Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 11:46 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

problemer med komandopromp i winxp

hvis jeg skal lave en ping \ ipconfig ol. i en komandopromp, bliver jeg nød til først at befinde mig på c:\windows\system32 hvor selve exe filen er lokalilseret.
Det er hamrende irrerterende, nogle der ved hvad der kan være galt?
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. juni 2003 - 11:50 #1
Vælg start -> kør -> skriv cmd -> så komme dos promten og så skriver du bare ipcomfig. Det virker ved mig
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 11:51 #2
'ipconfig' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 11:52 #3
jeg har kunne gøre det engang, men det har ikke virket i lang tid efterhånden, og nu skal det så fixes! :)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 11:56 #4
prøv start->kør...
sfc /scannow
Avatar billede mickey777 Nybegynder
21. juni 2003 - 12:01 #5
Det skyldes at variablen ikke er sat op altså en slags path i windows 98.

1) Højrekilk på denne computer og vælg egenskaber

2) vælg avanceret og variabler el. lign.

3) Opret en ny system variabel med følgende:

Navn:  ComSpec
Værdi: C:\Windows\system32\cmd.exe

4) Genstart maskinen også skulle den være der.
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:02 #6
mickey777: jeg kører altså Xp pro :)
Men det var da en god ide lige at chekke miljøvariablerne
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:03 #7
phatlasse: jeg vil lige se om jeg kan finde fejlen først, ellers fin ide :)
Avatar billede mickey777 Nybegynder
21. juni 2003 - 12:04 #8
Jeg mener, at du mangler en path. Altså dem "man tidligere" skrev i autoexec.bat i windows 9X :-)
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:05 #9
mickey777: jeg kan sagtens skrive ping og det hele i kør.
Men hvis jeg kør det i en cmd promt:
'ipconfig' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:06 #10
hvis jeg f.eks. skriver ipconfig direkte i kør, så blinker ip'en nu bare frem hurtigt i en cmd promp og lukker med det samme...
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:09 #11
Mickey777: variablerne er som de skal være...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 12:18 #12
Prøv at skrive "set" i en dosprompt og kig på din path.
Ellers prøv at sætte din path i c:\windows\system32\autoexec.nt

Du kan også sætte den i c:\autoexec.bat
set PATH=%PATH%;c:\windows\system32

Lad nu være med at sige at det var i windows 98 man kunne det. Prøv det, det virker faktisk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 12:18 #13
Det lader jo kun til at være i "dos" det ikke virker.
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 12:42 #14
Min Path er fyldt med en masse forskellige parametre, da jeg har installeret en masse programmer, men den her værdi er der også: %SystemRoot%\system32
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 12:49 #15
Så prøv at skrive
echo %systemroot%

Den skulle nu gerne skrive
c:\windows
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 13:12 #16
Det gør den uden at jeg har ændret i noget...
echo %systemroot% -> C:\WINDOWS
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 13:19 #17
Prøv lige at kopiere outputtet af kommandoen
PATH
fra en dosboks ind her.

Det lyder til at den er fucked up
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 13:27 #18
PATH=C:\Programmer\Borland\Delphi7\Bin;C:\Programmer\Borland\Delphi7\Projects\Bp
l\;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\programmer\3
dsmax5\backburner2\;C:\Programmer\Fælles filer\Autodesk Shared\;C:\Programmer\Fæ
lles filer\Roxio Shared\DLLShared
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 13:29 #19
kunne det tænktes at det hjalp at flytte systemroot frem foran delphi?
Avatar billede jtth Nybegynder
21. juni 2003 - 13:31 #20
Vælg start -> alle programmer -> tilbehør -> kommandopromt  og indtast så virker det uden at vinduet lukkes.
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 13:32 #21
yes det gjorde det :D
Så var det bare delphi der spillede miljøvariablerne et puds!
Tak for hjælpen alle sammen :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 13:33 #22
Ja, det er faktisk meget muligt, at det vil have en gavnlig virkning. Jeg havde selv problemer med path'en, da jeg programmerede i delphi fordi den fylder path'en voldsomt op.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juni 2003 - 13:35 #23
Takker for point :-)
Avatar billede bilde Nybegynder
21. juni 2003 - 13:37 #24
np :)