Avatar billede dwj Nybegynder
11. juli 2003 - 19:41 Der er 6 kommentarer

Texture der koger

Jeg har et problem med at mine texture de koger når jeg rendere det hele, det er især når man er på afstand at det er tydeligt at se, hvordan kan dette undgåes.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. juli 2003 - 20:32 #1
Jeg tror ikke "koger" er almindelig 3d terminologi... Dvs. jeg har ikke den fjerneste anelse om, hvad du mener ? Kan du evt. forklare nærmere, eller vise et billede... ?
Avatar billede olemunk Nybegynder
11. juli 2003 - 23:07 #2
Der er tale om det samme problem, som filmfotograferne oplever som moire-problemer med rasteroptagelser. Problemet opstår også i animerede 3d sekvenser ved visse materialer på plane flader.
Da jeg ikke har mine papirer hos mig, kan jeg kun give et lead.
Du skal lægge dine materialer ind i alpha kanaler, hvorefter du kan justere "moire" fejlene.
Avatar billede zerohero Nybegynder
12. juli 2003 - 14:44 #3
Man kan godt sige at texturen koger! jeg tror i hvert fald godt at jeg ved hvad du mener. Some olemunk er inde på er det ofte noget med rasteroptagelser - hvis du var programmør vil det kunne løses med MipMap funktion - men da vi bruger 3D Studio Max må det løses på en mere kreativ måde. Det der ville være lettest, er, at du oploader nogler billeder af din scene eller eventuelt sender den til mig - så har jeg en bedere mulighed for at hjælpe dig :)

ZeroHero
info@opengl-delphi.dk
Avatar billede stane Nybegynder
16. juli 2003 - 18:15 #4
Jeg tror du taler om prodecurale texture, ikke? Dem som følger med max som standard, ikke bitmaps.
Problemet er med stor sandsynlighed at du har valgt et map som fx. noise og valgt en meget lille size. Når max skal rendere texturen på lang afstand kræver det et meget højt texture antialiasing niveau.
Det du kan gøre er at slå supersampeling til i materiale editoren, eller at øge størrelsen på noiset, eller hvad nu du bruger.
Avatar billede olemunk Nybegynder
19. december 2003 - 11:51 #5
Jeg har fundet løsning på Discrets hjemmeside. Og da jeg ved, at problemet har plaget mange, videregiver jeg nedenfor løsningen. Denne boks kan desværre ikke gengive illustrationerne.

\Max 6\Discreet Support and Services - 3ds max2.htm

materials & mapping
q. Using SuperSampling to fix crawling, flickering textures & artifacts during animation playback. 2003-12-09
applies to version(s): 3ds max 4 & 5

--------------------------------------------------------------------------------

Problem

This document explains how SuperSampling can be used to fix various animated map/texture problems which may appear during animation playback.

Overview

Sometimes when applying certain maps such as Splat, Cellular materials, etc., to objects they may appear to flicker wildly during animation playback. Such effects may become evident when the camera is moving over a particular object.

Solution

Change and/or increase the SuperSampling in 3ds max’s Material Editor.

Open the Material Editor and select the material in question.
Click and expand the SuperSampling rollout. The default SuperSampler is set to Max 2.5 Star.
Place a check in the Enable Sampler box. By default it is unchecked since SuperSampling can increase render times.(See Figure 1 below)

Figure-1 - Default SuperSampling

From the drop down list choose the SuperSampler called Adaptive Halton: experimentation with different SuperSampling types revealed this to be the best choice for this particular case.(See Figure 2 below)
Leave the Quality value set to 0.5
Render 5-10 frames of animation in your problem scene.

Notice that the crawling is reduced or completely eliminated when the animation is played back. If not then increase the Quality value. See the Before and After SuperSampling images at the end of this document.

Experiment with different Super Samlping choices & Quality settings to improve the look of your animation.

Figure-2 - Various SuperSampling choices

Note: Higher SuperSampling Quality settings result in longer render times. SuperSampler Max 2.5 Star was the original sampler in 3ds max 2.5, users may find the newer SuperSampling choices will more readily solve crawling, flickering textures.

Before and After SuperSampling

--------------------------------------------------------------------------------

end of document
Avatar billede olemunk Nybegynder
14. september 2004 - 12:26 #6
Blir der aldrig delt bon'er ud her.
Ole