Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 17:31 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

IRC chat, som en slags chat for Eksperten.dk (Admin læs også lige her)

Hejsa

Jeg har længe gået og tænkt over en mulighed for dem der vil ha en chat her på eksperten.dk

Jeg har spurgt nogen af mine venner som er Irc-ops på irc.get2net.dk serveren.
Hvis i kender robinson chatten m.m.(http://chat.get2net.dk/)så kan i se en måde det kunne laves på, så man logger ind på irc.get2net.dk serveren og ind i en kanal som hedder Eksperten.dk
(Den sørger jeg for bliver oprettet m.m. men jeg vil først lige ha noget respons på det her)

Jeg har også tænkte over et muligt problem her så eksperten.dk \"kunne forsvinde\".
Altså ved at brugerne direkte hopper ind på chatten i stedet for og bruge dette geniale koncept her. Det er der en mulighed på.
Der findes nogle bots på irc.get2net.dk og hvis der bliver stillet sådan en ind på #eksperten.dk så kunne må sørge for at tjekke via. ekspertens database om brugeren er oprettet. Altså få den til og tjekke via. nick/navn om denne bruger eksistere i databasen.
Det er jo nok ikke nok, det forhindre bare udefra kommende i og komme ind ja.
Men nu kommer det jeg selv syntes er genialt.
Hvis denne bot nu også spurgte en bruger når personen kommer ind på chatten om følgende:

Spørgsmål nr:
Bruger der har oprettet spørgsmålet:
Brugernavn:
Adgangskode:

Hvis man så ikke indtaster disse ting så vil man automatisk blive sparket af chat kanalen Eksperten.dk

Det som man kunne få denne bot til og gøre for og tjekke dette er ved og få den til og gå ind i ekspertens database og tjekke om de følgende oplysninger er rigtige.

Ja en anden ting.
Eksperten.dk er kun 1 chatkanal.
For og undgå personer der spammer, eller bare snakker i hovedet på hinanden kunne man gøre følgende:

Spammers (Irreterende personer) kunne man få botten til og sparke af.
Hvis man bare vil finde en slags privat kanal kan man bruge en /msg [NICK] funktion og derved komme til og snakke med en anden bruger \"privat\".

I må undskylde dette indlæg blev så langt, men jeg syntes det er en hammer god idé og jeg ved der er andre på eksperten som nok syntes det ville være smart og dejlig nemt og gøre det på denne måde.
Der er mange som har oplevet (ink. mig selv) at skulle opdatere et spørgsmål hele tiden og derved bruge dette som en slags \"chat\".

Håber og høre noget posetivt respons fra jer.
Selvfølgelig også negative, men med begrundelse og/eller en problemstilling.

Med venlig hilsen
maniacdog
Avatar billede matric Nybegynder
05. december 2000 - 17:54 #1
Lyder som en god idé.. eksperten.dk ville bare miste reklamepenge på den.

Eftersom der er temmelig mange virkelig dygtige web programmører herinde kunne det jo tænkes at eksperten.dk og den brugere i fællesskab kunne lave et irc-web-interface..

Mht. til botten ved jeg at dette nemt kan laves i perl. Jeg har f.eks. sammen med en anden programmeret en bot i perl til #gemseroots / undernet. Det er nu muligt at skrive sms\'er over botten og følge med i chatten på vores hjemmeside (www.gemseroots.dht.dk - botten gengiver chatten)
Via botten kan vi også snart tjekke hvad vi har for af lektier mm. så mulighederne her er mange.
Avatar billede dna Nybegynder
05. december 2000 - 18:04 #2
..det kunne være rart, hvis admin/eksperten.dk gav sin mening til kende ??

dna
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 18:07 #3
matric> Jeg tror nu ikke eksperten.dk mister reklamepenge, de kunne jo for det første sætte en bot op til og udsende reklamer ind i mellem og for det andet stadig sende reklamer ud i emails. :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. december 2000 - 18:36 #4
følger lige med her....lyder meget interessant og slet ikke dumt :)
Avatar billede fcs Novice
05. december 2000 - 18:42 #5
Ville det ikke være nok at siderne her på eksperten selv refreshede indholdet - hvert minut f.eks.??? Så ville det vel næsten være en chat??

