Avatar billede jakobht Nybegynder
26. maj 2003 - 22:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PC fryser periodisk

Min PC fryser periodisk, og jeg har ikke kunnet finde ud af hvorfor. Der er intet mønster i hvornår den fryser og når den gør det, står den stille i ca. 10 sekunder og fortsætter så. Sker tit i Internet explorer. Det er startet umotiveret for ca. 1 uge siden. Intet er overclocket, og har heller ikke været det.

Har prøvet diverse memory og CPU tests i Windows XP Pro SP1, uden at det har fået den til at fryse.

Specifikationer :
ECS K7S5A med XP1800+ (over 1 år gamle)
512MB V-data PC133 ram (4 mdr. gammel, een blok)
IBM 45GB HD
ASUS GeForce 4 Ti4200
SB Live! 5.1
DVD+Brænder
Chieftec 340W strømforsyning
System temp. 35-40 normal, 45 max.
CPU temp. 45-50 normal, 55-60 max.
Avatar billede lrd Nybegynder
26. maj 2003 - 22:21 #1
Har du checket for virus evt
Avatar billede skurk Nybegynder
26. maj 2003 - 22:28 #2
Jeg tror som "Ird" har du checket for om du har nogen utilsigtede services kørende?
Avatar billede jakobht Nybegynder
26. maj 2003 - 22:36 #3
Har tjekket for virus og har slået en del services fra, specielt netværksservices. Da den godt kan finde på at fryse under opstart af Windows, er jeg bange for at det kan være noget hardware, som er defekt.
Avatar billede skaw Nybegynder
26. maj 2003 - 22:53 #4
har haft det før nedbrud ibm harddisk men behøver jo ikke at være det samme
Avatar billede skaw Nybegynder
26. maj 2003 - 22:54 #5
burde have skrevet oplevet det samme
Avatar billede jakobht Nybegynder
26. maj 2003 - 23:01 #6
den er godt nok over 2 år gammel...er der nogen måde hvorpå man kan køre en HD specifik test ?
Avatar billede skaw Nybegynder
26. maj 2003 - 23:09 #7
ved ikke men var bare ment som et råd hvis du har vigtige data der skal gemmes
kostede 7000 at få dem igen
Avatar billede jakobht Nybegynder
26. maj 2003 - 23:22 #8
Har heldigvis backup på en anden hd. Har lige kørt hd programmet "Drive Health" og den melder ingen problemer. Jeg har fået fingre i en anden ram klods (ram har været første mistænkte hele tiden), så det skal lige testes.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 23:28 #9
Jeg synes du skal have taskmanager oppe og slået over på processor. Default står den vist til at vise de processor med det højeste cpu-forbrug.

Lad den være oppe og når du oplever "frysningen" så kig lige på den og se om et program lægger sig op i toppen og bruger 100 %.
Der er en rimelig chance for at taskmanageren ikke bliver berørt at frysningen, da den har højere prioritet end alm. programmer.
Avatar billede jakobht Nybegynder
26. maj 2003 - 23:37 #10
Jeg har prøvet at lade taskmanager stå åben hvor den frøs, og ALT står stille i de ca. 10-15 sekunder den fryser. Hvis harddisken kører fryser den også (lampen lyser i den fase den var i da den frøs). Det er som om alt står stille. Mens jeg skriver nu, er det næsten kun "Aktiv systemprocess" som bruger ressourcer, og CPU brug er på mellem 1-5%.
Har nu kørt den sidste time med andre ram uden at der har været noget, så jeg håber stadigt på at det er min ram blok.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 23:41 #11
Ok, en anden ting du bør gøre hvis det sker igen er at checke for spyware. Hvis du ikke allerede har det så download adaware og lavasoft og kør dem begge.

Adaware
www.lavasoftusa.com/

spybot
http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button
Avatar billede jakobht Nybegynder
27. maj 2003 - 21:46 #12
Har tjekket med Adaware, tjekket RAM, HD controller og kabler og stadigvæk fryser den.
Det driver mig til vanvid..
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. maj 2003 - 21:49 #13
For at fejlsøge på dette, skal du første teste med et "rent OS", dvs. find en harddisk og installer Windows på den. Hvis problemet fortsat er der, har du et hardware problem (jeg tvivler) - eller har du en problem med din gamle harddisk eller Windows installationen.

Mit bud: Du har en process/driver, der hænger periodisk.
Mit bedste bud på en hurtig løsning (uden yderligere info): Reinstaller Windows.

JP
Avatar billede jakobht Nybegynder
27. maj 2003 - 21:59 #14
Har lige geninstalleret Windows pga. af problemet, og det har ikke hjulpet.

Låner en anden harddisk og CPU imorgen. Oftest sker frysningerne når jeg har MS Messenger logget på eller i internet explorer.
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. maj 2003 - 22:01 #15
Hmmm.. en hardware konflikt med (modem)/netkort og noget andet.

JP

PS: ESC K7S5A er mit yndlings-hade-motherboard :-)
Avatar billede jakobht Nybegynder
27. maj 2003 - 22:04 #16
hvad med CPU ? Internet Explorer bruger en del CPU kraft.