu, men det understøtter billede manipulation og understøttelse af resterende OS. Jeg har endnu ikke fundet noget dårligt ved kameraet, som genrelt set bare er for sprødt.. som alle compact cams med skærm så lader batterilevetiden dog noget at ønske men det er selvfølgeligt gældende for alle mærker
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 12:45 #6
chapter =>lige et hurtigt spm, når du så tilgår den mappe hvro IXUS 400 lægger sig, er der så KUN billeder i den mappe, eller ligger der andre filer?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 12:46 #7
chapter => sorry, glem det spm..
Avatar billede chapter Nybegynder
15. juli 2003 - 13:11 #8
hmm.. hvis du har andre spørgsmål må du da bare sige til så jeg ikke føler at jeg stjæler dine point.. Forresten en anden irriterende ting er at man skal købe et særskilt etui (medfølger ikke) og originalen fra Canon koster i omegnen af 400kr... Rimeligt pebret for et stykke skind med logo
Avatar billede lonepeter Novice
15. juli 2003 - 13:23 #9
> chapter. Jo tak...! :-)

Er det korrekt forstået hvis jeg siger at man i stifinder får en form for et drev, bare med betegnelsen "Canon IXUS 400" hvor man så kun kan hente billederne og ikke lægge andre billeder eller filer ned...?!? (bruger iøvrigt XP)

Med hensyn til batteri-levetiden, hvor god/dårlig er den? Har du haft opladet batteriet flere gange så der er kommet "ordentligt gang i det"?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 13:28 #10
hvis du er interesseret i at få alle info med fra billederne (dato, tid, indstillinger som ISO, lukketid osv)

så kan jeg anbefale programmet Downloader
http://www.breezesys.com/products.html

Den laver en lille txt fil til hvert billede, med alle info om billedet, meget dejligt så man altid kan se hvornår det er taget, og med hvilke indstillinger (hvis du bruger manuelle indstillinger)

Jeg bruger selv Downloader ;o)
Avatar billede chapter Nybegynder
15. juli 2003 - 13:37 #11
1) Yep det er korrekt.. Jeg har dog aldrig gemt noget på IXUSens CF kort, så jeg ved ikke om det virker.
2) rhkdk's link ovenstående har en excellent test af kameraet hvor en gennemsnitlig batterlevetid er angivet til ca. 230 billeder (http://www.dpreview.com/reviews/canons400/page8.asp).. Jeg har ikke opladet mere end et par gange endnu, så måske er det derfor.. Det er sikkert også noget med at gøre at men hele tiden leger med menuer og indstillinger og plasma displayet er på ingen måde gratis at drive.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 13:46 #12
Batteritiden på min IXUS 330, kan holde til at tage 130 billeder plus at skulle downloade dem (tager 3-4min).
Det kommer også an på om du tager et billede, lader kameraet være tændt mens du venter på skulle tage et nyt (hvis man er til noget, hvor man ikke lige tager billeder efter hinanden, men venter 2-5min mellem hvert billede)
På mit der kan jeg slå displyet fra, så mens jeg venter så bruger displayet ikke så meget strøm.

Jeg har 2 batterier til mit, så jeg altid har et ekstra "just in case" ;o)

Det kan kun anbefales at have en CF kort på min 128Mb til dit kamera
Avatar billede lonepeter Novice
15. juli 2003 - 16:25 #13
Mange tak for jeres forklaringer... :-) Man bliver jo ikke ligefrem klogere af at spørge en ekspidient... :-| og hvad mere katastrofalt, Canon-hotline kunne heller ikke give svar på mine sprøgsmål... Så endnu engang tak... :-)