Avatar billede sbay Nybegynder
20. maj 2003 - 16:00 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Bestillingsform ´til afsendelse

Jeg vil gerne lave en form til at lave kantinebestillinger i - men hvordan er det smartest??? Jeg kan ikke rigtigt få det til at virke hvis jeg modificerer Phone Message. Jeg kan godt taste data ind og sende den, men modtageren kan ikke åbne den - Notes påstår den ikke kan finde formen!!!

Foreslag meget velkomne!
Avatar billede wise Seniormester
20. maj 2003 - 17:37 #1
Hvis formularern ikke hedder memo eller er gemt med dokumentet kan modtageren ikke læse den uden at du skal kopiere den ind i alle mailbokse...
Det nemmeste er at gemme den sammen med data, det vælges i formular-egenskab-dialogboksen....
Avatar billede jogii Nybegynder
21. maj 2003 - 08:33 #2
Ja, det hedder "Store forms in documents".
Men hvorfor laver du ikke en database hvor brugerene kan se hvad de har bestilt eller om de har bestilt. Evt. så de kan rette til bagefter (før eller efter spisningen).

Tag og kig evt. på MindComs Bookit (http://www.mindcom.dk/Intern/websites/mindcomdk/content_dk.nsf/vNAVBAR3?OpenView&docid=428B2C4E2B2E1C9FC1256BDF0046DC7F)

//Jörg
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 08:34 #3
hmmm, men hvordan får jeg så sendt formen?? Jeg bruger nu @mailsend, men så kan jeg kun lave et [IncludeDocLink], og det virker jo ikke, når man ikke gemmer eller ikke har adgang til den DB hvor den oprindelige form ligger!

Jeg vil gerne have det til at virke ligesom Phone Message - men er gået temmeligt meget i stå!
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 08:37 #4
jogii >> det kunne man selvfølgelig også - det er bare lidt mere omstændigt synes jeg - men så kan jeg vel stadig kalde formen fra mailDB'en - ik???
Avatar billede jogii Nybegynder
21. maj 2003 - 08:37 #5
Din formular bør have [SendTo], [From] og [Subject] på sig. Desuden er der en Form-property som angiver "On Close: Present mail send dialog"
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 09:39 #6
Nu har jeg lavet en ny DB osv - nu vil jeg gerne kunne kalde bestillingsformen fra min mailtemplate - gerne under CREATE hvor bl.a. Phone Message også er! Kan man det, eller er jeg nødt til at lave det som en ACTION med en agent der åbner bestillingen fra den anden DB??
Avatar billede wise Seniormester
21. maj 2003 - 09:42 #7
Så er du nød til at lave en actions og indsætte den i din mailtemplate...
Avatar billede jogii Nybegynder
21. maj 2003 - 09:48 #8
Anvender du så mail som transportmiddel? Eller opretter brugerne nu direkte i databasen?

Grunden til at PhoneMessage virker er at den ligger i alle postdatabaser.
Der var engang i Version 2 og 3 af Notes at det var muligt at have en database der hed "Forms.NSF" som skulle ligge i roden på serverens databibliotek. Under visse omstændigheder kunne man offentliggøre formularer heri som så var fælles for alle brugere af mail. Officielt supporterer Lotus ikke længere denne teknik, men jeg har hørt fra andre at den stadig virker. I Notes 6.01 har de opfundet noget lignende, nemlig fælles kode, som kan ligge på tværs af databaser, men det har jeg ikke prøvet endnu.
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 10:23 #9
Jeg ville gerne bruge mail som transportmiddel, men dokumentet bliver oprettet og gemt i databasen!

Derfor ville jeg gerne at brugeren kan oprette den direkte fra sin mailbox - helst som CREATE, ellers må jeg jo lave en ACTION!
Avatar billede jogii Nybegynder
21. maj 2003 - 10:35 #10
Hvis oprettelsen og lagringen foregår i en central database, så kan du lave en SmartIcon med kode som @Command([Compose]; ...).

