Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 10:39 Der er 146 kommentarer og
2 løsninger

Netværk mellem PC (XP) og eMac (OS X)

Hejsa eksperter

Jeg ved ikke hvad der er den rette kategori for mit spørgsmål.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg opretter et hjemmenetværk imellem mine to computere. Jeg har fået mig min første mac maskine, en eMac. eMac'en kører med OS X, PC'en med Windows XP Home. Jeg vil gerne have, at eMac'en kan se mine delte harddisk partitioner på PC'en, og ligeledes vil jeg gerne have, at PC'en kan hente filer fra eMac'en (evt. fra en bestemt mappe).

Kan dette lade sig gøre? Hvis ja, hvordan kommer jeg i sving med, at sætte det op?

Hvis nogle skal guide mig, så kom med en guide der kan forståes af "dummies". Jeg har kun haft min eMac i lidt under en uge :-)

På forhånd tak.

Hilsen Trine / Misskat
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 11:00 #1
1. forbind din Mac og PC'er via Ethernet
2. åben panelet systemindstillinger på din Mac, og tryk på mappen deling.
3. start personlig arkivdeling, og vælg Windows-arkivdeling under Tjenester
4. start firewall ved at trykke på start knappen
5. Opret en ny bruge under Konti, og kryds af under Tillad bruger at logge ind fra Windows.

Derefter skulle du kunne logge ind fra Windows.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 11:04 #2
Jeg prøver lige...Hvad så den anden vej? Mac skal kunne se delt mappe/partition på PC?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 11:13 #3
Her er hele beskrivelsen til en forbindelse mellem Mac OS X og Windows XP. Under svaret fra  mr-mac

http://www.experts-exchange.com/Developer/Networking/Macintosh_Networking/Q_20564559.html

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 11:21 #4
Tak for det, men jeg fatter desvære ikke ret meget af det. Jeg kan ikke se, hvordan man på en Mac kan se de delte mapper/partitioner man har på PC. Måske det er fordi det står på Engelsk, aner det ikke...
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 11:27 #5
Og det med at man opretter en ny bruger på Mac maskinen, som har tilladelse til at logge ind fra windows, det er jo ikke specielt smart, da det man kopierer til én af de synlige mapper, kun kan ses når man logger ind med denne bruger på Mac'en også...Jeg forestillede mig, at man kunne kopiere lidt filer til mappen på Admin-brugerens konto, eller evt. mappen Fælles...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 11:36 #6
Oversat så godt som muligt on the fly...

Gå ind i finderen i Windows XP, og vælg 'connect to server'.  Derinde vil du finde en masse små globus billeder, og en af dem er den workgroup du har sat inde i din PC network wizard (Workgroup, MSHOME......). Tryk på den, og
du vil se PC forbinder til...

For at forbinde til din mac, så skal skal du gå til Network Place og  tilføje et Network Place. Vælg 'Choose Another network location' og skriv din mac IP addresse efterfulgt af brugernavn fra din Mac bruger konto.

Dvs. at du skal anvende en IP adresse der passer med den under Windows-arkivdeling.

Derefter vil du kunne vil du kunne overfører filer mellem Mac'en og PC'en.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 11:51 #7
Hvad er Finderen i Windows XP?? Ja måske et dumt spørgsmål...men jeg står som ét stort spørgsmålstegn her.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 12:10 #8
Den menu du kan starte hjælpeprogrammer fra.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 12:11 #9
Siger mig ikke en disse...sorry
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 12:16 #10
Jeg fandt lidt op TCP-IP på Windows XP.

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/howto/networking/autoconfig.asp

Bare rolig, jeg er ikke Windows XP ekspert, for jeg arbejder normalt med en Mac.
Men har prøvet at koble en windows 2000 computer til et netværk, men det tog lid tid.

Ellers må du vente på en Windows XP ekspert. :-)

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 12:22 #11
Ja det der ser da håbløst ud...Hvis der ikke er én der ved, hvordan jeg på min MAC ser delte mapper og partitioner fra min PC (hvilket andre PC'er normalt kan automatisk), så tror jeg ikke på det kan lade sig gøre...Plz anyone?

hoejrup: Engelske guider til danske operativsystemer er ikke min stærke side, sorry.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 14:07 #12
Beskrivelse og billeder om hvordan du forbinder Windows XP, du skal i stedet
vælge Connect to the network at my workplace:
http://www.mcgill.ca/ncs/access/remote/das/configuring/winxp/

Hvis du skal se mappen fra en Windows PC'er, så kan du bruge Fetch.
Det plejer jeg at anvende, når der skal udveksles arkiver fra andre servere.

