Avatar billede skirk Nybegynder
31. maj 2003 - 16:52 Der er 12 kommentarer

Mærkeligt problem med en computer.

Hej

Jeg er ved at lave en lidt ældre computer som opføresig højst merkværdigt og
jeg kan simpelthen ikke finde fejlen, så jeg håber i kan hjælpe mig.

Computeren begyndte lige pludselig at gå i sort pæriodisk, dvs. at når man
tænder den kan man være så heldig se win98 opstart billedet før skærmen går
i sort, man kan gå ind i BIOS i en 20 sek. før den går i sort og nogle gange
kan man slet ikke tænde for den :(
Så jeg har droppet at geinstallere styresystemet da det tegner at det er en
hardwarefejl. Jeg har prøvet at skifte graffikortet ud uden held, prøvet at
skrifte ram uden held og har slået harddisk, diskettedrev og cdrom-rev fra
uden held. Så jeg skulle mene at det er CPU'en eller motherboardet der
fejlen. CPU'en er en gammel Athlon slotA så jeg har ikke muelighed for at
prøve med en anden men den bliver ikke for varm kan jeg konstatere så det er
ikke et varmeproblem. Jeg har oxo prøvet at resete CMOS'en uden held.

Er der en der kan hjælpe mig ud fra denne fejlbeskrivelse for jeg er
simpelthen løvet tør for ideer :-/

Computer spec.

Motherboard: Abit KA7-100
CPU: AMD Athlon SlotA 700 MHZ
RAM: 256 MB SDRAM
Graffikort: MSI Geeforce4 TI4200 128 MB
Realteck 10/100 Netkort (har jeg oxo prøvet at fjenre fra boardet)
CMI PCI Lydkort (har jeg oxo prøvet at fjenre fra boardet)
CDROM-DREV
Floppydrev
300w PSU (har jeg prøvet skifte ud med en adnen uden held)
Styresystem: Win98se

MVH

Skirk
Avatar billede dragen Nybegynder
31. maj 2003 - 16:55 #1
Prøv at tage alle ledninger ud og sæt dem i igen... måske er det en løs forbindelse.
Avatar billede dragen Nybegynder
31. maj 2003 - 16:56 #2
Dvs. prøv at starte den, hvor kun bundkortet har strøm og grafikkortet (og skærmen) er sat til (+ram selvf.)
Avatar billede dragen Nybegynder
31. maj 2003 - 16:58 #3
Lyder dog som om bundkortet er røget en tur...måske en skrue har ramt det?
Avatar billede skirk Nybegynder
31. maj 2003 - 17:01 #4
Jeh har prøvet at starte den kun med skærmkort, cpu og ram er sat til den gør det samme :(
Avatar billede alleykat Nybegynder
31. maj 2003 - 17:04 #5
Sidst en maskine gjorde sådan for mig, viste det sig at være cpu-køleren der var stået af. Alt efter hvor varm den var ved opstart, gik der mellem 20 sek. og 2 minutter før den automatisk lukkede ned (tak C.O.P.).
Desværre overlevede bundkortet ikke helt alligevel :(
Avatar billede fromsej Praktikant
31. maj 2003 - 17:23 #6
Prøv at skille den ad igen, saml den udenfor kabinettet, og se om ikke det hjælper.
Læg bundkortet på noget isolerende.
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
01. juni 2003 - 05:37 #7
Lyder afgjort som en cpu fejl. "Den bliver ikke for varm" siger du? hvor varmt er det? Kan oz være temperatur føleren der er stået af, eller mistet forbindelsen!
Avatar billede bqardi Nybegynder
01. juni 2003 - 06:15 #8
Jeg har for ikke så lang tid siden rodet med en PC der gjorde nøjagtigt det samme: Gik i sort uregelmæssigt... Jeg fandt ud af at det var en løs forbindelse i det stik, der sidder i bundkortet, fra PSU'en.
Prøv, under opstart, at vrikke let til de forskellige ledninger og se om PC'en går ud...
Håber du finder ud af det. Jeg kender det når man bare har prøvet "alt" og der ikke er noget der hjælper. Det er irriterende... :)
Avatar billede johncore Nybegynder
01. juni 2003 - 06:28 #9
Det lyder også som noget jeg lige har været ude for, men det var skærmen der var defekt så prøv at skifte skærm
Avatar billede tgv Nybegynder
01. juni 2003 - 12:30 #10
Jeg tror ikke det er din CPU Fan, for så ville den jo brænde sammen (det er jo ikk en p4) men var selv udefor det selvsamme problem og der viste det sig at være GFX kortet. Altså den viste "no signal"
Avatar billede skirk Nybegynder
01. juni 2003 - 16:28 #11
Jeg har prøvet at skifte GFX kort ud med et andet og den gør stadig det samme og skærmen virker fint på to andre maskiner.
Avatar billede alleykat Nybegynder
16. august 2003 - 17:51 #12
OK dette er et sent & lidt dumt forslag, men jeg har faktisk engang selv tabt en stump af en ledning ned på cpu-soklen inden montering af cpu'en... det gav osse meget mystiske resultater!