Avatar billede bootie Nybegynder
09. juni 2003 - 11:37 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Begynder tuts til 5.1

Nogle der har noget begynder tuts til 3ds max 5.1?

De må meget gerne starte helt fra bunden hvor man sættes ind i basic shapes og om hvordan man styre og bruger programmet.

/3dnewbi
Avatar billede bootie Nybegynder
09. juni 2003 - 11:50 #1
Jeg har kigget på 3dmaxer.dk men synes ikke deres begynder tuts er så gode til 5.1
I hvert fald ikke når det drejer sig om animation. Der er UIen helt forskellig
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. juni 2003 - 22:41 #2
har du prøvet Help i programmet. Der er nogle tutorials. Ellers er der på www.3dbuzz.com og www.3dcafe.com
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. juni 2003 - 22:51 #3
Du kan foresten downloade gratis video cder fra 3dbuzz. De er kanon, dog tror jeg man skal kunne lidt i forvejen, og en god portion engelsk kundskaber, da det går hurtigt til tider ;)  Men har du mod på det så få fat i dem, de er kanon.
Avatar billede bootie Nybegynder
10. juni 2003 - 08:54 #4
michael-k>
Lige efter jeg skrev spørgsmålet fandt jeg de tutorials der ligger i max og dem har jeg så leget lidt med.
Mine engelsk kundskaber fejler ikke noget. Jeg er uddannet datamatiker og har på det studie faktisk kun haft engelske studie bøger i hånden - ja og så også lige en svensk, men den snakker vi ikke mere om... fy fanden.
Kunne jeg få dig til at lave et dybt link til videoerne? ved godt det vist nok er ulovligt. I hvert fald på visse nyhedssider :)

/still_3dnewbi men det går fremad med trange skridt.
Avatar billede bootie Nybegynder
10. juni 2003 - 08:57 #5
Jeg har forresten lige bestilt et ATI Radeon 9700 PRO kort.
Ved du om det performer godt i 3dsmax?
Avatar billede michael-k Nybegynder
10. juni 2003 - 16:23 #6
Radeon skulle være et af de bedre grafikkort til 3dsmax, så ingen problemer der. http://www6.tomshardware.com/graphic/20030306/index.html  Viser lidt om forskellen fra radeon´s grafikkort og så de lidt mere almindelige asus geforce.

Jeg glemte at sige at før du kan downloade cderne skal du oprette dig som bruger på 3dbuzz. Derefter kan du downloade dem, de hedder VTM (Video Traning module)

Der er ingen ulovligheder her, de er ganske gratis :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
10. juni 2003 - 16:30 #7
Når du logger ind på siden, er der en der hedder Downloads i venstre side, tryk på den. Så skal du acceptere nogle regler og tryk agree hvis du er inforstået med dem ;)
Så kommer der en lang list med forskellige video cder. Du skal selvfølgleig vælge 3dsmax ;)

Så det bare at gå igang med at downloade, der er masser af lækkerier.
Avatar billede bootie Nybegynder
10. juni 2003 - 23:06 #8
michael-k>
Man skal da have god tålmodighed med de film der!
I hvert fald den første af CD et kan man mindst skære 30 minuters ligegyldig snak af den 1:15 timers film...
Men ellers fedt nok .
Takker for linket
Avatar billede michael-k Nybegynder
10. juni 2003 - 23:09 #9
ja sådan er det hele vejen igennem. Men tag det med, lærte personligt meget selv bare ved den første "interface" Der var en del jeg ikke vidste i forvejen som lettede mit arbejde en del, også selvom jeg har arbejdet med 3dsmax i et stykke tid da jeg så videoen.
Avatar billede bootie Nybegynder
11. juni 2003 - 00:02 #10
Yep
Tror det er en god ide at lære sig alle de ting man kan gøre nemmere ved brug at hele grænsefladen. Alle de forskellige mere eller mindre smarte shortscuts er jo lavet for en grund.
Avatar billede michael-k Nybegynder
11. juni 2003 - 00:09 #11
Nu ikke lige shortcuts jeg snakkede om. Dem kan du forme som du vil i programmet.
Men feks de forskellige selection muligheder man har. Eller de muligheder der er i at kunne markere forskellige ting i en stor scene, ved hjælp af select by name osv.  Ting man troede var overflødig, men når man får det forklaret, kan man ikke leve uden :)
Avatar billede bootie Nybegynder
11. juni 2003 - 00:23 #12
Det var egentlig også det jeg mente.
Jeg ville have haft sat ** rundt om shortcuts, men glemte det åbenbart.
I meget store scener er de der selection nok meget smart at mestre.
3d er en vidunderlig verden.
Avatar billede bootie Nybegynder
01. juli 2003 - 19:54 #13
michael-k>
Håber du stadig lytter med på dette spørgsmål for jeg har lige noget.