Link: http://fetchsoftworks.com/

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 15:10 #13
Modem deal in og telefon nummer som skal indtastes??
Det virker helt forkert.

Og efter vi jeg har oprettet en ny bruger på Mac'en, så kan jeg ikke slette de filer jeg har liggende i Brugere -> Fælles. Hvordan kan det så være. Der ligger mange mb, som ikke skal bruges til noget, som bare er flyttet dertil som en test. De skal nu fjernes, da de kun optager plads, som kunne bruges mere fornuftigt :) Hvad gør jeg?
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 15:18 #14
Inde i brugere er der følgende: windows (som er den jeg oprettede så jeg kunne komme ind på Mac fra PC), misskat (som er den med huset...ADMIN), og så ligger der en der hedder trine (som ikke eksisterer i konti), samt Deleted Users (som er tom). Mappen trine kan jeg ikke slette, den siger: Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke ejer dette emne. Det samme siger den, når jeg prøver at slette filerne der ligger i Fælles.
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 15:25 #15
Jeg oprettede lige nu her en bruger der hed trine, slettede den igen, og trine forsvant fra Brugere. Men jeg kan stadigvæk ikke slette filerne fra Fælles :-(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 15:55 #16
Du kan ikke slette filerne i Bruger -->Fælles fordi det kun er profilen ejeren der har tilladelsen.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:01 #17
Ok så er jeg nok nødt til at formatere...sådan noget p** da osse.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 16:04 #18
Tryk på mappen en gang, og tryk æbletast + i for info. Så vælger du Ejer & tilladelser, og trykker
på hængelåsen. Derefter vælger du dit eget brugernavn som ejer i menuen til venstre for hængelåsen.
Luk info panelet, og nu har du ret til at slette mappen.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 16:05 #19
Du er ikke nød til at formatere, fordi du kan overføre retten via dit hoved bruger navn!

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:08 #20
Godt forslag...men jeg kan ikke slette mappen nej.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 16:09 #21
Hvad sker der, når du bruger den metode?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:12 #22
Jo nu kom den...sorry...Jeg troede jeg skulle låse hængelåsen igen, men nej det skulle jeg ikke. Tak for det gode råd!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 16:15 #23
Velbekomme! :-)

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:30 #24
Hvad så, hvis jeg heller ikke kan smide programmer i papirkurven, hvad gør jeg så?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 16:47 #25
Har du prøvet at ændre ejeren på mappen og/eller filen?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:51 #26
Jamen jeg troede ikke man skulle ændre ejer på mappen Programmer...troede det var noget OS X var klog nok til selv at styre, at sætte ejer til den der er Admin. Men ja, jeg ændrede bare ejeren til Misskat, så virker det også. Så må man lige vænne sig til, at den ikke er SÅ klog :-D

Hilsen Trine
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 16:52 #27
Der skal så lige siges, at jeg købte maskinen brugt, hvor der var en anden bruger (ukendt for mig) som var admin. Denne har jeg slettet, og det er nok derfor rettighederne ikke tilhører mig længere, når denne bruger ikke eksisterer længere, eller?
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 17:08 #28
Hoejrup: Du har fortjent points, men jeg venter lige og ser, om nogen ved, hvordan man på en Mac kan se mapper/partitioner der er delte på en PC.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 17:18 #29
misskat>Mac OS X er faktisk verdens sikreste styresystem til computere.

Se lige linket hvor US army har skiftet deres server ud med en Mac: http://www.avalonia.dk/html/profil/hvorformacintosh.dna

Du kunne også se mapper/partioner på den gamle MacOS, så det burde også
kunne lade sig gøre på MacOS X. De plejer at komme på skærmen, når du slog
arkivdelingen til.

Har du husket at trykke på start knappen under arkivdelingen?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 18:39 #30
Ja du har da ret. Det er et ret godt system, men når man har kørt med PC i så mange år og så anskaffer sig en Mac som legetøj ;-) så er det ikke så pærelet, som du kan få det hele til at lyde. Det irriterer mig bare, at man ikke kan gøre det med netværk lige så nemt som man kan med 2 x PC m. XP, hvor det går ganske automatisk, bare man sætter dem i samme arbejdsgruppe...

Jeg har mere brug for at Mac'en kan se PC'en end omvendt. Men begge veje vil selvfølgelig være ganske glimrende. Men jeg ser ikke den store fidus i, at jeg opretter en ny Bruger på Mac'en (som i mit tilfælde hedder 'windows'), hvortil jeg så kan uploade filer og hente filer fra. Man skal jo ligesom logge ud og ind med 'windows' brugeren, for at man kan tage filerne i brug, eller??

