Avatar billede crito Nybegynder
07. juli 2003 - 14:06 Der er 29 kommentarer

Computer tænder præcis hveranden gang!

Jeg har lige købt en splinterny idiotsikker ACER mærkecomputer hos Fredgaard, inden de drejede nøglen om og gav den til Fona.
Den har en 2.4 ghz processor, sidste generations Radeon, 256 mb DDR ram, 80 gb hd. Jeg er ikke helt sikker på bundkortet. Min skærm er en lavpris Medion 19 tommer, som jeg købte ved samme lejlighed.

Problemet er, at skiderikken kun tænder hver anden gang. Jeg kan høre, at maskinen tænder og lave den sædvanlige støj, men hver anden gang reagerer skærmen ikke.
En tidligere tråd nævnte noget med batteriet i bundkortet, men det kan vel ikke være tilfældet her, da der er tale om en splinterny maskine..?
Jeg HAR checket om skærmkortet skulle have rystet sig løs under transporten - dette er ikke tilfældet. Jeg har naturligvis også prøvet at tilslutte en anden skærm til computeren, uden meget held. Det er altså ikke skærmen der er noget galt med.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:12 #1
Fredgaard har ikke drejer nøglen om, de har bare skiftet navn til Fona. For måske 1-2 år siden købte koncernen bag Fona Fredgaard. De har nu valgt at slå de to kæder sammen, så de findes skam stadigvæk, bare med navnet Fona i stedet for.
Det lyder meget mærkeligt dit problem. Er det nøjagtigt hveranden gang at computeren tænder eller er det ca. hveranden gang?
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:14 #2
Hvis det er nøjagtig hveranden gang, så kan det have noget med opsætning at gøre. Hvis det ikke er nøjagtigt hveranden gang, så er der højst sandsynligt noget galt med computeren. Derfor skal du straks aflevere den til forhandleren til reperation.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:17 #3
Du skal helst heller ikke rode for meget med computeren selv, da du kan miste reklamationsretten ved at gøre det.
Har du prøvet at trykke en tast eller rykke med musen, når den ikke "tænder".
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 14:22 #4
det lyder meget mystisk... umidbart vil jeg mene at din CPU endten bliver for varm, ellers er der måske en belastende tryk på selve CPU kernen... prøv at tage køleren af, og sætte nyt kølepaste af, og så sæt køleren på... så skal du gå ind i BIOS´en og load optimal preformence.... det kan være det hedder noget andet, men det er nget i den retning..

MVH
Jakob
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:26 #5
Nej, du skal bestemt ikke gøre som Jakob siger, du kan være helt sikker på at din reklamationsret forsvinder, hvis du gør det.
Avatar billede crito Nybegynder
07. juli 2003 - 14:26 #6
Det interessante er, at det er hver anden gang - med matematisk nøjagtighed - at den tænder. Tænder jeg den kl. 10.00 om formiddagen, og virker den ikke her, vil den virke normalt når jeg tænder den igen kl. 18.00 samme aften. Genstarter jeg medens den virker - så lukker windows ned - men åbner ikke op igen. Det skal lige siges at jeg HAR prøvet at rykke med musen..:)
Avatar billede crito Nybegynder
07. juli 2003 - 14:35 #7
En lille opdatering til de venlige mennesker, der gider at hjælpe mig: Jeg har måske lokaliseret fejlen. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved den. Jeg er lidt ked af at skulle undvære min computer hele sommeren.
Jeg har lige ændret cpu frequency til 100 mhz - det løste problemet. Betyder det at min køler eller min cpu kerne er defekt?
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:46 #8
Det lyder lidt mærkeligt at du har ændret cpu frekvensen til 100 MHz. Du er ikke sikker på at det er en anden enhed, der bliver målt i? Men det kunne godt lyde som om at den måske har været forkert sat op fra starten.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 14:50 #9
I det jeg antager at det er en AMD XP processor der sidder i, så kører den med en FSB (front side bus) på 266 MHz og selve processoren kører reelt 2000 MHz. Ifølge AMD svarer det til 2400MHz Intel, deraf navnet 2400.
Hvis det er en Celeron, så vil FSB være 400 MHz og for en pentium4 vil FSB være enten 400, 533 eller 800 MHz.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 14:52 #10
godt. lavere FSB frekvens løser altså problemet... jeg er næsten sikker på at din CPU er defekt, ellers bliver den for varm som først antaget...
jeg ville godt turde at tage køleren af, og sætten en anden p4 køler på.... hvis du kommer i problemer med at få den på, så få en professionel til det... og når det er p4 så er KERNEN beskyttet, hvorimod AMD´er er ÅBEN... det er derfor ufarligt at sætte en køler på en p4, med mindre man bruger vold

