Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 17:48 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

køb af digi kamera

Hej alle..
Skal til at købe en digikamera, og vil lige trække på jeres hjælp, det er jo en jungel :-)
Hvad vil i anbefalde til en pris på omkring 4000 kr.

Har kigget på sony DSC-P92 til 3.795 kr. hos kamerahuset på nørrebro.. det virker billigt for et kamera på 5,5 MP

Vil også gerne høre fra nogen, der har omtalte kamera..

Men er lydhør hvis der er andre forslag af kameraer.

Med Venlig Hilsen
Henrik
Avatar billede lrd Nybegynder
28. juni 2003 - 17:58 #1
Avatar billede webdesigner Praktikant
28. juni 2003 - 18:04 #2
Hvis du er intereseret i at tage professionelle billeder så fås der et digitalt spejlrefleks-kamera  til den lille pros af 5000,-kr mener at 1000 kr ekstra er givet godt ud.. og det tager ekstrem gode billeder kan desværr ikke lige huske numret...
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:11 #3
Linkne kunne jeg ikke rigtig bruge, men ellers tak.

Nej, ønsker ikke et spejlrefleks, ved godt de er en del bedre.
Men jeg er ude efter en lille kamera.
Avatar billede grunken Nybegynder
28. juni 2003 - 18:19 #4
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:26 #5
canon ixus er lille og lækkert
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:27 #6
grunken: godt nok billigt, men er villig til at ofre lidt mere for at få kvilitet..
Kameraet har kun en opløsning på 2,1 MP/3,3 MP interpoleret...
Vil gerne ofre de 4000 kr. og så få det maksimale ud af det.
Henrik
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:29 #7
skaw: er det bedre end Sony kameraet?, prisen er jo dyrer og opløsningen mindre.
Henrik
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:31 #8
3 MP er en hel a 4 side i fotokvalitet
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:33 #9
sony har egen hukommelseskort man ka ikke lige låne fra venner når man ska til
en fest eller festival
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:33 #10
det er meget svært at guide folk de er gode allesammen
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:36 #11
skaw: er der stor prisforskel på hukommelseskort til sony og canon?
Hvilket kort bruger cannon?
Vil du sige det er spil af penge at købe over 3 MP?
Henrik
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:37 #12
compac flash
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:38 #13
ikke hvis man tager udsnit af et billede  til suppe steg is camera rækker 2,1 rigelig
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:40 #14
Vil da godt have et kamera der kan lidt mere end suppe steg is *GG*
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:42 #15
har du jo også valgt sony er fortræffelig canon også olympus er også der er flere der er gode
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 18:45 #16
Syntes bare ikke nogen kommer i nærheden af pris og opløsning på sony kameraet.
OK deres hukommelseskort er lidt dyre
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:46 #17
det afhænger af brugen hvad koster extra batterier er det handig ellers gider
man ikke at slæbe det med hvilke hukommelseskort bruger det hvad er fabrikatet
af linsen  hvor mange zoom optisk de andre er jo på pc har man brug for et motiv langt væk 10-20 meter?
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:47 #18
jeg mener at det har alm opladelige batterier det er en stor fordel
Avatar billede sbm Nybegynder
28. juni 2003 - 18:52 #19
Sjovt du nævner lige præcis 4000 kroner. Jeg læste en anmeldelse af digitalkameraer til under 4000 kroner. Olympus mju 300 blev vinder af testen. Ifølge bladet skulle det kunne erhverves for omkring 3700,- incl. genopladelige batterier.

M.h.t. opløsningen, skal du ikke udelukkende kigge på antal pixels. Jeg har ladet mig fortælle at flere kameraer er udstyret med nogle fancy funktioner, der skjuler over den reelt lavere opløsning. (Vel lidt det samme som digital zoom som også er noget hø...?) Desuden synes jeg opløsning over 3 megapixels blot er unødigt fyld. I hvert fald for den glade amatør. Billeder med så høj opløsning er alligevel så store, at du er nødt til at mindske dem for at bruge dem som baggrundsbillede på din computer, og jeg er selv rigtig godt tilfreds med de billeder jeg har fået fremkaldt fra mit eget digital kamera (taget med 2.1 megapixel opløsning) Det der - efter min mening - især er vigtigt for at få gode billeder, er at du får et kamera med ordentlig optik, og så er der en række andre faktorer for hvordan kameraet behandler billederne i forskellige forhold som f.eks. modlys. Opløsning over 3 megapixel er efter min mening overkill, og ikke værd at slippe ekstra kroner for.

