Avatar billede app Nybegynder
06. juli 2003 - 16:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med FSBen

Min computer:
Abit NF7-S rev. 2
Barton XP2500+ (202 X 9 = 1836).
2x256 corsair twinx (PC3200/PC400) Dual DDR-mode
MSI GeForce4 4800se stabilt @ 320/685
Silent Viking+ til CPUen

CPUen holder sig konstant mellem 55C - 60C. Det er varmt, det ved jeg godt - og jeg fortryder også inderligt, at jeg købte en Silent viking+.

Taget CPUen rimelig høje temperatur i betragtning, så er det nok gået op for den kvikke læser, at man ikke kan overclocke den al for meget. Og det gør jeg heller ikke.
Min plan er, indtil jeg får en Zalman køler, at hæve FSBen så højt som muligt. Og her er problemet. Jeg kan ikke komme højere end små 202 i FSB (dvs. 404). Computeren rebooter så snart den når til windows.

Er der nogen, der ved hvad der igalt eller har nogen nogen råd/forslag.

NB. rammene er corsair PC400 - så de skulle i hvert fald gerne gå en del højere end sølle 202MHz.

tak på forhånd

app
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juli 2003 - 17:56 #1
Så vidt jeg er orienteret kører en Barton XP 2500+ reelt 1833MHz. Som 166 x 11 = 1833. Dvs. en Host-bus på 166 og Systembus 333 (FSB)

Hvorfor vælger du egentlig at sænke multiplier til 9 på bekostning af en høj FSB (Hostclock) 202 x 9?

Default burde den køre Hostbus og systembus 166/333. Og RAM DIMM Clock 400.
At du hæver FSB til 202 = ca. 22% i forhold til 166 kan påvirke PCI og AGP så meget at den ikke vil mere.

Kan du ikke klare dig med en mindre FSB og så køre multiplie'ren på 11, som er default for Barton 2500+  -  ifølge mine oplysninger om den.
Avatar billede app Nybegynder
06. juli 2003 - 18:35 #2
"Så vidt jeg er orienteret kører en Barton XP 2500+ reelt 1833MHz. Som 166 x 11 = 1833. Dvs. en Host-bus på 166 og Systembus 333 (FSB)"

Det er korrekt.

"Hvorfor vælger du egentlig at sænke multiplier til 9 på bekostning af en høj FSB (Hostclock) 202 x 9?"

Min processor er varm, og den kan ikke tåle at følge med FSBen.
Do the math: 11x 202 = 2222MHz (Barton XP 3100+).
For at kunne køre lige netop den frekvens, så skal jeg have en del mere køling. (min kommende Zalman-køler).

"Default burde den køre Hostbus og systembus 166/333. Og RAM DIMM Clock 400.
At du hæver FSB til 202 = ca. 22% i forhold til 166 kan påvirke PCI og AGP så meget at den ikke vil mere."

Som udgangspunkt understøtter bundkortet hele vejen op til 400MHz FSB (dvs 200x2=400). Dette er udgangspunktet og har intet med den bundkortets virkelige evne. 440 MHz FSB er ikke unormalt for et NF7.

"Kan du ikke klare dig med en mindre FSB og så køre multiplie'ren på 11, som er default for Barton 2500+  -  ifølge mine oplysninger om den."

nej, for så er jeg tilbage, hvor jeg startet.
Avatar billede onki Nybegynder
06. juli 2003 - 21:26 #3
Du kan tilsyneladene ikke nå højere uden at hæve din Vcore.
Avatar billede app Nybegynder
06. juli 2003 - 22:21 #4
"Du kan tilsyneladene ikke nå højere uden at hæve din Vcore."
Hvis man hæver Vcore, så hæber man spændingen i CPUen. Dette kan give stabilitet på bekostning af en masse varme.
Jeg har ikke hævet min CPUs clockfrekvens endnu, og det er derfor ikke nødvendigt at hæve vcore.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2003 - 11:13 #5
Der er 2 muligheder: enten er det chipsettet der holder dig tilbage ellers er det rammen.
Prøv at køre med de langsomste RAM-timings overhovedet, og se om det hjælper. Hvis ikke så kan bedre køling af nordbroen måske give nogle ekstra Mhz. Men som altid med overclocking er der ingen garantier.
Avatar billede onki Nybegynder
09. juli 2003 - 23:56 #6
app>>
Jeg kan se du ikke kender så meget til OverClocking. Hvis du hæver din Vcore kan du også nå en højere busfrekvens, men det kan jo også være dit bundkort der ikke kan nå så høje bushastigheder.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2003 - 07:28 #7
>>onki

Vcore og FSB har ikke direkte noget med hinanden at gøre, Vcore påvirker kun CPUen. Når man frit kan vælge multiplier hjælper det ikke på FSB at hæve Vcore, det gør kun CPUen varmere.
Avatar billede onki Nybegynder
10. juli 2003 - 11:38 #8
w00t>>
Hvis du prøver dig frem vil du finde ud af, jeg har fat i den lange ende.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2003 - 11:54 #9
Et eller andet har du misforstået, hvad det er skal jeg ikke kunne sige. Hvis man hæver spændingen til chipsettet, som man kan på visse nForce2 bundkortet, kan man komme lidt højere op i FSB, men hvis man hæver Vcore (CPU-spændingen) påvirker det ikke hverken chipset eller FSB, men kun CPUen, som man evt. kan få lidt højere op.

