Avatar billede ingridsworm Nybegynder
07. juli 2003 - 14:28 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Vedrørende Spy-ware

Jeg har et Norton Antivirus program og jeg har ingen kendte virus eller trojanske heste ifølge det.
Men der popper ofte et spy-ware detector-program op. Jeg har prøvet at scanne med det, og det findet 140 filer med inficerede spy-wares i mit system. Hvis programmet skal fjerne dem, skal jeg købe det for ca. 50$ incl.forsendelsesafgifter.
Mit spørgsmål er: er det bare et smart salgstrick eller
                  er spy-ware faren reel ?
                  og hvad ondt gør de ?
Venlig hilsen Ingrid
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. juli 2003 - 14:33 #1
Spywarefaren er reel... men det lyder til det du har gang i er salgsgas :)

Hent den gratis Adaware på http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#gennemsnittet istedet. den fanger dem alle :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2003 - 14:33 #2
www.lavasoft.de - der finder du Ad-Aware, der er fuldstændig gratis.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juli 2003 - 14:34 #3
Ja og de kan gøre ondt, i bedste falt giver de oplysninger om dig som du måske ikke ønsker og de stjæler båndbrede.

Gå ind på www.spywarefri.dk eller www.lavasoftusa.com læs, download et program updater scann og fjern
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. juli 2003 - 14:35 #4
Hvad "ondt" det gør kan variere meget. Definitionen på "spyware" er blot, et lille stykke software der opsamler og afsender data fra dig til en given modtager. Oftest benyttes spyware ifbm. reklame. Et lille program registrerer din færden på internet, og sender disse oplysninger til en server. Udfra de indsamlede data, kan virksomheder se hvilke vaner du har på internettet, og derved sammensætte en reklamekampagne målrettet mod dig.
Avatar billede claude_x Nybegynder
07. juli 2003 - 14:38 #5
Ja, selvfølgelig er det reelt.
Hvis du har fået sådan noget ind på computeren, så kan de holde øje med dig, og og bruge oplysningerne til at bombe dig med reklame o.lign. De mere ondsindede kan tilmed opsnuse dine passwords, bl.a. til netbank (hvis du bruger sådan noget) og så kan du jo selv tænke videre.

Men der findes et gratis program, der har fået glimrende anmeldelser og som ikke har nogen økonimiske interesser.
Du kan læse om der her : http://www.swb.dk/win/sikker/adaware.htm
...og downloade det her : http://www.lavasoft.de/support/download/
Avatar billede yeti Nybegynder
07. juli 2003 - 14:40 #6
Du kan læse en masse om SpyWare på www.spywarefri.dk Her kan du også hente flere gratis programmer.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2003 - 18:48 #7
Deaktiver Tjenesten Messenger, det er temmelig sikkert den der driller.
http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#messenger
Avatar billede c-holst Novice
08. juli 2003 - 17:24 #8
lyder meget mærkeligt at et program du ikke selv har installeret pludseligt popper op som du beskriver. Det er bestemt noget lusk!

hvis du ikke får renset helt ud på din maskine ved hjælp af fx adaware, alurias spywarescanner, kan du prøve programmet hijackthis. det er svært at bruge, men det du skal gøre er, at kopiere loggen herind, og så håbe nogen har tid til at hjælpe dig med den. Du skal ikke udenvidere bare fixe løs.

Inden du overhovedet scanner kan det være en fordel at slå systemgendannelsen fra hvis du har det, slette uønskede cookies og tømme dine tempmappe og genstarte.

Når du så har en helt ren pc, installerer du denne pakke.
det er yderst effektivt, men bedst hvis din pc er ren i forvejen...

alle programmerne er gratis og kan hentes via
www.spywarefri.dk
hvor du også kan finde danske guider og masser af info.

og så er alle programmerne gratis...

fremover vil jeg så anbefale dig altid grundigt at overveje hvad du installerer, fx er gratis programmer fra nettet sjældent helt gratis, blot betaler du i form af oplysninger om og udnyttelse af din computer.

De programmer der ligger på ovennævnte side er dog gennemtestet, og må siges at være så sikre som muligt...

spybot  eller adaware
iespyad
alurias spywarescanner
hijackblaster
spywareblaster
cookiewall evt..
SpywareGuard

programmerne ligger i baggrunden, eller aktiveres efter behov.
ydermere vil jeg installere avg intivirus som du kender og køre fx housecall en gang imellem, det kender du jo også.

på denne måde holder du din pc dejlig ren.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. juli 2003 - 17:29 #9
Det kunne være interessant at høre hvad det "Spywareprogram" hedder, som du omtaler i dit første indlæg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juli 2003 - 17:30 #10
Det er så i øvrigt første gang jeg har hørt om en "pop up" der reklamerer for spyware fjernere.
Spywarefjerner der reklamerer gennem spyware - nu står verden da ikke længere.

Hvornår kommer virussen der reklamerer for Norton Antivirus eller McAfee??

Nå - men der skulle i hvert fald være rigeligt med bud på software, der kan hjælpe dig af med det hele, og som ikke koster noget. Så er det bare at komme i gang.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. juli 2003 - 17:30 #11
Det kunne i det hele taget være interessant at høre fra dig. ;o)
Avatar billede ingridsworm Nybegynder
09. juli 2003 - 10:18 #12
Hej allesammen.
Jeg har downloaded, installeret og scannet Ad-aware, som har slettet en masse ubrugelige spy-filer for mig.
Tak allesammen.
Det betalings-program, som poppede up, tror jeg hed "Alert", men jeg er ikke helt sikker. Har allerede glemt det.
Vi kan stoppe dette tema hermed.
Venlig hilsen
Ingrid
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juli 2003 - 17:51 #13
OK, har du deaktiveret Tjenesten Messenger?
Avatar billede ingridsworm Nybegynder
09. juli 2003 - 21:40 #14
Nej, hvordan gør man det ?
Ingrid
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juli 2003 - 21:43 #15
Klik på Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Administration->Tjenester, der finder du Messenger og deaktiverer den.*S*
Avatar billede ingridsworm Nybegynder
09. juli 2003 - 21:50 #16
Til fromsej.
Der er ikke noget, der hedder administration i mit Kontrolpanel- jeg er jo ikke på netværk herhjemme privat ?!
Så hvor finder jeg så stien ?
Ingrid
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juli 2003 - 21:58 #17
Hvilket styresystem har du?
Avatar billede ingridsworm Nybegynder
10. juli 2003 - 08:08 #18
Windows 98,
Ingrid
Avatar billede fromsej Praktikant
10. juli 2003 - 08:20 #19
OK, så har du ikke Tjenesten Messenger, min fejl.*S*
Så kan du roligt acceptere svar her, og få lukket igen.
Avatar billede ingridsworm Nybegynder
10. juli 2003 - 08:23 #20
TAK til fromsej,
SLUT Ingrid
Avatar billede fromsej Praktikant
10. juli 2003 - 12:14 #21
Velbekomme, men du mangler lige at acceptere et svar, først da bliver spørgsmålet registreret som lukket. :o)
Avatar billede fromsej Praktikant
10. juli 2003 - 13:53 #22
Tak for points.*S*