Jeg synes ikke der er nogen logik i den guide du gav tidligere om, hvorda en ny forb. oprettes på PC'en, hvor man skal have med Deal IN og telefon numre at gøre...jeg synes det virker helt forkert. Jeg vil jo helst ikke spolere min PC ad, da det jo er den jeg bruger mest :-)

En anden ting...Sådan noget som mail kontis på Mac'en i det der skod Mail program. Jeg har flere kontis, og kun én af dem fungerer deri, og det er en mailadresse fra TDC (@tscadsl.dk). Det er jo ikke den jeg bruger mest :-/ Men den eneste Mac kan bruge åbenbart, eller???

Jeg er smadder forvirret. Føler ikke rigtig det der (PERFEKT KØB). Men hvad, jeg købte den også bare som legetøj, solgte min bærbare PC og købte denne her eMac, som er flot, kompakt og underholdende (og besværlig) *GG*
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 18:51 #31
Nordea's netbank kan jeg heller ikke få til at funke...så der er flere små ting, som til sammen bliver én stor ting, som gør, at jeg selvf. vælger PC'en frem for Mac'en :-D Bare lige til jeg har lært det andet selvf.

Ved du det med Netbank så??

Og er der evt. et E-mail program ud over det der skod Mail eller hva' det hedder, som kan klare mine andre mailkontis? Det har da rimelig betydning :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 19:24 #32
Det var ikke tale om nogen dial up, for du skal connecte til en VPN forbindelse.

Du behøver nødvendigvis ikke anvende en mailadresse fra TDC, men du kender
åbenbart ikke computeren godt nok. :-)
Du kan faktisk kun anvende Jyskebank på Mac: http://www.jyskebank.dk/privat/privatkunde/jyskenetbank/durminbrowser/1546.asp
Det skyldes sikkert at de andre banker ikke vil investerer penge i en Mac løsning, og
nogle af bankerne påstår at det ikke kan lade sig gøre. :-)

Det kan godt være at Mail er noget skod, men du kan faktisk oprette flere konti under Mail>Indstillinger...
Jeg anvender normalt Outlook Express under MacOS 9.2.2. :-)

Hvis du bor i København, så vil jeg godt komme og kigge på det.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 19:34 #33
Nej jeg er desværre fra Grenå (Østjylland), det var en skam...det kunne da være spændende at få én erfaren bruger til at vise nogle ting ;-) Men tak for budet. Ok, så må jeg jo prøve det der Connect-halløj. Synes det så lidt skræmmende ud med et "telefon-nummer".

Jeg prøver det nok :-D

Jeg bliver bare så forvirret, når det virker, og så virker det ikke længere :-) Jeg har HELT sikkert ikke check på, hvad jeg laver på Mac'en ;-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. juni 2003 - 19:55 #34
Jeg tror ikke du skal anvende New Connection Wizard til at forbinde Windows XP til Mac, pga.
XP vil aktiverer din Internet Connection Firewall (ICF).

Du kan læse en beskrivelse her: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/addxp.htm
                                                            http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/filesharing.htm

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 21:13 #35
Det er mig ikke noget problem at lave delte mapper på min PC, som du så pænt linker til. Det har jeg kørt med sammen med min bærbare PC...

Problemet er, hvordan man får eMac'en til at fatte, at den skal tage et kig i en delt mappe fra PC'en. Hvilken kommando? Hvad gør man?
Avatar billede Trine Nybegynder
20. juni 2003 - 21:52 #36
Det der McGill eller hvad det hedder, det du linkede til, hvor man skal følge en guide til installation af en ny forbindelse (hvor jeg sagde deal In), det virker slet ikke her.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 01:00 #37
Ok! Nu har jeg støvet hele nettet igennem. :-)

Her er der en fuld beskrivelse af hvordan du forbinder Windows og Mac: http://www.oreilly.com/catalog/switchmacmm/chapter/ch05.pdf

Hvis du anvender Windows XP Home Edition, så skal du installere Xteq X-Setup 6.1 via
linket http://www.xteq.com/products/xset/ , ellers kan du ikke oprette peer-to-peer Workgroups.
I programmet Xteq X-Setup 6.1 skal du navigere Network>Auto Login>Windows NT/2K/XP> Settings og tilføje den nødvendige information, og trykke på "Apply Changes"
Næste gang du booter systemet, så kan du oprette Workgroups. Hvilket normalt
kun kan lades sig gøre på Windows XP professional.

