Avatar billede avest Nybegynder
03. juli 2003 - 09:09 Der er 6 kommentarer

Ændre skrifttype i RTItem

Jeg vil gerne have en agent til at ændre skrifttypen for hele teksten i mit RTItem.
Mine brugere syntes det er smart at skifte skrifttypen. Men da det skal videre på Internettet vil jeg gerne have at de kun bruger "Standard-Sans Serif".
Avatar billede roenving Novice
03. juli 2003 - 17:13 #1
Kan du ikke bare sætte en RTStyle og sætte den på RTItem ...

-- lang tid siden, jeg har haft fingrene i Domino-applikationer, så måske er min husker lidt rusten ,-)
Avatar billede avest Nybegynder
04. juli 2003 - 09:58 #2
Der er en .append men det hjælper ikke så meget når brugeren allerede HAR skrevet teksten.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. juli 2003 - 21:04 #3
Det har altid været et problem at rette i richtext vha lotusscript.
De klasser der er stillet til rådighed i designeren er ubrugelige og richtext formatet er meget lukket.
Eneste reelle mulighed er at udnytte Notes C++ API'et og det er desværre ganske dårligt dokumenteret af Lotus.
MEN der findes en gut, der allerede har lavet en løsning, hvor du kan kode i lotusscript og giver dig mulighed at ALT. Oprette tabeller, farver, skrifttyper, doclinks osv. osv.
Produktet hedder Midas Rich Text LSX og er desværre er det ikke billigt.
Du kan finde det her --> http://www.geniisoft.com/
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
11. juli 2003 - 12:10 #4
Avest, hvilken version af Notes benytter i? R5 eller ND6?

Som kommentar til Midas, vil jeg da gerne tilføje at det er et fantastisk værktøj, der kan alle de ting Lotus/IBM skulle have sørget for man kunne via LS; men det er anelse svært at gå til, med mindre man har god erfaring udi script.
Avatar billede avest Nybegynder
15. juli 2003 - 07:58 #5
Det er R5
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
15. juli 2003 - 16:14 #6
I R5 er mulighederne begrænset (ikke at de er store i ND6 - men der er da lidt mere at gå i gang med).

De eneste løsning jeg umiddelbart ser er:
1) Lav et stylesheet til at styrer hvorledes tingene tager sig ud på nettet. Dette vil selvfølgelig ikke påvirke layoutet i Notes klienten; men det efterspørger du jo heller ikke. Du kan nå rigtigt langt med et rigtigt udformet stylesheet; men min oplevelse er, at der altid er noget der slipper uformateret (forkert formaret) igennem til web-brugeren. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med udformningen af stylesheetet :-(

2)Hvis indholdet af RT-feltet, kun er plain tekst kan du jo uddrage denne med abstract; men dette er jo sjældent tilfældet, da man jo så ville have anvendt et tekst felt istedet for.

3) Lav en java-agent, der kan dumpe indholdet af feltet ud som XML og rediger efterfølgende denne XML, for til sidst at importerer XML'en igen. Umiddelbart vil jeg dog tro at det er hurtigere (billigere) at lære brugerne hvad de må end at kode denne agent.

Alt i alt: Jeg tror ikke der er en nem teknisk løsning. Vejen frem er bruger-uddannelse. En ting, der ofte kan være en "eye-opener" for brugerne er en preview-funktion, så brugeren kan se hvor rædsomt det, de har frembragt, ser ud.