Jeg vil prøve at kigge efter anmeldelsen igen... Hvis jeg finder den smider jeg lige et link...
Avatar billede skaw Nybegynder
28. juni 2003 - 18:54 #20
har lige hjulpet en med et sony det ka ikke køre på et ecs bundkort da det var en ny pc blev det byttet uden beregning til et andet fabrikat af bundkort de kendte godt fejlen mvh skaw
Avatar billede sbm Nybegynder
28. juni 2003 - 18:54 #21
Øhm. Dårlig dansk, hva'?
"skjuler over" ---> "dækker over"  ;-)

Link til Olympus mju 300 priser:
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1324677962
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 19:00 #22
sbm: må du meget gerne.
hvis jeg tager et billed med et 5 MP og et 3 MP og derefter får dem begge fremkaldt på et 10x15 billede. Er det taget med 5 MP så ikke bedre kvalitet??, udgangspunket har jo været bedre.
Og det sammen hvis jeg formindsker dem i photoshop eller lign???.
Henrik
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 19:02 #23
Det hukommelseskort som Olympus mju 300 bruger er jo også hundedyrt lige som Sony
Avatar billede glyholt Nybegynder
28. juni 2003 - 19:07 #24
Vender tilbage senere ..
Avatar billede sbm Nybegynder
28. juni 2003 - 19:15 #25
Umiddelbart er jeg fristet til at svare "jo", men de billeder jeg selv har fået fremkaldt var faktisk overraskende pæne, til trods for at de "kun" var skudt med en opløsning på 2.1 mio pixels. Jeg kunne ikke se det var taget med digital kamera. De var skudt med mit efterhånden lidt gamle Olympus kamera, som er fra dengang man ikke fik kameraer med mere end 2.1 mio pixels. Kostede mig også 7500,- dengang. ;-)
Derfor ved jeg at opløsningen ikke er alfa-omega. Der er mange andre faktorer, og når jeg kigger billeder idag, og sammenholder mine egne billeder med billeder taget med andre kameraer, kan jeg ofte se en markant kvalitetsforskel, da de modeller der kan købes idag, sagtens kan tage billeder med højere opløsning, og endda sælges til en betydeligt lavere pris, men optikken er f.eks. slet ikke den samme.

Nu vil jeg ikke gøre mig selv til ekspert på området, men jeg referer blot hvad jeg selv konkret har af erfaringer.
Avatar billede sbm Nybegynder
29. juni 2003 - 13:04 #26
Så fandt jeg artiklen. Jeg har smidt et par pdf filer her:

http://www.bang-madsen.dk/dl/FotoTest1.pdf
http://www.bang-madsen.dk/dl/FotoTest2.pdf
Avatar billede sbm Nybegynder
29. juni 2003 - 13:08 #27
Liiiige en fodnote. Hvis du skal have kameraet rimeligvis billigt, skal du næppe købe det i en almindelig fotobutik. Sammenlign i hvert fald først med priserne på internettet før du smider pengene på bordet. Til sammenligning så jeg tilfældigvis at Japan Foto på Fisketorvet havde Olympus mju 300 til salg, og da jeg lige havde læst anmeldelsen, kiggede jeg interesseret efter, men de skulle have næsten 1000 kroner mere end der i anmeldelsen stod man kunne erhverve det for.
Avatar billede 7degreez Praktikant
29. juni 2003 - 13:09 #28
canon ixus 4 er et suverent kamera med optage funktion... det var alt...
Avatar billede jensendk Nybegynder
30. juni 2003 - 13:10 #29
www.pixmania.com er billig med kameraer, og de har bla. også olympus modellerne..
Avatar billede glyholt Nybegynder
30. juni 2003 - 21:13 #30
kunne ikke vente mere... gik ud og købte sony DSC-P92.
Har leget med det hele dagen, vil lige sige det er et FEDT kamera!!!
Købte det ikke hos kamerahuset på Nørrebro da deres service i forretningen var elendig. Betalte 170 kr. mere for det hos platan foto på vesterbro og fik en god service. Nogen syntes måske det er mærkligt, men heller have en kontakt i forretningen til en dag man skal købe mere, og dermed opnå et par rabatter ;-)

sdm: smider lige point efter dig.. Selv om det ikke fik mig til at skifte mening om mit valg.