Det eneste problem ville være at den tekstboks man skriver i også ville refreshe, men det problem kan måske løses???
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 18:43 #6
fcs> der er mange som der modtager sms, mail etc. hver gang der sker noget nyt i et indlæg og det ville også være synd hvis andre som skulle ha gavn af de løsninger der bliver givet at de skal bladre igennem en hel masse for og finde svaret.
Der er mange der vil sætte pris på det her (tror jeg)
Avatar billede fcs Novice
05. december 2000 - 19:00 #7
Hvad mener du? Du foreslår en chat, men vil den ikke resultere i det samme som du lige skriver om mit forslag? Det er ikke for at være uhøflig, men jeg forstår ikke helt dit argument?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:16 #8
Glemte måske lige og sige at det bl.a. også var derfor (De ting jeg har nævnt sidst, altså SMS m.m.)
Men også pga. det med og refreshe hele tiden.
Det er der vist ikke mange der syntes om (ink. mig) og jeg syntes på det sidste at have set nogen der spørger om hvorfor der ikke findes en chat. Jeg siger ikke at folk skal bruge den og som sagt så forventer jeg bare og få noget respons.
Det chatten skal bruges til primært er:

At danne en chat som brugere fra eksperten kan logge sig ind på og bruge den til og diskutere, komme med en løsning m.m.
Denne løsning de kommer frem til skal spørgeren så nævne inden han lukker sit indlæg på www.eksperten.dk

Det med at siden automatisk refresher (eks. hvert minut som du skriver) er også en god idé men nu er der også andre måder, nemlig chat. Det ville jeg i hvert fald bruge hvis jeg pt. skulle ha et svar. Det er også synd for andre folk som gerne vil have et svar og kigger på et spørgsmål som er med f.eks. 60 indlæg og skal lede sig frem til svaret.

Håber det forklarede dig det jeg ville frem til.
Jeg er nok ikke lige den bedste til det, men jeg håber at du, og for den sags skyld jeg andre, kan se den gode idé i dette.
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. december 2000 - 19:24 #9
Registrer venligst en stemme imod det stillede forslag.

En af de gode ting ved eksperten er at \'gamle\' spørgsmål er dokumenteret så hvemsomhelst kan gå ind og søge (og finde svar på) tidligere stillede spørgsmål. Hvis besvarelsen skete på chat ville det enten ikke blive logget, eller (hvis det blev logget) alt for ofte være ubrugeligt fordi folk sjælden bruger tid på at tænke deres svar igennem på en chat (det er slemt nok med svarene her på experten :-)).

mvh JakobA
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:33 #10
jakoba> Det er registreret :)
Men det vil jeg også helst prøve og undgå men samtidig have en mulighed for og kunne gå ind og snakke med personerne \"live\".
Det må være muligt og sige til folk at når der kommer noget nyt så skal de gå ind på deres oprettede spørgsmål og sige hvad der er sket, om de er kommet nærmere, hvad løsningen er, hvad de prøver m.m.
Det burde kunne lade sig gøre i mine øjne. :)
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 19:36 #11
Det har været oppe mange gange før i diverse indlæg til Admin på Eksperten.dk - og svaret er indtil videre Nej. En del af grundene nævner jakoba, og jeg er helt enig med ham. Der skal ikke være en chat på Eksperten.dk. Har du virkelig brug for en chat, når der ofte ikke går mere end ca. 5 minutter før du har et svar?

Det ville ødelægge hele konceptet bag Eksperten.dk, så jeg er klart imod. Dt kan hænge sammen med min negative holdning til Chat-generelt, men på Eksperten.dk skal det ikke være.

Der findes allerede en ICQ-liste for Eksperten.dk-brugere, er det ikke nok?
Avatar billede parazite Nybegynder
05. december 2000 - 19:37 #12
Registrer venligst endnu en stemme imod det stillede forslag.

Har helt samme holdning som jakoba. Ekspertens DB er guld, og den kunne let blive ødelagt med en chat. I stedet kunne admins måske tilføje en lille feature, så man kan vælge om e-mails skal udsendes til alle brugerne, eller én specifik person? På denne måde kan man holde en \'chat\' i et spm. kørende uden at genere de andre.

Og jo, kender alt for godt den med at blive spammed med e-mails. Fik engang 130 på ca. ½ time... :o)

- Parazite
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:38 #13
prodic> Jeg er stadig enig og ved det har været oppe før.
Jeg prøver overhovedet ikke og ødelægge dens koncept men tværtimod og forbedre det.
Nu er det ikke lige decideret mig der har problemer med og få svar m.m. men det er der andre.

