Avatar billede svksvk Nybegynder
18. maj 2003 - 22:18 Der er 16 kommentarer

Home directory - Win98

Hej

Jeg har en share på min server, brugermapper$, og i denne mappe har hver enkelt bruger en mappe. Denne undermappe er oprettet ved at skrive \\Server\brugermapper$\%username% i homedirectory. Mapperne bliver oprettet ok, men hvordan kan jeg mappe hver brugers mappe i Win98, uden at dele dem allesammen?

Jeg kan mappe brugermapper$, men så skal brugeren selv browse til sin egen mappe. Er det virkeligt nødvendigt at dele alle brugermapperne hver for sig?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 22:33 #1
Det kan godt være jeg er lidt langsom :o) men jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet.....
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 22:34 #2
Når du logger på din Win98, får brugeren så ikke et netværksdrev tildelt som er homedirectory ???
Avatar billede svksvk Nybegynder
18. maj 2003 - 22:36 #3
Jeg har en delt mappe på min server, "brugermapper$". I denne mappe har hver bruger der er oprettet i AD sin egen private mappe, som er givet ved deres brugernavn. Denne mappe er ikke delt. Kan jeg så logge brugerens mappe, f.eks. \\server\brugermapper$\jens på som et drev i Win98, når jens ikke er delt? Jeg kan jo sagtens mappe til \\server\brugermapper$, men så skal brugeren selv browse til sin egen mappe. Jeg ønsker blot at slippe for at dele en masse mapper...
Avatar billede svksvk Nybegynder
18. maj 2003 - 22:42 #4
Nej, jeg har sat homedirectory i AD til \\server\brugermapper$\Jens. Dette drev bliver ikke logget på i Win98, kun de drev som jeg har defineret i mit logonscript.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 22:42 #5
Kan jeg så logge brugerens mappe, f.eks. \\server\brugermapper$\jens på som et drev i Win98, når jens ikke er delt? <--- Jamen, det bli'r da oprettet som et drev når du logger på...
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 22:43 #6
Du skal huske at Win98 ikke som standard er lavet til at logge på en DC som kører AD.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 22:45 #7
Prøv at kigge her: http://webguider.dk/HeleIndholdet.asp?Nyheder

Kig på leksion nr. 9 - den forklare hvordan man tilmelder en Win98 klient til domainet
Avatar billede svksvk Nybegynder
18. maj 2003 - 23:07 #8
Efter at have installeret udvidelsen til Win98, så den kan arbejde lidt bedre med AD er det blevet muligt at skrive "net use w: /home /yes". Det logger så bare \\server\brugermapper$ til som drev w. Igen skal brugeren så browse videre ind i sin egen mappe.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 23:11 #9
Prøv lige at glemme dit loginxcript......

\\Server\brugermapper$\%username% <--- det er nok med denne kommando i homedirectory, under profile i brugerens opsætning.

Opretter den så ikke et netværksdrev på klienten ?????

Hvis ikke, så er jeg lost (det burde virke)
Avatar billede svksvk Nybegynder
18. maj 2003 - 23:14 #10
Det her er direkte sakset fra "Profile"-fanebladet:
Connect:
U:
To:
\\server\brugermapper$\elev

Det fungerer under WinXP...
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 23:22 #11
og det burde det også gøre under Win98 - fatter det ikke
Avatar billede svksvk Nybegynder
19. maj 2003 - 10:36 #12
Hvis det nu ikke kan lade sig gøre, kan man så evt. lave et script der deler alle mapper i \\server\brugermapper$, så man slipper for at gøre det manuelt?
Avatar billede ptracy Nybegynder
20. maj 2003 - 14:53 #13
Kan da bare mappe følgende i dit logonscript:

\\server\Brugermappe$\%username%

Så burde den da selv finde frem til at når Jens logger på skal han have tildelt \\server\Brugermappe$\jens
Avatar billede ptracy Nybegynder
20. maj 2003 - 18:04 #14
Ved nærmere eftertanke er der vist noget med at Win98 ikke rigtig kender den der %username% variable, men prøv at se hvad jeg fandt herinde:

http://www.eksperten.dk/spm/259441
Avatar billede svksvk Nybegynder
20. maj 2003 - 20:22 #15
Jeg bruger i forvejen %username%, og det fungerer udemærket. Problemet er at mappen Jens ikke er delt, og hvis man kunne slippe for det arbejde ville det være dejligt... Bruger putinenv.exe. Det kan jo lade sig gøre i WinXP uden at mappen Jens er delt.
Avatar billede dt-rdt Nybegynder
24. maj 2003 - 22:01 #16
Hej

Win9x understøtter ikke deepmapping,  på win 9x klienter kan du kun mapper \\server\%username%. Dette har selvfølgelig nogle konsekvenser på serveren da alle mapperne skal ligge i roden. Det problem kan du komme omkring, vad at lave hidden shares.

Mvh Glenn