Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 11:15 Der er 19 kommentarer

Tælle poster

Hej
Jeg har brug for at tælle poster fra flere kolonner, som opfylder nogle enten-eller kriterier:

TÆL HVIS kolonne A:A;"Grad*" ELLER kolonne B:B;1 ELLER kolonne C:C;1 osv...

Desuden har jeg brug for at tælle poster fra flere kolonner med både-og kriterier:
TÆL HVIS kolonne C:C;1 OG kolonne D:D;"Grad*" OG kolonne E:E;1 osv...

Hvordan gøres dette elegant?

MVH Peter Jacobsen
Avatar billede s_h_m Nybegynder
06. juni 2003 - 11:27 #1
Kan det her bruges

=ELLER(TÆL.HVIS(A:A;"Grad");TÆL.HVIS(B:B;1);TÆL.HVIS(C:C;1))

=OG(TÆL.HVIS(A:A;"Grad");TÆL.HVIS(B:B;1);TÆL.HVIS(C:C;1))
Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 11:35 #2
Ikke helt. Dine forslag returnerer blot sand eller falsk og ikke et tal.
Men ellers tak for hjælpen!
/Peter Jacobsen
Avatar billede janvogt Praktikant
06. juni 2003 - 11:40 #3
Prøv denne - det skulle gerne være din OG-formel:

=SUMPRODUKT((A1:A9999="grad") * (B1:B9999=1) * (C1:C9999=1))
Avatar billede s_h_m Nybegynder
06. juni 2003 - 12:03 #4
Jeg havde lige overset at det var antallet af poster :o)

din enten-eller formel må kunne udtrykkes sådan:

=SUM(TÆL.HVIS(A:A;"Grad";TÆL.HVIS(B:B;1);TÆL.HVIS(C:C;1))
Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 12:10 #5
Hej s_h_m

A        B        C
Grad 1  1        0
        1        1
Grad 4  0        1
        0        1

Dit forslag giver 7, mens det reelle tal er 4.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
06. juni 2003 - 12:21 #6
Så vidt jeg kan se af dit eksempel, så skal det give 7.
2 Grad i kolonne A, 2 1-taller i kolonne B og 3 1-taller i kolonne C.

Måske har jeg misforstået noget igen.
Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 12:28 #7
Det drejer sig om eks- og inklusionskriterier til et forskningsprojekt. Excelregnearket har hentet sine data i en Access-DB, og i et andet regneark skal jeg angive antallet af patienter, der af forskellige grunde er enten in- eller ekskluderet.
Kolonne A, B og C er tre forskellige typer af operationer, som hver især kvalificerer til at blive medtaget i mit materiale. Derfor skal patienterne tælles med, hvis de har fået udført enten A, B eller C.
Og nu bliver det rigtigt kringlet: Nogle patienter skal udelades, hvis de har fået udført bestemte typer operationer, selvom de har fået foretaget A, B eller C. Lidt svært at holde tungen lige i munden... ;-)
Avatar billede janvogt Praktikant
06. juni 2003 - 12:34 #8
Prøvede du SUMPRODUKT-formlen?
Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 12:39 #9
Ja, og det ser ud til at virke. Men hvordan får jeg indkorporeret både-og og enten-eller i samme udtryk? Se venligst min seneste kommentar.
Avatar billede b_hansen Novice
06. juni 2003 - 12:43 #10
Så vidt jeg forstår opgaveformuleringen for punkt 1, skal der tælles, hvis der står noget i A eller i B eller i C. Men ikke, hvis kriterierne er opfyldt for eksempelvis A og B.
Er det tilfældet, er jeg bange for, at der ikke er nogen videre elegant løsning, medmindre du vil lave en makro.

Ellers er jeg bange for, at du skal stykke en langhåret HVIS-sætning sammen, som ud for hver observation afgør, om dine betingelser er opfyldt. Det må blive noget i stil med =HVIS(og(A1="Grad";B1<>1;C<>1);1;HVIS(OG(A1<>"Grad";B1=1;C1<>1);1;HVIS(OG(A1<>"Grad";B1<>1;C1=1);1;0)))
Men det er desværre ikke særlig elegant eller overskueligt.......
Avatar billede propelhat Nybegynder
06. juni 2003 - 12:49 #11
Er det muligt i Excel at connecte til Access med SQL-kommandoer, for så kunne jeg jo lave SQL-forespørgselen i Access' query editor...
Avatar billede janvogt Praktikant
06. juni 2003 - 12:59 #12
Du kunne måske bruge filter-funktionen i Excel til at få de kombinationer frem du ønsker.
En anden mulighed kunne være at "koge" dine data sammen til én streng v.h.a. f.eks. =A1&B1&C1. Det kunne gøre det nemmere at søge det ønskede ud.

Endelig kunne du lave en pivot-tabel over dine data. Her vil du kunne vende og dreje det som du har lyst, og trække de kombinationsmuligheder ud du ønsker.

Jeg er HELT sikker på, at dit problem kan løses i Excel.

Prøv evt. at sende dit ark til mig, så skal jeg hjælpe.
Jeg tror det største problemet her består i at finde ud af, hvad problemet egentlig er ......

janvogt@esenet.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
06. juni 2003 - 13:01 #13
Jeg vil påstå, at alle de forespørgsler du kan lave i Access, kan du også lave i Excel - ihvertfald når datagrundlaget er så simpelt som her .... :-)
Avatar billede kabbak Professor
06. juni 2003 - 21:07 #14
=TÆL.HVIS(A:A;"grad*")+TÆL.HVIS(B:B;1)+TÆL.HVIS(C:C;1)
Avatar billede propelhat Nybegynder
07. juni 2003 - 13:33 #15
Til kabbak
Se s_h_m's posting den 6/6 kl 12:03:53
Avatar billede Claus Fardal Nybegynder
10. juni 2003 - 17:00 #16
Har du overvejet at bruge pivot-tabeller?
Avatar billede propelhat Nybegynder
10. juni 2003 - 20:56 #17
Fardal -> Ja, men jeg synes hurtigt de bliver uoverskuelige. Jeg har ialt 63 parametre, som jeg skal vise...
Avatar billede kabbak Professor
01. februar 2004 - 00:39 #18
Lukketid.
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2007 - 23:05 #19
lukketid