Avatar billede renekoemler Nybegynder
04. juni 2003 - 11:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Udvælgelse på uge nummer

Hej,

Jeg har brug for - i en forspørgsel - at kunne udvælge poster der er registret i den aktuelle uge. Jeg har forsøgt at stille et kriterie op men uden større held. Nogen der har de vises sten?

René
Avatar billede tjol Nybegynder
04. juni 2003 - 11:55 #1
Hvordan ser din tabel ud? Hvilke felter skal du bruge ugekriteriet imod?

Torben
Avatar billede kabbak Professor
04. juni 2003 - 11:56 #2
uge: DatePart("ww";[Dato];2;0)
Avatar billede kabbak Professor
04. juni 2003 - 11:57 #3
Lav den som et nyt felt
Avatar billede terry Ekspert
04. juni 2003 - 12:13 #4
You also need to make sur ethat the year is correct, and Datepart requires extra paramaters to calculate correctly!

In a query replace , with ;

=(Datepart( "ww", [dato], vbMonday, vbFirstFourDays) AND DatePart("yyyy", [dato],vbMonday,vbFirstFourDays  ) = Year(date))
Avatar billede renekoemler Nybegynder
04. juni 2003 - 12:46 #5
Jeg skal have forspørgslen til - udfra en angivet dato - at vælge de poster der vedrører den uge der er den aktuelle (now).

Altså noget der pseudo kodet vil se således ud:

Kritertier:
OprettelsesDato er del af aktuel uge (nu)
Avatar billede kabbak Professor
04. juni 2003 - 19:18 #6
SELECT Tabel1.Dato, DatePart("ww",[Dato],2,0) AS uge
FROM Tabel1
WHERE ((Year([dato])=Year(Now())) AND ((DatePart("ww",[Dato],2,0))=DatePart("ww",Now(),2,0)));

denne finder data fra den uge du er i
Avatar billede terry Ekspert
04. juni 2003 - 19:59 #7
so does =(Datepart( "ww", [dato], vbMonday, vbFirstFourDays) AND DatePart("yyyy", [dato],vbMonday,vbFirstFourDays  ) = Year(date))
Avatar billede kabbak Professor
04. juni 2003 - 20:14 #8
Ok terry hvis din gør det samme, så trækker jeg mig.

jeg har ikke arbejdet ret meget med Datepart.
Avatar billede terry Ekspert
04. juni 2003 - 20:17 #9
Niether has René  it seems :o)
Avatar billede renekoemler Nybegynder
05. juni 2003 - 09:36 #10
HMM You'r right Terry i'm not familia with Access i have tried this:

SELECT [qry_nyledige Forespørgsel].[CPRnummer], [qry_nyledige Forespørgsel].[Navn], [qry_nyledige Forespørgsel].[afKundenummer], [qry_nyledige Forespørgsel].[Oprettelsesdato], [qry_nyledige Forespørgsel].[Init]
FROM [qry_nyledige Forespørgsel]
WHERE ((([qry_nyledige Forespørgsel].[Oprettelsesdato])=DatePart("ww",Date(),"vbMonday, vbFirstFourDays")) And ((DatePart("yyyy",Date(),"vbMonday,vbFirstFourDays  "))=Year(Date())));

it does not work.....

any idears

/rene
Avatar billede terry Ekspert
05. juni 2003 - 10:08 #11
send you dB to eksperten@santhell.dk and I will take a look for you.
Avatar billede renekoemler Nybegynder
05. juni 2003 - 10:15 #12
Hi Terry,

thanks - unfortunatly my smtp relay is not working at the moment - but i'll sent it asap

Best Regards
Rene
Avatar billede terry Ekspert
05. juni 2003 - 10:23 #13
OK, I'll be around over the next few days :o)
Avatar billede terry Ekspert
05. juni 2003 - 10:39 #14
Got your dB, looking at it now!
Avatar billede terry Ekspert
05. juni 2003 - 10:49 #15
Hi Rene,
Here's the SQL you need. Take note of the datepart functions! I have replaced
vbMonday and vbFirstFourDays  to integer values of 2. This is necessary in a query because Access, as you can see converts them to text values. I've also made other changes but I am sure you can see how it works now :o)

SELECT [qry_nyledige Forespørgsel].CPRnummer, [qry_nyledige Forespørgsel].Navn, [qry_nyledige Forespørgsel].afKundenummer, [qry_nyledige Forespørgsel].Oprettelsesdato, [qry_nyledige Forespørgsel].Init
FROM [qry_nyledige Forespørgsel]
WHERE (((DatePart("ww",[Oprettelsesdato],2,2))=DatePart("ww",Date(),2,2)) AND ((DatePart("yyyy",[Oprettelsesdato],2,2))=Year(Date())));
Avatar billede renekoemler Nybegynder
05. juni 2003 - 10:56 #16
YEP it works - thanks.......

/rene
Avatar billede terry Ekspert
05. juni 2003 - 11:04 #17
:o)