Avatar billede harlis Nybegynder
09. juni 2003 - 14:32 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Digital Kamera

Hvad skal man kigge efter, når man vil købe et digital kamera?

Er der nogle ting der bare er et must ved digitalkameraer?

Harlis
Avatar billede googolplex Novice
09. juni 2003 - 14:36 #1
Hvor mange penge vil du bruge ?
Avatar billede harlis Nybegynder
09. juni 2003 - 14:39 #2
Det ved jeg ikke helt....

Men ikke over 4000...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. juni 2003 - 14:40 #3
Hvis det er til hjemmebrug, så kan de købes fra omkring 1500 kr.

/per
Avatar billede jthyge Mester
09. juni 2003 - 14:44 #4
Det er meger individuelt hvad man skal kigge efter, det bedste er at læse nogle anmeldelser af de forskellige.. Fx. på http://www.megapixel.net De er ret godt til at anmelde. Men lad være med at fokusere for meget på hvor meget zoom der er på.. Du kan alligevel ikke tage ordentlige billeder hvis du zoomer for langt ind, så ruster man for meget.

Hvis du skal have et kamera i den prisklasse kan jeg også anbefale at du køber et med Macro funktion, det vil sige at man kan tage billeder meget tæt på. Fx. af blomster, Brystvorter.. Eller hvad man nu er til.. Men det er en meget sjov ting at kunne lege lidt med.

God fornøjelse med det.. Når du når så langt!
Jthyge
Avatar billede googolplex Novice
09. juni 2003 - 14:45 #5
Canon Powershot G3 koster 5200 kr. og er et topklasse kamera. G5 modellen er lige udkommet, så hvis du venter lidt, kan det være G3 falder en del i pris. Det ville jeg nok gøre :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
09. juni 2003 - 14:52 #6
Det kommer an på hvad du selv ønsker af dit kamera.

1. Skal det havde mange eller få funktioner?
2. Hvor stort skal det være? Et lille man har med overalt eller stor og med mange smarte featues som ligger hjemme på hylden. ;)
3. Hvad med zoom?

Eks for 4200kr får du et IXUS 400
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1324587979

Eller lillebror IXUS v3 for 3300kr
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1324587962
Avatar billede harlis Nybegynder
09. juni 2003 - 14:56 #7
Jeg skal bare have et godt digital kamera. Har ingen erfaring med kameraer...

Det må gerne tage gode billeder, og det må også gerne kunne zoome en del.

Det skal primært benyttes til rejser/udflugter.

Det der med blomster/brystvorter (Macro) lyder meget spændende... :o)

Harlis
Avatar billede jthyge Mester
09. juni 2003 - 15:05 #8
Jeg ville vælge dette hvis jeg var dig...

Forhandler link (Vist nok det billigste sted pt.)
http://www.bb-trading.dk/shop/productinfo.asp?id=163

Men læs lige om det på http://www.megapixel.net , der er også prøve billeder og du kan sammenligne det med andre!

Jthyge
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. juni 2003 - 15:20 #9
Du kan få OCAMEDIA C-4000 billigere her: http://www.goecker.dk

/per
Avatar billede harlis Nybegynder
09. juni 2003 - 15:24 #10
Hvis vi lige skal opsumere: Hvor mange pix. skal et dig.kamera helst have og hvor meget zoom?  Og evt. andet...
Avatar billede sysop Juniormester
09. juni 2003 - 15:27 #11
Jeg har lige købt et canon ixus 3. Det har 3.2 mio pixels. Kan zoome, men det er der jo ingen speciel grund til ,da du jo bare kan zoome på din pc bagefter. Det har genopladelig batt, hvilket er et must. de 16 mb kort der følger med er slet ikke nok. Køb et 128 mb kort også. Der kan være ca 200 billeder i bedste opløsning. Som tidligere nævnt kan de hverves for 3300. Et kanon køb.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. juni 2003 - 15:53 #12
Hvis du skal fremkalde billeder hos fotoforhandleren i 13x18cm, så kan du nøjes med et 2,5 mio. pixels kamera.

/per
Avatar billede harlis Nybegynder
09. juni 2003 - 16:22 #13
Jeg har valgt at dele i porten, da jeg ikke selv kan sige hvem af jer der har mest ret... håber det er ok. Tak for hjælpen; tænker lige over sagen...

Det er måske dumt at investere for mange penge i sit første Digital Kamera...

Harlis
Avatar billede sysop Juniormester
09. juni 2003 - 16:28 #14
Tak for points. Jeg har aldrig været den store fotograf. Jeg har måske taget 36 billeder om året. Jeg valgte at købe et godt kamera, og efterfølgende taget ca 300 billeder. Nu er man jo ikke så nærig med film mere så det er bare om at fyre løs. Ialt indberegnet film, er det jo også billigere at fremkalde eksvis 36 billeder digitalt i forhold til normale billeder.
Avatar billede ambuman Nybegynder
14. juni 2003 - 23:33 #15
Hej alle!

Ville bare lige sige at priserne på www.goecker.dk er EXCL. MOMS. Det gør unægteligt en forskel.
Men i øvrigt ville min anbefaling være Olympus [mju:] 300 eller Olympus C-350ZOOM. Se blot testen i det seneste nummer af Penge og Privatøkonomi.