til THE collevtor...hvis man ikke må forsøge at hjælpe, hvorfor så oprette et spørgsmål på eksperten.dk???
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 14:58 #11
til THE collevtor::: det behøves ikke være en AMD med en fsb på 266... derimod tror jeg den er på 333... men nu når han siger at det er en INtel... skal vi så ikke holde os inden foor det?
Avatar billede crito Nybegynder
07. juli 2003 - 14:58 #12
det er en p4.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 15:02 #13
hvis du ikke vil tage køleren af, så brøv at puste i den, så noget af skittet kommer ud... den kan også vaære at din RAM ikke understøtter en FSB på enten 400, 533 eller 800.. ved du hvor hurtig FSB´en er ?
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 15:11 #14
Man må godt hjælpe, men hvis man giver et råd som stiller brugeren dårligere rent juridisk, så mener jeg at det er på sin plads at advare mod det. Hvis nu crito følger dit råd og det viser sig at cpu'en er defekt, så får crito svært ved at bevise, at det ikke er ham som har ødelagt den.

Hvor er det lige i tråden at crito har sagt at det er en intel, førend jeg skriver om forskellige processorer?

Mig bekendt er den langsommeste amd med 333FSB en XP 2500+, så det kunne det næppe være.

Det er utroligt som nogle folk bliver grådige efter point. Jeg gør kun derher for sjov er egentlig ligeglad med pointene. Men hvis det skal være på denne her grådige måde, så gider jeg ikke mere.
Avatar billede neophyte Nybegynder
07. juli 2003 - 15:22 #15
Få den ind til Fona, det ville jeg gøre da det er mest sikrest. Og derfor er chancen for at det bliver lavet også størrere.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 18:03 #16
ja.. der er en fejl... sandsynligvis på cpu.. send den ind, og fortæl dem om din mistanke... hvis det viser sig at være korrekt, så vil du have den inden en uge... jeg tror nda at fona sætter en anden maskine til din rådighed i den periode hvor den er indsendt..

the collector.. jeg ved det fordi alle AMD Athlon XP´er er udstyret med et + efter sig... det skarv han ikke, og som nr 2... så er AMD ikke oppe på 2.5 GhZ.. men derimon 2400+
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 18:04 #17
foresten mener jeg også at nogle t-bred kerner har en FSB på 333. men ikke sikker... detkan være det kun er barton...men der er også en 400.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 18:07 #18
det kan med stor sandsynlighed også være at bundkortet er defetk... men sen den ind... bundkort er oftere i stykker end CPU´er... men i dette tilfælde er jeg noget itvivl.. du kan jo starte hver anden gang, og kører stabilt i windows, så min påstand: Bundkort med en påeriodisk fejl, som medfører symptomer på CPU´en
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 18:14 #19
Hej igen...  nu har jeg sandsynligvis fundet fejlen... de skruer/boldte som bundkortet er skruet fast med.. der må KUN være monteringsbolde de steder hvor der er huller til det i bundkortet... hvis der er flere boldte..( under bundkortet ) omdirrigerer de noget af strømmmen, og derved foresager ligende fejl... ta pc´en med iond i din lokale fona shop i morgen, og få dem til at tjekke om boldtene sidder rigtigt... jeg er 100% sikker på at det er det... det er også kun en lille reparation, så du kan få den med hjem med det samme...

Jeg havde nemlig ligende problemer med den computer jeg er ved at sætte sammen... og det løste hele problemet..

MVH
Jakob
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 18:17 #20
det vil altså sige at der ikke er noget galt med din hardware...
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 19:04 #21
jakob>> Hvis du læser spørgsmålet så står der faktisk 2.4 GHz processor. Og langt fra alle kender forskel på AMD's og Intel's betegnelser, derfor kunne det sagtens have været en AMD.

At det lige skulle være fordi det er monteret for mange bolte lyder usandsynligt, da computer bliver fremstillet på en fabrik sandsynligvis med robotter der skruer skruerne i. Det er en anden sag, når man selv laver en computer, så kan man sagtens skrue de forkerte skruer og bolte i.