F.eks kan min gode gamle T-bird 1400 nå 1540Mhz ved standard Vcore (1,75), mens den kan klare 1600 ved 1,9 V, så en øgning i Vcore giver mulighed for at øge CPU hastigheden. Hvis jeg sænker multiplieren til 7 og maksimerer FSB når jeg loftet ved 149 Mhz FSB (KT133A chipset), og uanset om jeg øger Vcore eller ej er det maks. Det helt rigtige at gøre er altid, når man frit kan vælge multiplier, at maksimere FSB og derefter multiplieren.

Hvis du stadigvæk mener at du har fat i den lange ende, kan du jo starte med at forklare hvorfor Vcore (CPU) skulle på virke FSB (chipset) ?.
Avatar billede onki Nybegynder
10. juli 2003 - 18:32 #10
Her er eks.: Min XP1700+ kører som standard 1,5V, men for at komme op på 10X220 skal jeg efter din regnestok sænke Vcore. Sådan hænger det bare ikke sammen...Jeg skal op på 1,6 i Vcore for at gøre den stabil.

Hvis du er i tvivl om overclocking, bør du nok selv oprette et spørgsmål.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juli 2003 - 23:08 #11
XP1700+ kører default 1467MHz på en 133MHz Hostbus og med multiplier 11. Hvad er det for tal du nævner, 10x220?  Det giver 2200MHz og det er kun den nyeste Barton XP3200+, der kører med den frekvens.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 07:32 #12
>>onki

"Min XP1700+ kører som standard 1,5V, men for at komme op på 10X220 skal jeg efter din regnestok sænke Vcore"

Suk, du fatter det stadigvæk ikke, Vcore og FSB er 2 uafhængige størrelser, om du hæver eller sænker Vcore har ingen indflydelse på FSB kun CPUen. CPUens clockfrekvens er bestemt af multiplier og FSB. Der 2 måder at overclocke på, enten hæver man multiplier eller FSB. Hvis jeg f.eks vil køre 1400Mhz er der mange måder at gøre det på 14x100, 10,5x133, 10x140, 9,5x147 osv. Sidstnævnte er hurtigst og at foretrække. Vcore har ingen indflydelse på FSB ved en given CPU clockfrekvens, det alene RAM og chipsetttet der afgør hvor høj en FSB man kan opnå.

"Hvis du er i tvivl om overclocking, bør du nok selv oprette et spørgsmål."

Idiot.
Avatar billede onki Nybegynder
11. juli 2003 - 08:19 #13
Ja, hvad er 10x220 da for noget ????????????? Det er jo overclocking......
Det er trist at i skal være så stejle, når i ikke har prøvet det først.

w00t>>
Du mener altså stadigt, jeg kan køre med en lavere Vcore, eller hvad ?
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 11:11 #14
Ved 2200 Mhz, klart nej. Men hvis du sænker multiplieren til f.eks 6 og holder FSB på 220 = 1320 Mhz, kan du sagtens sænke Vcore.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. juli 2003 - 15:53 #15
onki - Jeg er ikke stejl, bare nysgerrig (og sikkert ikke vidende nok)  :)
Vist er 10x220 overclocking og giver 2200MHz svarende til nyeste Barton efter min information.

Vil du fortælle, at du clocker din XP1700+ (1467MHz) til en XP3200+ (2200MHz)?
Avatar billede app Nybegynder
11. juli 2003 - 16:34 #16
Onki

Så længe du ikke er i stand til at skelne mellem forskellige systemkomponenter, så synes jeg ærligt talt, at du skal holde dig væk fra diskussioner som denne.
Jeg synes, w00t har gjort et hæderligt forsøg på at belære dig hvordan Vcore, FSB og chipset-spænding hænger sammen - men hvad man ikke vil lære, kan man ikke lære.

Og du vil jo tydeligvis ikke lære, men stædigt holde fast i din egen (fejlagtige) forklaring.

mvh app / som tildeler w00t pointene for at lege lærer.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 16:45 #17
Tak ;-)
Avatar billede onki Nybegynder
11. juli 2003 - 19:17 #18
Hvad vil i ha' jeg skal sige? I har jo ikke maskiner der kan clockes, og så kan jeg jo ikke hjælpe, men taq jer dog lidt tid og se hvordan der clockes rundt omkring i verden. I er et par husmandsoverclockere der ikke fatter en brik af OC (dummernikkere)

http://www.cpudatabase.com/CPUdb/
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 19:39 #19
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves.

Jeg har overclocket alle mine computere lige fra Pentium 200 og til nu, jeg ved nøjagtigt hvad jeg laver, hvilket man ikke kan sige om dig. Du har ikke svaret på et eneste af mine spørgsmål, sikkert fordi du ikke kan.