Link til ovenstående beskrivelse: http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/WinXP/Q_20421361.html

Windows XP Network Connections:
Control Panel>Network and Internet Connections>Network Connections>LAN
Hvor du skal oprette en  Workgroup med f.eks. navnet MSHOME eller MSWORKGROUP.

I Windows XP skal du høje klikke på den mappe du vil dele på netværket, og afkrydse Share this folder on the network.

På MacOX X skal du anvende Connect to Server, Æbletast + k
Dobbeltklik på den computer du vil forbinde til.
Indtast navn og passord oprettet på windows computeren. Hvis computeren ikke
bliver administreret af en virksomhed, så behøver du ikke indtaste et pasord.
Vælg den mappe du vil forbinde til og tryk på ok, og derefter kommer mappen
til syne på Mac skærmen.

Så det er ikke MacOS X , der er årsagen til at det ikke virker korrekt. Det er fordi
kun X-Setup af Windows XP home eller Windows XP professional kan få det til at virke.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 10:28 #38
Kunne du bruge oplysningerne?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 10:40 #39
Jeg har lige været lidt away fra computeren, så jeg kommer først til at kigge på det senere i dag.
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 11:27 #40
Jeg fandt desværre ikke nogle af de råd brugbare på min mac. Min PC kan ikke komme til syne ved æble+K desværre. Jeg har prøvet - og har det der indviklede Xreq installeret på PC'en og har tilføjet diverse ændringer...været en wizard igennem. Jeg kan ærlig talt ikke udtænke hvad det program skal bruges til.

Mit engelsk er ikke det mest geniale, men jeg må kæmpe mig igennem den lange PDF fil, da den er den eneste jeg ind til videre ikke har prøvet.

Det der med workgroup? Skal jeg have sat Mac'en i en workgroup også? Jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt. Inde i Systemindstillinger -> Deling, der står der Navn på computer: TrineK Rendezvous: MSHOME. Jeg ved ikke om det er der jeg skal skrive workgroup navnet? Nede i Tjeneste, er der kun afkrydset Personlig arkivdeling og Windows arkivdeling. Har jeg gjort noget galt? Hvis ja, hvad?

Og under netværk står der IP: 80,198.XX.XXX, Subnetmaske 255.255.XXX.XX Router: 80.198.XX.XX samt en Ethernet adresse selvf. uden X :-) Skal der stå andet?? DNS? Søgedomainer? ID til DHCP klient??

Jeg forstår ikke en disse :-)

PC'en kan se Mac'en på dens IP adresse, men ikke omvendt.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 11:54 #41
Hvis du ikke har sat PC'eren op til worksgroups, så kan du ikke se dine worksgroups under Connect to Server, æble + k. Men du skal også sætte din Mac op til den samme IP, som din pc'er anvender for at få adgang til din Mac.
Alternativt kan prøve at sætte den op til DHCP klient, så kan det være at Mac'en få forbindelsen til Win XP via Connect to Server.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 12:02 #42
Så må du dælme lige guide mig...PC'en er selvfølgelig sat til workgroup, den har jo tidligere kørt netværk sammen med en anden pc. Der skal man jo bare sætte dem i samme gruppe, så kan skidtet se hinanden, noget nemmere :-)

PC'en er i MSHOME gruppen, hvor skriver jeg arbejdsgruppen på Mac'en??
Samme IP? De er vel nødt til at have forskellige IP'er??
DCCP?? Hva' det?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 12:13 #43
Hvis Mac'en har forbindelse til PC'eren, så skal din MSHOME workgroup dukke på i Connect to Server vinduet på Mac'en.

DHCP betyder dynamisk IP adressering.
Du kan læse mere her: http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/750/cfgguide/700cgdhc.htm#23259

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 12:17 #44
Ja, de skal have forskellige IP'er, men den samme router adresse.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 12:17 #45
Og den samme server adresse.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 12:33 #46
Du har sikkert en konflikt, siden det er besværligt. For jeg kan nemt få adgang til alle
workgroups på en linux server ved bare at åbne Connect to Server vinduet under MacOS X.
Så der er et eller andet der forhindre Mac'en i at få adgang til din Win XP, og problemet
findes helt sikkert på din Win XP'er.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 12:40 #47
Ja, det kan godt være...Men netværk er også meget mere omfattende på en PC, kan jeg efterhånden se. Mac'en kan se PC'en hvis jeg kører FTP-server på PC'en, men det er selvf. ikke den perfekte løsning.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 13:21 #48
Et link jeg tidligere har henvist til: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/filesharing.htm

Hvis du anvender Network Setup Wizard til opsætning i XP, så vil Wizard automatisk aktiverer
Internet Connection Firewall (ICF), for at forhindre andre internet brugere i at få adgang til fælles
hardiske og mapper. ICF er en god ting, når du skal forbinde til internettet. Men det er en katastrofe, hvis
du forbinder gennem et LAN (Local Area Network). Fordi det blokere for fil og printer deling.

