Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 20:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad blev der af scandisk/checkdisk?

Jeg har skiftet fra win95 til Win2000.

Hvorfor kører Windows2000 ikke scandisk/checkdisk, når maskinen er slukket med vold (på kontakten, når den er frosset)?
Avatar billede tuctoh Nybegynder
03. juli 2003 - 20:41 #1
der kører en form for scandisk... den skriver at den tjekker hdd for konsistens.
Men bortset fra det er det måske fordi windows2K er bedre til ikke at efterlade fejl hvis den bliver slukket forkert!?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 20:50 #2
> tuctoh
Hmmm.... Den melding har jeg aldrig set.
Og maskinen har flere gange måttet lukkes på kontakten, da den frøs. Og med fx åbne Word-dokumenter. De må da flyde på hardisken?
Avatar billede magictouch Nybegynder
04. juli 2003 - 08:43 #3
Sker det kun når du har worddokumenter igang?
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2003 - 10:28 #4
Nej. Det har intet med Word at gøre, det var blot et eksempel.

Spørgsmålet går ud på, om nogen ved hvorfor der ikke mere findes checkdisk/scandisk i Windows. Og altså hvorfor der ikke mere dannes .chk filer i C:/
Avatar billede magictouch Nybegynder
04. juli 2003 - 11:22 #5
Det burde også være der ifølge den artikel her-det er en tilfældig artikel jeg har plukket ud: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;329394
har du ikke mulighed for at indstille chkdsk til at køre i opstarten efter en crash
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2003 - 07:02 #6
du kan i en command promt skrive
chkdsk
så køre den et hurtigt check
vil du ha et grundigt check skriver du
chkdsk/f
dette check ka den ikke køre mens windows køre så det sker under den næste opstart , hvis du svare ja til dette
og sidst hvis du vil se hvad checkdisk har af parametere
skriver du
chkdsk /?
Avatar billede ganz Nybegynder
11. juli 2003 - 20:16 #7
NTFS er et genopretteligt fil-system fordi det holder styr over transaktioner imod det´s fil-system. Når en CHKDSK bliver udført på FAT/FAT32 el. HPFS, vil konsistensen af "pointers" indenfor biblioteket, allokationen og fil-tabellerne blive checket.

Under NTFS, vil en log-fil af transaktioner mod disse komponenter blive vedligeholdt sådan at CHKDSK kun behøver lave en "roll back" af transaktionerne til det sidste "commit point" for at kunne gendanne konsistencen indenfor fil-systemet i eksempelvis et CRASH !

Derfor en hurtigere CHKDSK, og derfor ingen .CHK Filer ! :)
Avatar billede ganz Nybegynder
11. juli 2003 - 20:19 #8
pointer : In programming and information processing, a variable that contains the memory location (address) of some data rather than the data itself.