Avatar billede lalleglad Nybegynder
07. juni 2003 - 13:51 Der er 17 kommentarer

Brug af Messengere i Firma

Hej med jer eksperter...

Jeg har lige et par spørgsmål til jer omkring brugen af Messenger i firma-øjemed.

Vi bruger i vores firma Messenger til at kommunikere med nogen af vores udenlandske afdelinger.

Mit spørgsmå er: Hvad sker der hvis nogen af mine private venner logger på Messenger og finder mig og begynder at skriver til mig og jeg skriver tilbage.??

Man kunne også forestille sig at jeg skriver et eller andet "Mindre pænt" om en af cheferne i firmaet som jeg senere gerne vi undgå at der bliver kigget på.

Hvor ligger de logfiler der viser hvad der er skrevet på Messenger..Lokalt eller på Netværket eller ligger de et eller andet sted hos Microsoft og har mit firma adgang til disse filer..?

Nogen der kender til dette og som kan hjælpe mig lidt på vej med lidt viden..??

På forhånd mange tak....
Avatar billede moejensen Nybegynder
07. juni 2003 - 14:03 #1
Hvis ikke du bselv sætter messenger op til at logge det du skriver, så bliver det ikke gemt nogle stder.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2003 - 14:31 #2
Hvis jeres netværk indeholder missionskritiske ting, hvis jeres kommunikation har juridiske implikationer, hvis sikkerhed betyder noget for jer, bør i gå langt uden om Messenger, ICQ, powwow og den skags direct chat programmer. De er meget handie, men et kæmpe sikkerhedsmæssigt problem og kommunikationen er ikke juridisk bindende, så jeres aftaler og andet vil formentlig ikke en gang have samme værdi som en mundtlig aftale.
Avatar billede repsak Nybegynder
07. juni 2003 - 15:54 #3
bufferzone har ret. Men det er kun hvis du/I har udvidelsen Messenger Plus at der er mulighed for logging. Hvis det er tilfældet så kan du selv gå ind og se hvor log-filerne gemmes. Men men men... du kan jo aldrig vide hvad der bliver logget for firmaets internet forbindelse. Bare fordi at DIN computer ikke logger så kan det jo være at en anden computer logger hele din færden på nettet. Med andre ord: du kan aldrig vide dig sikker, og bør nok passe lidt på med at snakke for meget om fisketure(...) med vennerne
Avatar billede repsak Nybegynder
07. juni 2003 - 15:56 #4
Men hvis du blir 'opdaget' af en ven på messenger så er det jo ikke forbudt lige at sige at man er optaget af arbejde... Det vil en hver chef kunne forstå. Så du behøver ikke af den grund at være bange for at have messenger åben
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
07. juni 2003 - 15:59 #5
eller man kunne jo evt. have to messenger kontoer, en privat og til arbejde, så er det problem vel løst, du bliver jo en gang ikke betalt for at sidde og chatte med dine venner ;o)
Avatar billede repsak Nybegynder
07. juni 2003 - 16:08 #6
ja korrekt, men det kræver jo også to emailadresser og to kode ord (som selvfølgelig ikke SKAL være forskellige), men hvis at 'lalleglad' bruger samme computer hjemme og på arbejdet (bærbar) så er det irriterende med to konti på én computer
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
07. juni 2003 - 16:25 #7
irrterende? hvorfor?

1. Du har en konto og skal fortælle alle dine venner der skriver hele tiden mens du er på arbejde at du altså ikke lige har tid, du kommer måske ud af arbejdsrytmen, du vil måske svare langsommere på kunderne til firmaet.
Når du så kommer hjem og ikke er på arbejde, ja så vil kunderne fra firmaet skrive videre til dig?

2. Du logger ikke automatisk ind på din messenger konto når du tænder pc'en. Du skal bruge nogle få ekstra resoucer på at logge ind, til gengæld skriver kun de personer der skal på det aktuelle tidspunkt.

Hvilken løsning er bedst? og hvorfor er det irriterende med to konti på en computer?

evt. kunne man jo lave to brugere på computeren, en arbejdsbruger og en hjemmebruger, så er der jo overhovedet ikke noget problem.
Avatar billede moejensen Nybegynder
07. juni 2003 - 16:49 #8
messinger plus er da et værre spyware, da jeg prøvede at installere det fik jeg en hel masse ekstra med, som jeg bestemt ikke have bedt om :-(

Jeg tvivler på at dit arbejde logger alt internet trafik, det vil simpelthen være for store mængder data. Det er heller ikke tilladt at chefen snager i dine private beskeder uden du bliver underrettet herom, så bare rolig.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2003 - 17:21 #9
Hvis I ønsker at gør den slags professionelt, bør det gøres med f.eks. Outlook samt en exchangeserver, og skal det være sikkert, skal de udenlanske og andre eksterne brugere tilslutte via VPN. Messenger er ikke beregnet til den slags og sikkerheden dur derfor ikke
Avatar billede moejensen Nybegynder
07. juni 2003 - 18:04 #10
til bufferzone og jer andre,

jeg tror slet ikke det er det lalleglad er ude efter, det handler ikke om sikkerheden eller om det er smart at anvende messenger til dette formål, men snarret om chefen kan følge med i hvad han skriver, hvis han eksempelvis skriver med en af sine venner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2003 - 21:06 #11
Såfremt dette er tilfældet er svaret således:

Teknisk kan det sagtens lade sig gøre, jeg vil duv stærkt tvivle at firmaet dels har den tekniske viden der kræves og dels vil bruge ressourcerne på dette. Jeg ved hvordan, men ville aldrig spilde ressourcer på den slags med mindre jeg ønskede at afsløre noget kriminelt, hvis jeg f.eks. havde en mistanke om at en ansadt brugte firmaet til at sende børneporno ud af huset, ellers ikke
Avatar billede repsak Nybegynder
07. juni 2003 - 21:35 #12
moejensen (16:49:40) -> helt enig - arbejdet logger sikkert ikke det hele, men jeg var mere teoretisk end praktisk i min kommentar ;-)
Avatar billede lalleglad Nybegynder
07. juni 2003 - 21:49 #13
Hej med jer....Mange tak for jeres svar og mojensen har helt ret...Det er netop hans 18.04.58 der er korrekt..Det jeg gerne vil vide.....

Jeg lader det lige stå åbent til mandag og så fordeler jeg point

Lalleglad
Avatar billede repsak Nybegynder
07. juni 2003 - 21:55 #14
Så må svaret vist være at det ikke er til at vide for os. Sansynligheden for at chefen logger eller på anden måde kommer i besidelse af nogle uheldige data er meget lille, da det vil koste han mange ressourcer at finde dem, samt at han nok ikke vil gøre det uden en mistanke om noget kriminelt. Jeg kender ikke de juridiske retningslinjer for hvorvidt at chefen skal oplyse sine ansatte, men det er der vist andre ovenfor som gør :)
Avatar billede repsak Nybegynder
20. juni 2003 - 15:27 #15
... er du blevet opdaget...?
Avatar billede hojben Novice
03. marts 2004 - 01:05 #16
*LOL* Repsak..

Der foreligger da en mulighed her *GG*
Avatar billede moejensen Nybegynder
03. marts 2004 - 07:29 #17
lukke tid