Så du skal sikkert slå din ICF fra på dit LAN.
Du kan se menuen her: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/ic_firewall.htm

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 13:24 #49
Har du husket at afkrydse File and Printer Sharing for Microsoft Networks: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/network_protocols/network_protocols02.gif

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 13:28 #50
For at delen denne mappe med andre computere, skal du trække den over i Shared Document mappen.
Link: http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/filesharing/filesharing03.gif

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 13:34 #51
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 13:35 #52
Nåååh, jo...fandt det...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 15:45 #53
Ja, men  hvad sker der? :-)

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 16:28 #54
Tjaaah, når jeg skriver IP'en ind på mac'en (æble+k) så siger den at der skete en fejl...

Jeg er vist kommet til at klumre lidt i det på Mac'en...Sig mig, hvad skal
der stå ved Rendezvous under Systemindstillinger -> Deling? Jeg er kommet
til at skrive MSHOME der, som var det stedet til at skrive workgroup...men
tror det er forkert.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 16:53 #55
Du skal ikke ændre navn under Deling, kun slå Windows-arkivdeling til.

Navn på computer: Trine Ks computer

Rendezvous: Trine-Ks-computer

MSHOME skal komme frem i din Connect to Server menuen, hvis der er forbindelse til din Windows XP.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 16:54 #56
menu = menuen
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 17:00 #57
Den kan ikke finde noget MSHome, så jeg ved ikke hvad den fejler. Den finder noget der hedder TrineK og noget der hedder: Trine-Ks-computer, som jeg omdøbte TrineK til...før stod der TrineK og MSHOME, nu står der Trine-Ks-computer og Trine-Ks-computer som du sagde.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 17:40 #58
Kan du ikke finde MSHOME under æble + k menuen?

Her er der en beskrivelse af forbindelsen til andre servere via MacOS X: http://www.ncsu.edu/mac/msfsx/

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 20:50 #59
Det vil bare ikke virke...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 22:47 #60
Er din connect to server menu tom?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 22:51 #61
Ja stort set, der står kun computeren selv (altså mac'en). Som sagt, der findes kun noget der hedder TrineK og noget der hedder Trine-Ks-computer, som du sagde jeg skulle skrive, jo. Intet andet kan vises :-/
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 23:23 #62
Nedenstående punkter i deling har ikke betydning for indholdet i connect to server menuen.

Navn på computer: Trine Ks computer
Rendezvous: Trine-Ks-computer

Har du husket at installere Jaguar OS X 10.2.5 eller en nyere version?

Prøv at skrive afp://MSHOME i adresse feltet i æble + k menuen.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 23:26 #63
Der opstod en fejl (error = -5000). skriver den, når jeg har skrevet afp://MSHOME og trykket tilslut...Øv
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 23:41 #64
Tag det roligt jeg er ved at finde en måde at få forbindelse på, jeg har nemlig lige fundet nogle flere oplysninger.

Der er bla. en fejl i Samba i MacOS X version 10.2.4, der giver problemer med forbindelsen til windows.
Derfor skal du opdatere til minimum 10.2.5.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 23:43 #65
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 23:50 #66
Jeg vil nemlig helst have det på dansk, jeg er ikke så god til engelsk, hvis du forstår...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 23:52 #67
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. juni 2003 - 23:57 #68
Du går ind i Systemindstillinger  og vælger Softwareopdatering, så du kan opdatere til MacOS X 10.2.6.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
23. juni 2003 - 23:59 #69
Der er ingen valgmulighed for at opdatere nogen software, så mon ikke det er det nyeste issenkram jeg har?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:05 #70
Inde i Apple-Systemprofil står der, at jeg har Systemversion: Mac OS X 10.2.6 (6L60)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:12 #71
http://joelshoemaker.com/computer/mac/pcfilesharing.pdf oversat til Dansk.

