Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
21. juni 2003 - 21:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Æ, ø og å ?

Nogen der ved hvorfor mine æ'er ø'er og å'er ikke virker her: http://www.michaelb.dk/vs5 Jeg arbejder i notepad og nogen gange når jeg åbner én af php filerne deri, er alle æ'er ø'er og å'er bare forsvundet, mens de andre gange (stadig i notepad) er ændret til tegn!

Men i notepad er de alle nu okay, men på hjemmesiden er det bare tegn! Jeg er så forvirret :S

Michael
Avatar billede mcfucker Nybegynder
21. juni 2003 - 21:57 #1
Kan det være et amrikansk version af notepad?
måske derfor?
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
21. juni 2003 - 21:58 #2
Det har virket indtil nu :-O
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:05 #3
Erstat dine æ,ø og å'er med følgende special tegn, så er du dækket ind:

æ          æ
ø        ø
å          å
&Aelig;          Æ
Ø        Ø
Å          Å

/per
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
21. juni 2003 - 22:13 #4
Prøvede lige at genstarte = ingen virkning! Per, med dine forslag virker det så også på andre sprog (tænker på hvis man sidder på udenlandske putere)
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
21. juni 2003 - 22:18 #5
I så fald er det jo kun en midlertidig løsning :-(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:32 #6
Hvis du anvender xhtml og xml, og den udenlandske computers browser kan tolke websitet korrekt. Så vil den udenlandske computer vise æ,ø og å.

Her kan du læse en længere redegørelse om æ,ø og å: http://www.eksperten.dk/spm/323917

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:34 #7
Lidt info om special tegn: http://www.script.dk/article.jsp?category=1,14&resourceId=684

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:38 #8
Ups der var en fejl:  Æ svarer til Æ

Hvis du anvender en følgende meta i din html kode:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">

så burde special tegnene fremstå korrekt på udenlandske computere.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 10:35 #9
Hej Michael

Kunne du bruge mine oplysninger?

/per
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
23. juni 2003 - 11:02 #10
Umiddelbart, ja :-) Men jeg håber at jeg får løst problemet så jeg ikke skal skrive de tegn hver gang...
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
23. juni 2003 - 11:18 #11
Mit problem med notepad var for det første at den omdannede æ'er ø'er og å'er til tegn, men også at den tilføjede følgende tegn til hver hjemmeside jeg åbnede i notepad:

Men jeg kunne ikke se tegnene i notepad, da de åbenbart er skjulte. Problemet løste jeg ved at installere et eller andet webnotepad som åbenbart godt kan vise de tre mærkelige tegn.

Men tak for hjælpen!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 11:46 #12
Velbekomme! og tak for oplysningen. :-)
Jeg sidder normalt på en Mac, så jeg anvender ikke notepad.
Men jeg har prøvet at bruge programmet under Windows NT4.

/per
Avatar billede michaelb.dk Nybegynder
06. september 2003 - 20:14 #13
Og nu når jeg har formateret og glemt at skrive navnet på det program jeg installerede sidst ned, ærger det mig at jeg heller ikke skrev det i dette spørgsmål :-)