20. maj 2003 - 16:00Der er
18 kommentarer og 1 løsning
Bestillingsform ´til afsendelse
Jeg vil gerne lave en form til at lave kantinebestillinger i - men hvordan er det smartest??? Jeg kan ikke rigtigt få det til at virke hvis jeg modificerer Phone Message. Jeg kan godt taste data ind og sende den, men modtageren kan ikke åbne den - Notes påstår den ikke kan finde formen!!!
Hvis formularern ikke hedder memo eller er gemt med dokumentet kan modtageren ikke læse den uden at du skal kopiere den ind i alle mailbokse... Det nemmeste er at gemme den sammen med data, det vælges i formular-egenskab-dialogboksen....
Ja, det hedder "Store forms in documents". Men hvorfor laver du ikke en database hvor brugerene kan se hvad de har bestilt eller om de har bestilt. Evt. så de kan rette til bagefter (før eller efter spisningen).
hmmm, men hvordan får jeg så sendt formen?? Jeg bruger nu @mailsend, men så kan jeg kun lave et [IncludeDocLink], og det virker jo ikke, når man ikke gemmer eller ikke har adgang til den DB hvor den oprindelige form ligger!
Jeg vil gerne have det til at virke ligesom Phone Message - men er gået temmeligt meget i stå!
Nu har jeg lavet en ny DB osv - nu vil jeg gerne kunne kalde bestillingsformen fra min mailtemplate - gerne under CREATE hvor bl.a. Phone Message også er! Kan man det, eller er jeg nødt til at lave det som en ACTION med en agent der åbner bestillingen fra den anden DB??
Anvender du så mail som transportmiddel? Eller opretter brugerne nu direkte i databasen?
Grunden til at PhoneMessage virker er at den ligger i alle postdatabaser. Der var engang i Version 2 og 3 af Notes at det var muligt at have en database der hed "Forms.NSF" som skulle ligge i roden på serverens databibliotek. Under visse omstændigheder kunne man offentliggøre formularer heri som så var fælles for alle brugere af mail. Officielt supporterer Lotus ikke længere denne teknik, men jeg har hørt fra andre at den stadig virker. I Notes 6.01 har de opfundet noget lignende, nemlig fælles kode, som kan ligge på tværs af databaser, men det har jeg ikke prøvet endnu.
Du kan lave en agent istendenfor. Så skal den kun placeres ét sted og er tilgængelig fra alle steder. Vedr. koden så ser den OK ud. Hvilken præcise fejlbesked får du? Du skal nok undersøge hver eneste parameter om den er stavet rigtig. En almindelig fejl kan være "Kantinebestilling" og "Kantinebestiling". Copy/Paste af navne virker ofte underværker her.
Så er jeg ved at rode med det her igen! Nu får jeg desværre ikke formen med - sådan at modtageren kan se den!!!
Jeg har følgende på min SEND-knap: @If(@Command([FileSave]);@Command([FileCloseWindow]);@Return("")); @MailSend( sendTo ; "" ; "" ; "Kantinebestilling" ; "" ; "";"")
Jeg vil ikke have et DocLink, men selve formen i modtagerens mail! Jeg mener jeg fik det til at virke på et tidspunkt, men nu er det der ikke ;-)
Det er "Store form in document" du skal vælge i formular properties.
Så lige nu gemmer du den pågældene formular, hvor? Og sender den derefter, hvorhen? Hvad nu hvis brugeren har brug for at rette i den pågældende bestilling? Hvem modtager denne? Hvem kan se at det er rettelse til en eksisterende bestilling?
Tro mig, så snart du blander mail ind i systemet kommer det til at give problemer på sigt.
Jeg bruger "Store form in document", men det er der ikke når jeg åbner den modtagede mail!!!! Jeg tænkte det måske havde noget at gøre med den måde jeg sendte det på?!?!?!
Dokomentet gemmes i en DB - ikke mailDB!
Det er kun den forudbestemte modtager der skal have den i mail - rettelser skal foregå i selve DB'en hvor dokumentet ligger.
Prøv at anvende @MailSend uden variable. Så skal de pågældende felter være på formularen. Hvis du anvender variable bliver der faktisk oprettet et nyt maildokument (ikke den formular du sidder med på skærmen).
I dokumentationen til R5 findes følgende dokumenter: "Fields that control mailing options" "Features that support automatic mailing"
Her lidt fra dokumentationen omkring @MailSend
Sending rich text fields: If you use @MailSend in a button formula, you cannot send the contents of a rich-text field as one of the bodyfields. If you must send rich text, write an agent formula instead. If you must use a button, change the field type to text.
Mail-related fields in a document: When you use @MailSend with no parameters, the current document may contain one or more mail related fields; if it does, those fields are used when routing the document. If the document contains the CopyTo or BlindCopyTo fields, it is routed to those recipients at the same time. If the document contains the DeliveryPriority, DeliveryReport, or ReturnReceipt fields, they are used to control the delivery priority, generation of a delivery report, and generation of a return receipt, just as it's done when you use the Actions - Send Document command. If the document doesn't contain these fields, they default to normal priority, no delivery report, and no return receipt, respectively.
Vedr. modtageren, hvem er det? Vil der ikke opstå fejlinfo ved rettelser? Hvorfor ikke inkludere DocLink? Er det ikke bedre at se det faktiske dokument efter at have trykket på DocLink?
Så nu virker det - omend ikke helt som jeg havde planlagt fra starten, men det fungerer og er sikkert i det lange løb bedre!
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.