1. Undersøg navnet på dit Windows XP computer, ved at højre klikke på My Computer,
vælg Properties, Computer Nametab.
2. Angiv et navn på din computer, hvis den ikke allerede har et navn. Ellers skal du skrive navnet ned.
3. Aktiver fil deling på den mappe, som du skal dele med MacOS X
    a. Højreklik på mappen
    b. Vælg Properties
    c.  Afkryds "Share this folder on the network"
    d. Afkryds  "Allow network users to change my files"
4. Gå ind i Local Area Connection Properties og afkryds "File and Printer Sharing for Microsoft Networks"
5. Tryk æble + k, og i adresse feltet skriver du smb://Dell/shareddocs. Hvor Dell er navnet på din
Win XP computer, og shareddocs er navnet på den mappe med fildeling på din Win XP computer

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:13 #72
Ok! Så er dit styresystem up to date. :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:14 #73
Punkt 5 er i Mac OS X

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:17 #74
Ja ja, det er det samme vi hr været igennem i alle de øvrige guides. Men tak for oversættelsen Per. Alt dette er aktiveret, det er som det skal være. Det er dobbelt checket mange gange kan du tro. Kan det være noget med, at jeg har for mange protokoller i netværk opsætningen på PC'en??
Jeg har:
Klientprogram til Microsoft netværk
Fil og udskriftdeling til Microsoft netværk
QoS Pakkeplanlægning
NWLink NETBios
IPX/SPX
TCP/IP
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:23 #75
Mange gange? Ja, men der er nye oplysninger i min oversættelse!
Prøv at læse det hele igennem før du skriver til mig.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:29 #76
Tro mig, det er læst grundigt, det er nøjagtig det samme som i nogle af de tidligere guides, hvor jeg kæmpede mig igennem det, og checkede. Som sagt, det der skal foregå på PC'en, det er det samme der skal gøres, når man deler med en anden PC, og dette har jeg gjort 100 vis af gange, både på mine egne maskiner, samt for andre.

Måske der er for mange protokoller. Ved du -eller kan du finde ud af, hvor mange, eller hvilke protokoller der SKAL være, for at det fungerer. Check side 2 i den der pcfilesharing.pdf, der er der kun 3 protokoller:
Klientprogram til Microsoft netværk
Fil og udskriftdeling til Microsoft netværk
samt TCP/IP
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:38 #77
Nej det er ikke, men du er bare træt. Jeg har aldrig fortalt om smb protokollen

Prøv lige at læse om smb://Dell/shareddocs i mit indlæg!

/per
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 00:43 #78
min win 2K og OSX kan sagtens se hinanden
miis - har du OS 10.2 ?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:43 #79
Ja gu' er jeg træt...Men det var heller ikke SMB jeg har set igen og igen, det er hele proceduren for at sætte det op på PC'en, hvordan man deler en mappe osv.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:44 #80
Det du henviser til er programmer.
Protokoller er typsik tcp og ftp.
smb står for Samba og er et Windows fil delings program, der både findes på Windows og MacOS X.
Derfor kan du få adgang til din Win XP med smb://Dell/shareddocs beskrivelsen.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:44 #81
Oersted: Jeg har Mac OS X 10.2.6
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:45 #82
misskat>Vi kan også fortsætte i morgen :-)

7per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:45 #83
Ja det kunne jeg nok få adgang til, hvis det virkede, men det gør det ikke :-/ Så sad jeg jo ikke her og "spildte" din tid ;-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:46 #84
typisk = typsik
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:47 #85
Hoejrup: ja det siger vi bare, ser frem til at fortsætte, det bliver mere og mere spændende (og forvirrende) :-)
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 00:47 #86
når jeg taster æble+K skriver jeg smb://JSPR1/C$

Min PC har navnet JSPR
C-drevet er delt
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 00:47 #87
sludder den hedder selvfølgelig JSPR1
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 00:53 #88
har du problemer med hvor du skal dele mapperne/drevene på PC'en ?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:55 #89
No problemo på PC'en nej. Der er delt en harddisk der hedder Fri og har drev bogstav J. Så burde jeg jo kunne skrive: smb://trine/J$ ikke??
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 00:56 #90
Hvis du har delt drevet, jo
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 00:58 #91
Det har jeg, har du slet ikke læst hvad jeg har skrevet tidligere?? Jeg ved godt hvordan jeg deler et drev på PC'en.

