Avatar billede jsv Nybegynder
28. november 2000 - 17:27 Der er 12 kommentarer

XMLHTTP

Jeg har prøvet at hente filer med XMLHTTP flere gange, og det virker også fint. MEN hvis jeg henter en fil med æ,ø,å i teksten går det galt. Bogstaverne bliver erstattet med ?....
Er der nogen der har prøvet det samme? og har måske en løsning?
Avatar billede janegil Nybegynder
30. november 2000 - 09:52 #1
Hva er XMLHTTP?

Hvilken \'character encoding\' har filene du henter?

Er filene merket med hvilken encoding de bruker?

Hvis XML-filer ikke er merket, skal de bruke UTF-8, der «ÆØÅ» representeres med ASCII «Ã†Ã˜Ã…»

Men det er vel også fare for at det har betydning hvilket tegnsett HTTP-serveren oppgir i headeren. Er siden du prøver å hente, alment tilgjengelig, så du kan gi oss URL\'en? Eller git ctrl+I i Netscape mer eller mindre pålitelige opplysninger om tegnsettet. Mere til å stole på, er å bruke telnet.

Hvis du henter HTML-filer der det brukes &Aelig; osv., så er vel de udefinerte entiteter i generell XML.
Avatar billede janegil Nybegynder
30. november 2000 - 09:55 #2
«Ã†Ã˜Ã…» er vel egentlig ikke ASCII, men ISO-8859-1. Sorry.
Avatar billede jsv Nybegynder
30. november 2000 - 10:09 #3

Mere information om XMLHTTP m. samples....

http://www.w3schools.com/xml/xml_http.asp
Avatar billede janegil Nybegynder
30. november 2000 - 10:12 #4
XMLHTTP er altså en ASP-funksjon.
Avatar billede jsv Nybegynder
30. november 2000 - 10:15 #5
Nej, men den kan bruges sammen med ASP.
XML er et programmeringssprog for sig selv...
Avatar billede janegil Nybegynder
30. november 2000 - 10:30 #6
Ja, XML er et selvstendig språk.
Men nei, ActiveXObject(\"Microsoft.XMLHTTP\")er ikke en del av XML. Hvis ikke det er en del av ASP, så er det en del av ActiveX.

Jeg er ikke så interessert i ActiveX, det er det mange andre rundt her som kan ta seg av. Men jeg interesserer meg for tegnsett, i XML skulle det jo være UNICODE, og alle tegn skulle bare virke. Men det er fortsatt problemer.

Mulig det er noe av interesse å se i status, statusText eller responseText?
Avatar billede swjensen Nybegynder
30. november 2000 - 19:28 #7
>Hvis XML-filer ikke er merket, skal de bruke UTF-
>8, der «ÆØÅ» representeres med ASCII «Ã†Ã˜Ã…»

XMLHTTP returnerer default responseText som UTF-8.

UTF-8 returnerer almindelige tegn (US-ASCII) som 8-bit og Æ,Ø og Å som Unicode. Det kan scriptsprog og vb ikke umiddelbart finde ud af - derfor spørgsmålstegnene.

I dokumentationen står der angivet, at man i sin requestHeader kan sætte charset til noget andet, men jeg har ikke haft held med at få det til at virke.
Avatar billede janegil Nybegynder
30. november 2000 - 22:57 #8
Charset i request-header? Det burde vel bare virke hvis serveren er konfigurert for å kunne levere et dokument med alternative tegnsett? Kan IIS sånt noe?

Så skal det kanskje skrives en liten Java-snutt som leser UTF-8 og skriver UTF-16?

http://java.sun.com/products/jdk/1.2/docs/api/java/io/OutputStreamWriter.html

Nei, sikkert heller http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/dotnet/cpref/frlrfsystemiostreamreaderclasstopic.htm

Avatar billede jrasmussen Nybegynder
09. januar 2001 - 20:59 #9
Hvis du befinder dig på en Windows platform, som jeg formoder kan du med fordel benytte følgende header i de xml dokumenter du forsøger at hente med XMLHTTP objektet:
<?xml version=\"1.0\" encoding=\"windows-1252\"?>

Det skulle løse dit problem med æ,ø og å

Avatar billede olekristensen Nybegynder
11. januar 2001 - 14:45 #10
Kig evt. på Session.Codepage i dokumentationen.
Avatar billede getalife Nybegynder
12. januar 2001 - 10:40 #11
<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\"?>
Avatar billede stoffer Nybegynder
01. februar 2001 - 23:33 #12
her er en komplet oversigt over hvad det kan :) (i hvert fald microsoft\'s)

http://msdn.microsoft.com/xml/reference/scriptref/XMLHttpRequest_object.asp