Avatar billede sijjin Nybegynder
16. juni 2003 - 04:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

substrate & sider

Er det ikke muligt at substrate i 3DsMAX 5.0 jeg kender det fra flere map-editorer men jeg har ikke kunne finde denne funktion i MAX.

Desuden vil jeg gerne vide om man kan bestemme tykkelsen på siderne i feks. en BOX

Jeg har brugt editable splains inv. Men til mange tilfælde er det unødvendig meget arbejde at bygge et rum op på denne måde.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. juni 2003 - 19:10 #1
hvad er "substrate" ?
Avatar billede mj86dk Nybegynder
16. juni 2003 - 20:24 #2
Du mener vel subtract i stedet for substrate. Hvis du vil subtract kan du gøre der på følgende måde

Du klikker først på det første objekt. På højre værktøjslinje klikker du på knappen der hedder Create(ikonet med markøren). Lige nedenunder Create-knappen er der en knap der hedder Geometry(ikonet med kuglen), som du klikker på. Nedenunder den står der Standard Primitives, klik på den og vælg Compound Objects. Nu kommer der en knap frem der hedder Boolean. Klik på den. Længere neder kommer der en knap frem der hedder "Pick Operand B", efter du har klikket på denne knap, klikker du på det andet objekt(i viewportet) du vil subtracte med. Længere nede på værktøjslinjen kan du konfigurere om det skal være A-B eller B-A. Jeg må advare dig om at denne subtract funktion ikke altid virker lige godt. Somme tider forsvinder det hele. Det plejer at virke når man bruger simple geometriske figurer.

Når du vil editerer noget 3D, skal du ikke bruge editable splines. Du skal bruge Editable mesh. Med den kan du gøre mange flere ting. Nu til dit andet problem. Når du vælger et punkt kan du se punktets absolutte koordinater i nederste værktøjslinje. Hvis du fx vil flytte et punkt 20 enheder op kan du bruge F12
Avatar billede sijjin Nybegynder
17. juni 2003 - 01:00 #3
Undskyld min stave fejl.

Men du gættede rigtigt det var subtract

Jeg takker for det hurtige og korrekte svar på mit spørgsmål, det virker som det skal, uden problemer.

Men jeg kan desværre ikke tildele dig nogle point, da du har glemt at trykke svar da du skrev det ovenstående.

Sijjin;)
Avatar billede mj86dk Nybegynder
17. juni 2003 - 01:02 #4
Vil du give point nu?
Avatar billede sijjin Nybegynder
18. juni 2003 - 00:44 #5
Jeg er forholdsvis ny hvad ang. 3DsMAX og dit Svar har sparet mig for Meget unødvendig arbejde da det mest er simple former & Figurer jeg arbejder med ”endnu da”

Jeg takker endnu engang ;)

P.S Det vil undre mig meget, hvis dette er det sidste spørgsmål du høre fra mig herinde.
Håber bare den gamle talemåde ”Øvelse gør mester” holder stik, for der er fandeme meget som skal læres .

Mvh. Sijjin.