Hvilke programmer og protokoller har du inde i din netværk-opstilling??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 00:59 #92
Hvis dit drev hedder trine, og din mappe hedder J.
Så skal du skrive smb://trine/J

/per
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:01 #93
Hvilet Share Name har drevet på PC'en ? det er det der skal stå I mit tilfælde har drevet C sharename C$
Undskyld hvis jeg ikke lige har det fulde overblik over tråden, den er lidt lang jo :-)

og det burde altså ikke være særligt indviklet ..
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:02 #94
Min computer hedder trine og min harddisk hedder Fri og har drev-bogstav J.
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:02 #95
det er ikke drevet der hedder Trine - det er PC'en !
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:03 #96
smb://trine/dit sharename for drev J
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:04 #97
Sharenavnet er bare J
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 01:05 #98
oersted> Ja, det er beskrevet her med billeder og det hele: http://joelshoemaker.com/computer/mac/pcfilesharing.pdf

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:05 #99
smb://trine/J

=

Opretter forbindelse til smb://trine/J
Der er opstået en fejl (error = -36)
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:05 #100
smb://trine/ J

som hoejrup skrev

vi venter i spænding ..
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:06 #101
2 sek - kigger lige på min pc
det kabel du har mellem computerne er det et krydset ?

her kører det over en switch, så det er alm netkabeler
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:08 #102
De er forbundet via en switch
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:10 #103
Yeah, alm. kabler fra computere til switch og krydset fra switch til adsl-modem, så vidt jeg husker.
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:11 #104
OK

På PC'en er der kun to ting

Systemindstillinger: Her står computerens navn i det andet faneblad (ja, det ved du godt)
Højreklik på J drevet se under shraring - Er sharenavnet J ?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:16 #105
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:19 #106
Hvis én af jer havde winXP kunne i tage et kig på min computer...Ved ikke om man kan sådan noget på Mac også.
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:20 #107
Smakker om fjernsupport.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 01:20 #108
Det ser jo nydeligt ud! :-)

/per
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:23 #109
- har du slået firewall fra i XP ? det har I vist snakket om

- Hvis du bare siger ævle+K på mac'en kan du så se "trine" ?

- kan du pinge din PC's IP adresse ?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:27 #110
Fluebenet er fjernet ved Windows egen firewall, men jeg har Norton 2003 firewall. Men det burde ikke betyde noget.

www.misskat.dk/pcmac/firewalloff
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:29 #111
det kan godt være Norton
den gir også nogen gange problemer ved ADSL forbindelser

ku du pinge maskinen ?
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:29 #112
væk med Norton
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:30 #113
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:33 #114
Ved i hvad?

Det var sq der skoen trykkede!!! Damn! Smid et svar oersted!
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:33 #115
uha- det ved jeg ikke lige - ligger norton som et lille ikon nede i proceslinien ?
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:33 #116
eller mener du hvordan du pinger ?
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:34 #117
ka du se maskinen ?

hihi
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:35 #118
Ja jeg kan se J :-D Jubiiii!
Men min computer (PC) hedder bare 0x50c62a7, hvorfor hedder den ikke trine??
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:37 #119
aner det ikke - det er synd den ikke hedder trine

ehh kan du logge på maskinen ?
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:38 #120
Jeps, jeg har adgang til alle de delte...både shared docs og J. Fantastisk. Men jeg kan sq ikke leve uden den firewall...hvis i vidste hvor mange gange om dagen den titter frem med et angrebsforsøg...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 01:40 #121
Tillykke. så det var et firewall problem. :-)

/per
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:41 #122
Den skal nok heller ikke slås fra - det er en eller anden indstilling - måske nogle bestemte porte eller hvad ved jeg

Det kan du helt sikkert få svar på i en anden kategori

Kan du logge på mac'en også - så kan det jo være du kan gøre det mens du har Norton aktiveret
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:41 #123
Ja, godt vi kom ind på det. tak drenge. I var bare super.
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:42 #124
nå - bed time
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 01:42 #125
Du skal koble din Norton Personal Firewall til igen. Og derefter skal du sætte den op, så
din Mac får adgang til dit J drev.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:43 #126
Ja jeg kan logge ind på mac'en, det har jeg kunnet meget tidligt. Men det foregår lidt anderledes. Der kan jeg ikke finde ud af at dele mapper, men det tror jeg heller ikk' er nødvendigt!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 01:44 #127
misskat>Velbekomme! og sov godt.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:44 #128
Jeg har sat Mac'ens IP ind i firewallen som en tilladt IP, som kan få adgang.
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 01:45 #129
Sov selv godt gutter.
Nat nat, og tusind tak for al den energi i har lagt i det, specielt dig Per. Tak tak og atter tak.
Avatar billede oersted Novice
24. juni 2003 - 01:53 #130
... nå ja - i øvrigt

