Avatar billede anne-lise Nybegynder
04. juni 2003 - 09:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

faktura nr.

Når jeg har en kolonne,hvor jeg vil skrive faktura nr,
vil jeg godt havde,at hvis jeg skriver det samme nummer
vil den gører opmærksom på at det nr er brugt.
på forhånd tak.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. juni 2003 - 10:06 #1
Gå ind under Data>Datavalidering>Custom og indsæt følgende formel i den øverste celle i din kolonne f.eks. A4
=SUM.HVIS($A$4:A4;A4)=1
Indsæt evt. din egen fejlmeddelelse under arket "Fejlmeddelelse".

Kopier cellen så langt ned du har behov for.

Fejlmeddelelsen vil nu komme op hver gang der er en genganger.
Avatar billede janvogt Praktikant
04. juni 2003 - 12:15 #2
Hvorfor afviser du uden begrundelse?
Avatar billede janvogt Praktikant
04. juni 2003 - 12:28 #3
Jeg kan se du er ny på Eksperten.
For at opretholde et forum, hvor alle kan lære noget, er det nødvendigt at vi har en konstruktiv kommunikation.

Det betyder bl.a. at når nogen bruger tid på at hjælpe én, så er det mindste man kan gøre at vende tilbage og fortælle om man kan bruge det eller ej - og hvorfor/hvorfor ikke.
Avatar billede dla Praktikant
04. juni 2003 - 15:29 #4
Jan - jeg kan altså ikke få den formel til at virke, jeg får ikke lov til at skrive noget i cellerne med den datavalidering. Hvad gør jeg forkert? For du mener vel at i A5 skal der stå =SUM.HVIS($A$4;A5;A5)=1. Eller?
Avatar billede dla Praktikant
04. juni 2003 - 15:30 #5
Jeg mente selfølgelig =SUM.HVIS($A$4:A5;A5)=1
Avatar billede jkrons Professor
04. juni 2003 - 23:36 #6
Prøv med =TÆL.HVIS($A$4:A4;A4)=1 i stedet.
Avatar billede janvogt Praktikant
05. juni 2003 - 08:37 #7
Der skal selvfølgelig stå =TÆL.HVIS($A$4:A4;A4)=1 som jkrons også korrigerer.
Som jeg skriver skal formlen skrives under "Brugerdefineret" under "Tillad"
Man skal skal selvfølgelig stå i celle A4 når man skriver formlen.
Når man så kopierer den ned, vil den så skifte - første gang til =TÆL.HVIS($A$4:A5;A5)=1. Derfor $-tegnene.
Avatar billede dla Praktikant
05. juni 2003 - 08:51 #8
Yeps, det hjalp!
Avatar billede hcars Novice
09. juni 2003 - 13:52 #9
& så er der nogle der har fortjent nogle points.
Avatar billede anne-lise Nybegynder
10. juni 2003 - 08:21 #10
jeg vil gerne sige tak for hjælpen,nu har jeg også fået det til at virke.
Avatar billede dla Praktikant
10. juni 2003 - 08:44 #11
anne-lise - du skal give pointene til janvogt ved at acceptere hans svar.....