Jeg anede overhovedet ikke der fandtes en icq liste?
Avatar billede parazite Nybegynder
05. december 2000 - 19:38 #14
prodic : Hvordan kommer man lige på den liste? :o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:40 #15
Ud over det med icq listen så er der ret mange uanede muligheder i netop IRC.
Så det vil (tror jeg stadig på) være muligt og danne en chat hvor folk kan få snakket online om deres problemer.
UDEN det vil ødelægge eksperten.dk på nogen måde.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. december 2000 - 19:41 #16
parazite>>det er en ICQ Activelist med nummeret 53920926. Det er dog ikke så tit den er oppe :-/
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 19:48 #17
para : Du har fået svaret af KimR - mener det er Kharder der har startet den, så punk ham hvis den ikke virker. :-)

Manic: Jeg tror det vil ødelægge meget, at ideen bag Eksperten.dk - medmindre det bare er en ligegyldig chat og du kan garantere at alle der spørger om noget IT-relateret bliver sendt videre til Eksperten.dk. Men det kan du vel ikke?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:49 #18
Det kan man gøre ved hjælp af bots.
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 19:53 #19
manic : Jeg tror ikke på ideen. Desværre selv med bots.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
05. december 2000 - 19:55 #20
Jeg må indrømme jeg tror på idéen og syntes selv den er god.
Det tror jeg bare ikke at admin syntes pga. det samme, desværre.
Men det kan lade sig gøre ved hjælp af bots,
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. december 2000 - 19:57 #21
prodic>>nej, det er MORA der står som owner af listen :)
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 20:08 #22
Er det Mora...hmm mener ellers det var kharder der engang oprettede et spørgsmål ang. listen(som jeg ikke er med på, underligt nok, men den virker jo heller ikke :-))
Avatar billede parazite Nybegynder
05. december 2000 - 20:10 #23
Hvorfor er der ikke en med AlwaysOn, der overtager listen? Kunne da være liiiiiiidt mere cool. :o)
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 20:15 #24
Ja der må da være en eller anden der ikke har andet at lave :o
Få listen til at virke, så er jeg også med - hvis der altså er flere pladser i min liste.
Avatar billede matric Nybegynder
05. december 2000 - 22:03 #25
Jeg har adsl og har stort set altid computeren tændt.. hvis det ikke kræver alt for meget af min computer kan jeg da godt overtage listen..
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2000 - 00:26 #26
Nej prodic det var ikke mig,der oprettede et spørgsmål omkring en aktiv list via ICQ til ekspertbrugere. Men den liste lever i bedste velgående, når den vel og mærke er online, for det kniber det lidt med. Jeg har tilgængæld haft Chat op og vende. Chat via ICQ, som når man er på ekspertens hjemmeside, så vil alle dem som er på ekspertens hjemmeside, med ICQchat åben også være at se og at chatte med. Et rigtig godt system, som vil kunne bevirke, at når man har givet et svar på et spøgsmål, så kunne man advisere spørgeren, hvis vedkommende er til stede. Det vil kunne give endnu hurtigere svar. En særskildt chat er ikke sagen, så er man væk fra siten. Det er man ikke med ICQ chatten. Man vil her stadig kunne surfe fra spørgsmål til spørgsmål, som hidtil, men der er hutig kontakt med de øvrige bruger som bruger ICQchat.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2000 - 00:29 #27
Det ville være fint, hvis en server et sted kunne have listen ICQ listen liggende, så den altid er online. Jeg lukker min maksine ned mellem kl. 1:00 og 7:00, og har allerede en masse kørende, så jeg ved ikke rigtig hvor meget mere den vil acceptere, da den bruges som arbejdsmaskine samtig.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
06. december 2000 - 08:58 #28
maniacdog>> Dit forslag går et skridt i den rigtige retning, ingen tvivl om det. Jeg er dog fortsat langt fra overbevist, med sammen begrundelser som mange gange tidligere. Useriøsitet, og manglende dokumentation for spm./svar, fordi intet bliver gemt. Vi har meget travlt lige nu, med endelig at få sat \"Job\" igang, så jeg vil ikke uddele løfter om, at det er noget vi kan tage fat på i nærmeste fremtid :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. december 2000 - 09:08 #29
Adreas_admin> Som jeg siger så kender jeg nogen ircops og jeg kan sætte det hele i værk.
Det som i så skal lave er html siden hvor man kan logge sig ind (Se den URL jeg nævner).
jeg tror helt sikkert at matric kan sætte div. bots op der skal bruges så jeg tror nok det kan komme til og virke uden det belaster jer alt for meget.

Hvis du stadig ikke syntes om det, kunne du så ikke have det i baghovedet når i får tid til det?
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
08. december 2000 - 11:07 #30
maniacdog>> Skriv evt. direkte på info@eksperten.dk, og lad os se på det :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. december 2000 - 12:56 #31
Sender en mail i weekenden, måske lidt senere.
Har lige pt. et vigtigt projekt igang.
Men jeg glemmer det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2000 - 15:31 #32
ICQ chat er direkte klar til brug, det er kun et spørgsmål om at brugerne installere programmet på deres maskiner og så er det blot at komme igang.