På een af filmene om rendering nævner de at det er en god ide at hvis man har en film der tager mere end en time at render at man laver billeder istedet og så når den er færdig, sammensætter billederne til en film.

Så er det lige... Hvordan hutlen gør jeg lige det?
Kan man gøre det i max eller skal der et extern tool til?
Jeg kan også oprette en nyt spørgsmål så du kan få nogle point for det.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
01. juli 2003 - 20:56 #14
Du renderer en billedsekvens på samme måde som du renderer en færdig film. Eneste forskel er, at du i renderdialogboksen sætter output-filen til f.eks. .jpg eller .tga i stedet. Så vil 3ds max selv sørge for at nummerere filerne, så de ligger i den korrekte rækkefølge.

Filerne kan herefter samles i et eksternt program, som f.eks. After Effects, Combustion, Premiere eller mange andre. Du kan også samle sekvensen inde i selve max, ved at åbne din RAM-player ("rendering" --> "ram player..."), trykke på mappe-ikonet ud for "Channel A", finde din fil-sekvens på harddisken, markere en af filerne, og så klikke fluebenet af ud for "Sequence". Når du så trykker open vil der kommer et par nye dialogbokse op, dem kan du selv rode med, men til at starte med er det fint, hvis du bare trykker "ok". Nu har den så loadet alle dine billeder til een lang sekvens.

Du kan nu, som et sidste step, klikke på diskette-ikonet i toppen, som gør at du kan gemme sekvensen til f.eks. .avi/.mpg i de codecs du nu har installeret på din computer.

There you go :]
Avatar billede i11uzion Nybegynder
03. juli 2003 - 19:27 #15
bootie>>> Well, virkede det ?
Avatar billede bootie Nybegynder
03. juli 2003 - 20:37 #16
Yepper. Jeg brugte den feature i 3ds max i ram playeren.
Hentede billederne ind og så gemte jeg dem som en avi.
Ment og problemfrit.
Men hvis det er en større film og man måske ikke har så meget ram er de andre du nævner så anderledes? Har fx en film på 800 frames og når den loades ind bruger den alt mit hukommeselse 748MB så det går lige, men ved større films vil det knive med gaflerne.
Hvordan virker de andre programmer du næver og hvor kan man finde dem?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
03. juli 2003 - 22:07 #17
Well, de andre programmer koster penge. Der er sikkert også gratis programmer som kan gøre det samme, jeg kender bare ikke nogen.

Nu er jeg lidt i tvivl om det her, men jeg mener, at selv om ram-playeren løber tør for ram, at den så bare vil loade resten af billederne ind i din swap-fil. Det giver selvfølgelig crappy afspilning, men skulle ikke have noget at sige, så længe man bare gemmer det ud til en film-fil og afspiller filmen derefter.
Avatar billede bootie Nybegynder
03. juli 2003 - 22:16 #18
Ok. Så er det jo lige meget.
Jeg hørte bare på at tidspunkt i een af 3dbuzz videoerne at de snakkede om at een af dem havde været ude for at ram playeren havde gjort at 3ds max crashede fordi der ikke var ram nok, men der har nok være tale om både ram og swap then.
Who knows.
Har du en hjemmeside med nogle galleryer af det du har lavet? eller noget måske
Avatar billede bootie Nybegynder
03. juli 2003 - 22:17 #19
Har fundet den under dine info www.dan3d.dk :)
Avatar billede bootie Nybegynder
03. juli 2003 - 22:23 #20
Nice.
Så hård vil jeg også være til 3d.. work work work.
Avatar billede bootie Nybegynder
03. juli 2003 - 22:25 #21
Nu skriver du godt nok at du ikke har tid til opdatere din side, men jeg kunne nu godt tænke mig en links side hvor man kan se sider som du finder gode og måske nogle sider som har hjulpet dig godt på vej.
Eller måske nogle flere billeder i dit gallery.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. juli 2003 - 01:20 #22
Jeps, det skal nok komme, når jeg bliver færdig med min nye side. Den bliver en hel del anderledes en den nuværende.

Lige nu er jeg bare ret syg af influenza, så jeg har først lyst til at fortsætte arbejdet når jeg er kommet mig over det. Men tak for interessen. :]