Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 11:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Køb af nyt digitalt kamera

Hej,

Jeg skal til at udskifte mit nuværende 1 MP digitale kamera og er ret sikker på, at jeg vil købe et Olympus C-5050Z. Jeg har dog et par spørgsmål forinden.

1. Hvis man udelukkende vil lave 10 X 15 billeder (fra fotohandleren) er der så noget vundet ved at købe et 5 MP pixel kamera fremfor eks. et på 3 MP. Det jeg mener er om et 10 X 15 billede alt andet lige vil blive bedre jo højere opløsning det er taget med eller der er en
grænse.

2. Delay - Jeg kan ikke helt få dette begreb på plads. Er det den tid der går fra man trykker til billedet er lagret på RAM-kortet eller er det den tid der går fra man trykker til motivet er "fanget".

På forhånd tak.

/cholm
Avatar billede boris Mester
31. maj 2003 - 12:07 #1
1)
Hvis du udelukkende vil have 10 x 15 har du kun fordel af meget stor opløsning, hvis du også vil kunne forstørre udsnit af billederne.
2)
http://www.diynet.com/DIY/article/0,2058,6656,00.html
Avatar billede boris Mester
31. maj 2003 - 12:12 #2
Faktisk betyder den høje opløsning, at billederne fylder langt mere på hukommelseskortet. Du kan få flotte 10x15 med mindre end  3 MP.

Næste gang jeg køber digitalt vil jeg først og fremmest gå efter et, der kan håndtere meget store kontraster i billedet og har en supergod automatisk blændeindstilling samtidig med at det på alle måder reagerer hurtigt.
Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 12:14 #3
Jeg var egentlig af den overbevisning at selv et 10 X 15 billede vil blive bedre jo flere pixels det indeholder. Det må det vel også rent teknisk, men det menneskelige øje kan måske bare ikke se det ?

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 12:17 #4
God artikel om Delay, så har jeg det på plads. Jeg kan bare ikke rigtig se hvor meget delay der er på c-5050 http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z/page2.asp

/cholm
Avatar billede dragen Nybegynder
31. maj 2003 - 12:19 #5
Selvfølgelig bliver det bedre, men det betyder i høj grad også noget hvilken linse man har. Et 3mp med god linse kan være bedre end et 5mp med en billig linse.
Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 12:20 #6
dragen >>> Jeg går udfra du men er hele optikken når du siger linsen ? Her burde C-5050 være godt dækket ind efter hvad jeg kan læse mig frem til.

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 12:22 #7
du men = du mener :-)
Avatar billede boris Mester
31. maj 2003 - 20:45 #8
>dragen
Er der dokumenterede eksempler på, at et 3 MP med god linse giver bedre opløsning end et 5 MP med "billig linse" eller er det noget du formoder?
Jeg ville tro, at det snarere er evnen til præcis skarphedsindstilling, der kan ses forskel på.

>cholm. Også et 10x15 billede bliver en smule bedre med  bedre opløsning i kameraet, afhængig af printer eller fotopapir. Men vi er henne i de små forskelle, hvor du ville få mere for pengene ved at give mere for hurtighed, kontrast og præcis indstilling.
Avatar billede cholm Nybegynder
31. maj 2003 - 20:48 #9
boris >>> Hvordan vil du vurdere Olympus C-5050 (hvis du kender det) i forhold til de egenskaber du nævner i ovennævnte kommentar ?

/cholm
Avatar billede boris Mester
31. maj 2003 - 22:21 #10
Jeg har kun læst om det, men sådan et ville jeg nok ikke sige nej tak til.
Avanceret og brugervenligt og pænt, lader det til.
Dog ville jeg gerne holde det i hånden og prøve at tage en masse hurtige billeder med det først. Prøv om du kan komme til det.
Og døm så selv om du når at få billedet i kassen, inden motivet er fløjet.