Nordeas netbank fungerer ganske simpelt ikke på mac (endnu..)
prøv evt at søge på det og andre ting på www.mediamac.dk - her kan man lære meget om sin mac
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 09:26 #131
misskat>Velbekomme. :-)

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 11:00 #132
Hvordan kommer jeg så til at dele en printer? *GG*
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 11:26 #133
Har du prøvet ind i indstillinger og slå printerdeling til under Deling>Tjeneste.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 11:29 #134
Hvor finder jeg det?? Jeg kan huske jeg har set en printer ét eller andet sted, muligvis én som den tidligere ejer havde...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 11:31 #135
Det finder du under Systemindstillinger under MacOS X.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 11:38 #136
Ok, og så gør jeg hvad?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 11:53 #137
Det virke kun, hvis du har en netværks printer. :-)

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 11:58 #138
Ja og det har jeg, jeg har en delt printer.
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 11:59 #139
Hvor tilslutter jeg den så henne på denne Mac?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 12:05 #140
Har du indlæst driveren til printeren på din Mac?

Er det en printer med en USB eller Ethernet forbindelse?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 12:07 #141
Det er en USB printer som er tilsluttet PC'en.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 12:16 #142
Ok! Men en netværksprinter er normalt koblet til en ethernet forbindelse.

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 12:21 #143
Ok, så virker det nok ikke på mac...Det virkede på mine to PC'ere, da jeg havde netværk med dem.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 12:32 #144
Men du har oprettet printer og fil deling på din XP'er, så andre computere kan få adgang.
Skal du ikke sætte netværksporten op i Norton Personal Firewall?

/per
Avatar billede Trine Nybegynder
24. juni 2003 - 12:56 #145
Printeren er delt på PC'en, ja. Den har sharenavn: HP1115
Jeg har i Norton lavet en regel der gør, at Mac'ens IP adresse er Trusted.
Avatar billede oersted Novice
25. juni 2003 - 04:23 #146
Jeg ved ikke om du fik løst problemet med printeren. Men så at du havde det sådan lidt svært med din møde med Mac'en - og det er vi jo kede af

Da du kører OSX har du ikke længere et program som Outlook express.

Hvad har du brugt tidligere ? dette - eller MS Outlook ?

Hvis førstnævnte kan jeg ikke lige se hvad det tilbyder som Mail ikke kan - selvom det er noget anderledes, umiddelbart

Hvis sidstnævnte ligger det jo i Officepakken til mac kaldet Entourage - ok, først i næste version fuld kombabilitet med exchangeserver med lokalt fuldstændig det samme bare lidt mere lækkert .....

du kan søge på www.versiontracker.com hvis du mangler programmer/funktioner til din mac som du savner fra PC verdenen. Men generelt kan du jo se at de grafiske programmer du arbejder i (jeg formoder det er Adobe) arbejder ligesådan - eller bedre - på din mac

Har du problemer med dit nye bekendtskab er kategorien her jo for det samme.

Men generel utilfredshed med din nye E-mac

well ??
Avatar billede Trine Nybegynder
25. juni 2003 - 10:15 #147
Jeg er bestemt ikke utilfreds med min eMac. Den kører som en drøm. Det er bare lidt et helvede det med fildeling, da den skifter IP så vinden blæser, så jeg skal redigere IP'en i Norton firewall på PC'en. Jeg kan ikke udtænke, hvordan jeg ellers skulle gøre på min PC, for stadigvæk at have firewall'en kørende, og samtidigt tillade eMac'en at få adgang til partitionerne og mapperne.

Jeg er blevet udemærket til Mail. Det kører ganske fint, jeg har fået alle mine kontis der ind.

Jeg kan ikke dele min printer desværre. Det kan jeg ikke lige finde ud af. Så det jeg laver på eMac'en deler jeg med PC'en, og udskriver det på denne...Max besværligt, og jeg ved med mig selv, at jeg vil blive træt af dette i længden.

Det der har været sværest at vænne sig til, har været:
------------------------------------------------------
At alle menuerne til ALT ligger i toppen.
At der kun er 1 museknap.
Genvejstasterne.
At åbne og lukke CD-brænderen (knappen sidder på tastaturet).
At skrive Backslash (\)
Deling af filer -og printer fra PC'en

Printer-delingen, tror jeg ikke jeg finder ud af...

Hilsen Trine
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. juni 2003 - 11:46 #148
Anvender du en fast IP, eller har du sat den op til en dynamisk IP (DHCP)

-----------------------------------------------------
1 museknap ==> du skal bare bruge cntl + museknap, så har du den anden knap :-)
At skrive backslash(\) ==> alt + shift + slash

/per