Deter kun lokale formularer der umiddelbart kan offentliggøres i Menu -> Create.
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 15:35 #11
nu har jeg forgæves forsøgt at lave en Shared Action med en compose, men den vises ikke i Action listen - selvom jeg har valgt det på property'en!
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 15:37 #12
doooooooh - den skal selvfølgelig indsættes på alle views og folders....
Avatar billede sbay Nybegynder
21. maj 2003 - 15:48 #13
Er dette ikke korrekt: @Command([Compose];"DKDOM01/Elopak":"Elopak DK\\Misc\\kantine.nsf";"Kantinebestilling")

Det virker ikke umiddelbart????
Avatar billede jogii Nybegynder
22. maj 2003 - 09:00 #14
Du kan lave en agent istendenfor. Så skal den kun placeres ét sted og er tilgængelig fra alle steder.
Vedr. koden så ser den OK ud. Hvilken præcise fejlbesked får du? Du skal nok undersøge hver eneste parameter om den er stavet rigtig. En almindelig fejl kan være "Kantinebestilling" og "Kantinebestiling". Copy/Paste af navne virker ofte underværker her.
Avatar billede sbay Nybegynder
27. maj 2003 - 11:56 #15
Så er jeg ved at rode med det her igen!
Nu får jeg desværre ikke formen med - sådan at modtageren kan se den!!!

Jeg har følgende på min SEND-knap:
@If(@Command([FileSave]);@Command([FileCloseWindow]);@Return(""));
@MailSend( sendTo ; "" ; "" ; "Kantinebestilling" ; "" ; "";"")

Jeg vil ikke have et DocLink, men selve formen i modtagerens mail! Jeg mener jeg fik det til at virke på et tidspunkt, men nu er det der ikke ;-)
Avatar billede jogii Nybegynder
27. maj 2003 - 12:12 #16
Det er "Store form in document" du skal vælge i formular properties.

Så lige nu gemmer du den pågældene formular, hvor?
Og sender den derefter, hvorhen?
Hvad nu hvis brugeren har brug for at rette i den pågældende bestilling? Hvem modtager denne? Hvem kan se at det er rettelse til en eksisterende bestilling?

Tro mig, så snart du blander mail ind i systemet kommer det til at give problemer på sigt.
Avatar billede sbay Nybegynder
27. maj 2003 - 12:15 #17
Jeg bruger "Store form in document", men det er der ikke når jeg åbner den modtagede mail!!!! Jeg tænkte det måske havde noget at gøre med den måde jeg sendte det på?!?!?!

Dokomentet gemmes i en DB - ikke mailDB!

Det er kun den forudbestemte modtager der skal have den i mail - rettelser skal foregå i selve DB'en hvor dokumentet ligger.
Avatar billede jogii Nybegynder
27. maj 2003 - 13:22 #18
Prøv at anvende @MailSend uden variable. Så skal de pågældende felter være på formularen. Hvis du anvender variable bliver der faktisk oprettet et nyt maildokument (ikke den formular du sidder med på skærmen).

I dokumentationen til R5 findes følgende dokumenter:
"Fields that control mailing options"
"Features that support automatic mailing"

Her lidt fra dokumentationen omkring @MailSend

Sending rich text fields:
If you use @MailSend in a button formula, you cannot send the contents of a rich-text field as one of the bodyfields. If you must send rich text, write an agent formula instead. If you must use a button, change the field type to text.

Mail-related fields in a document:
When you use @MailSend with no parameters, the current document may contain one or more mail related fields; if it does, those fields are used when routing the document.
If the document contains the CopyTo or BlindCopyTo fields, it is routed to those recipients at the same time.
If the document contains the DeliveryPriority, DeliveryReport, or ReturnReceipt fields, they are used to control the delivery priority, generation of a delivery report, and generation of a return receipt, just as it's done when you use the Actions - Send Document command. If the document doesn't contain these fields, they default to normal priority, no delivery report, and no return receipt, respectively.

Vedr. modtageren, hvem er det? Vil der ikke opstå fejlinfo ved rettelser?
Hvorfor ikke inkludere DocLink? Er det ikke bedre at se det faktiske dokument efter at have trykket på DocLink?
Avatar billede sbay Nybegynder
28. maj 2003 - 09:39 #19
Så nu virker det - omend ikke helt som jeg havde planlagt fra starten, men det fungerer og er sikkert i det lange løb bedre!