Avatar billede trumf Nybegynder
25. juni 2003 - 18:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

smoothwall install manager

Hejsa

Jeg skal installere smoothwall 2.0 beta 4 og har brændt det ISO image der kan downloades fra smoothwall.org, men min PC skriver>
Booter fra CD rom
og så et par sekunder efter skriver den "failure..."
og så kommer press any key to reboot.

Hvordan starter jeg smoothwall install manager ?

maskinen frisk formateret!
Avatar billede langbein Nybegynder
25. juni 2003 - 21:13 #1
Tyder vel mest på en feil på download eller pc/cd rom drev.

Det trikset man vanligvis bruker i Linux det er vel at man går inn via en oppstartdiskett i dos på cd romen der man fnner en mappe som hete dosutils.
Der pleier det normalt å ligge en fil som kan dra igang en installasjon. Denne ser jeg mangler hos Smoothwall.

Det finnes ellers ser jeg en fil som heter rawrite.exe og to disk image for floppy et annet sted. Husker ikke alle detaljene men det skal være mulig å lage en Linux oppstart diskette av dette. (Vet ikke om dette kan være veien å gå ??)

Feilsøk event cd rom / pc ved å forsøke å starte opp en windows installasjon fra CD.
Avatar billede grimbeast Nybegynder
25. juni 2003 - 21:59 #2
Det kan evt. være der er fejl i det ISO image du har hentet fra SmoothWall.
Prøv at kontrollere filen MD5 sum inden du brænder.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. juni 2003 - 23:23 #3
Egentlig for 1.0 (men mye likt):
http://www.mroscar.co.uk/tech/smooth.shtml
Avatar billede langbein Nybegynder
25. juni 2003 - 23:49 #4
For installasjon dersom CD rom boot failure, se brukermanualen for V 1.0 side 22 til 26. Tenker dette skal stemme for V 2.0 også. (Installation guide.)
http://www.smoothwall.org/docs/
Avatar billede langbein Nybegynder
25. juni 2003 - 23:53 #5
Ser ut som de har forandret sedenummrene. Fra side 12 i denne:
http://us0.download.smoothwall.org/download/pdf/docs/0.9.9/doc.userguide.print.pdf
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 01:39 #6
Jeg kan sagtens boote en win98se fra det ene cd-rom drev, men det virker ikke med den jeg har brændt med Smoothwall.

Jeg har checket md5 summen og den stemmer både på det jag har downloadet og det der er brændt.

Skal man have partitioneret til Linux i forvejen eller noget i den stil ?
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 02:12 #7
Det der står i installationen er at der i iso filen findes en fil der hedder rawrite.exe til dos, men den kan jeg ikke få fat i, da iso filen er en stor fil der ikke er biblioteker i :-(

Jeg har ikke adgang til linux, så måske skal jeg opgive at bruge noget af deres .... der er lige så kompatibelt med MS'es .... :[
(hvor lang tid tager det engetligt at blive murer)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. juni 2003 - 02:46 #8
Har installert både V1 og V2 i dag, så jeg husker det kanskje fram til i morgen.... håper jeg.

Nei man skal ikke partisjonere eller noe slikt. Man setter inn boot CD så starter bootingen, så stanser det, og da trykker man enter, og så kjører det videre.

Mon du ikke har noe bugs med cd romen ???

Hva med å laste ned V1 og prøve den. Det tar vel ikke mange minuttene ??
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 10:47 #9
Nu har jeg prøvet med V1.0 og der sker det samme :-(

Der er 2 CD ROM drev i maskinen og den laver også fejl på det ene når jeg prøver med win98, men det andet kan godt installere win98. Den laver dog fejl med begge CD rommer når jeg prøver at installere SmoothWall.

Der er også 2 harddiske i maskinen, en på 3,2gb og en på 2,3gb

Vil det måske hjælpe hvis jeg starter op i DOS, går i Fdisk og fjerner alt ?
Avatar billede gere Nybegynder
26. juni 2003 - 10:53 #10
Det er ikke fordi du brænder selve iso-filen ned som en fil på cd'en
(Hvad viser fx. Explorer'en hvis du browser den fra Windows).
I Nero kan man brænde den ved at vælge 'Burn Image' (hedder den i min uk-vers.) og så pege på iso-filen, det har jeg gjort flere gange, og har normalt ikke haft problemer med at boote fra de cd'ere...
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 11:16 #11
Jo jeg brænder iso filen....

Prøver lige at brænde et image.

Det har jeg aldrig hørt om før, men man skal jo lære hver dag :-)
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 11:58 #12
Nero skriver: invalid field in parameter. og stopper!!!

MD5 passer, så det er ikke det, og der er helt sikkert ikke noget i vejen med brænderen, for den kan jo sagtens brænde iso filen :-)
Avatar billede grimbeast Nybegynder
26. juni 2003 - 12:20 #13
Prøv et andet brænderprogram.
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 12:33 #14
Hvis nero ikke kan, er der så nogen der kan ?
Avatar billede langbein Nybegynder
26. juni 2003 - 13:21 #15
Brukte nero og den automatiske veiviser både for V1 og V2. Ingen problemer.
Avatar billede trumf Nybegynder
26. juni 2003 - 13:51 #16
En tycho brache dag er vist nok en dag, hvor man ikke ved ved hvad man skal gøre med et iso image. Når man lige vil tage det ene CD rom drev ud af den gamle maskine, og man får bøjet kablet så det ikke dur, men først finder ud af det, efter en times fejlfinding. Når Nero ikke vil brænde iso imaget da man endelig finder ud af hvordan det skal gøres.

Men det vender da man opdaterer sin nero til den nyeste version :-)

Nu skal der installeres!

gere>> Det var dig der havde svaret på mit problem, smider du lige et svar ?
Avatar billede gere Nybegynder
27. juni 2003 - 22:58 #17
Selvf. gør jeg da det - hvad man ikke gør for points :)

Glad for at kunne hjælpe
Avatar billede trumf Nybegynder
28. juni 2003 - 16:07 #18
Tak for alle de gode svar :-)