Spørgsmålet er om det ikke er fordi at crito har en 400MHz Intel og han har sat FSB til 4x100MHz nu og derfor kører den stabilt nu. Man skal huske på at en Intel som kører 400 MHz i virkeligheden kører 100 MHz på bussen og overfører data 4 gange på hver clock, deraf betegelsen 400 MHz. Tilsvarende overfører AMD 2 gange på hver clock.
Avatar billede crito Nybegynder
07. juli 2003 - 19:20 #22
Jeg tror, Fona får fornøjelsen; jeg er ikke meget for at pille ved kølleren og cpu'en. I skal imidlertid have mange tak for jeres tid og jeres hjælp - selvom det ikke løste problemet med det samme.. Kan jeg give jer points for det?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 20:18 #23
ja collector... der står 2.4 ghz... det er rigtigt.. der findes bare ingen athlon cpu´er med 2.4 ghz..
der er ingen der siger at den computer er fabriksfremstillet af robotter!!
jeg havde samme problem lige før, og det løste det.. har også prøvet dert med et onboard grafikkort. så jeg ved hvad jeg snaker om..

crito>>
Hvis du giver os point, så bliver spørgsmålet lukket.....
men når du kopmmer ind i fona, så syntes jeg du skal fortælle dem det med de skruer, og få dem til at tjekke det.. det tar 5 min.. hvis det ikke er det, må noget af din hardware være i stykker... men det tror jeg ikke på, fo så ville den ikke starte hver anden gang. men held og lykke.. når du får den tilbage vil jeg meget gerne have at vide hvad problemet var.. hvis du vil skrive det til jakob_haldrup@hotmail.com
Avatar billede ulha Nybegynder
08. juli 2003 - 21:23 #24
En lille kommentar fra en ex-fona/fredgaard ansat: Først og fremmest, var det Fredgaard, der købte Fona og ikke omvendt. Hvad tribunen i Parken kommer til, at hedde fremover ved jeg ikke...
Rent praktisk med din PC. De ansatte i butikken bør ikke rode med din PC. Det er værkstedets ansvar, da det kun er dem, der er godkendt af importøren til, at reparere din PC. Sker der noget pga. en uheldig ansat i butikken, kan du ikke gøre noget, hvis de stiller sig på bagbenene. Derfor: Få den sendt ind. Heldigvis burde det ikke tage så lang tid. Vil tro 1-2 uger vil kunne gøre det. Bare et godt råd :-)

//ulha
Avatar billede the_collector Novice
07. august 2003 - 15:08 #25
Hvordan gik det hos Fona?

ulha>>Ifølge F group, så var der tale om en sammenlægning (fusion)
http://www.fgroup.dk/Pressemeddelelse28.03.2003.htm. Men det at det er Fona og ikke Fredgaard navnet som fortsætter, tyder meget stærkt på at det reelt var Fona som overtog Fredgaard og ikke omvendt.
Avatar billede ulha Nybegynder
08. august 2003 - 00:19 #26
The collector >> Har stået i både en Fona og en Fredgaard butik. Årsagen til, at det blev Fona-navnet der fortsatte er, at navnet Fona er mere kendt blandt befolkningen, hvorfor man valgte, at satse på det navn. De må gerne kalde det en sammenlægning, men fakta er nu engang, at det er Fredgaard, der købte Fona.
Avatar billede the_collector Novice
20. august 2003 - 11:38 #27
ulha>>Dvs du påstår at fgroup lyver????
Avatar billede ulha Nybegynder
21. august 2003 - 15:25 #28
the collector > Hvor? I pressemeddelelsen står der intet om, at det er Fona der har købt Fredgaard? Jeg ved, hvem der købte hvem. Men hvis du vil tro noget andet, så værsgo :-)
Avatar billede the_collector Novice
21. august 2003 - 22:17 #29
ulha>> Gider du ikke godt at læse hvad jeg skriver inden du svarer.
Citat
"Ifølge F group, så var der tale om en sammenlægning (fusion)".
Når du så har forstået hvad jeg har skrevet, gider du så også godt vise mig hvor i pressemeddelsen, der står at Fredgaard har købt Fona.
Min påstand er at enten lyver du eller Fgroup. Du siger at Fredgaard købte Fona. Fgroup siger at de fusionerede. Hvem vil du tro mest på? Firmaet selv eller en ansat? Så fakta er at enten lyver kæden, eller også lyver de ansatte. Tak for kaffe, jeg tror ikke, at jeg vil handle hos Fgroup fremover.