Avatar billede stpa01ad Nybegynder
16. maj 2003 - 15:11 Der er 16 kommentarer

dynamisk ip/ statisk ip

Hej,
jeg har en internetopkobling fra tdc med 4 ip-adresser. Der går to kabler ud fra routeren og ind i to hubs/switches. Der er tilsluttet to computer til hver hub/switch, men kun een computer fra hver hub kan gå på internettet. De to andre har fået tildelt statiske ip-adresser, selvom de er sat op til at hente dem selv. Hvad sker der? Det virkede da jeg kun havde to ip-adresser, men efter jeg har fået 4, har jeg haft problemer.
Håber I kan hjælpe?....
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2003 - 15:14 #1
det lyder som om, du stadig kun har 2 dynamiske IP adresser...
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2003 - 15:15 #2
hvad er det for en router?? Kan da ikke forstå du vil have 4 dynamiske IP adresser, hvis du har en router - er du sikker på du ikke mener modemet ?
Avatar billede far_mand Nybegynder
16. maj 2003 - 15:16 #3
du kunne jo evntuelt flytte routern og gør noget helt andet:

Sæt 2netkort i en puter..
træk kabel fra det ene kort til modemet
træk et andet kabel til en hub og sæt de andre putere til den hub
og så gå ind i "Netværksinstalinger" og klik på opret mindre kontor/hjemme netværk og så funger det sådan er det her ved mig og jeg har 5putere på nettet men har kun en fast ip!
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2003 - 15:19 #4
far_mand >> dette er vel ikke nødvendtig hvis man har en router.
og ulempen er at man skal hvad den computer med 2 netkort stående tændt hele tiden, for at de andre computere kan komme på nettet.
Avatar billede far_mand Nybegynder
16. maj 2003 - 15:24 #5
jah :(...
Avatar billede far_mand Nybegynder
16. maj 2003 - 15:24 #6
Mern vist han jo bruger 4putere på engan er det jo lige meget
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
16. maj 2003 - 15:25 #7
Problemet er at alt virkede indtil jeg fik to adresser mere. Jeg har ikke rørt noget, men efter de to ekstra adresser er kommet - virker det ikke mere...
Avatar billede platman Nybegynder
16. maj 2003 - 15:58 #8
Hvis du har router og 4 ip-adresser kan du ikke tildele alle 4 pc'er en offentlig ip-adresse. Routeren tager 1 til WAN porten, 1 til LAN porten og 1 til broadcast. Så er der kun 1 tilbage. Du har sikkert kørt med NAT i routeren inden og da du bestilte 2 extra konfigurede TDC routeren om fordi de troede dui ville have fast offentlig adresse på din computer. Bare et gæt. Check med TDC og bed dem evt om at ændre tilbage til NAT og DHCP. Så skal det virke hvis dine 4 pc'er er sat til automatisk ip. Hvis du virkelig ønsker offentlig IP-adresser på alle pc'er kan du smide din router af h... til og sætte en switch istedet.
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
16. maj 2003 - 16:12 #9
ok - det lyder som en fornuftig ide...
Er det så også grunden til at jeg ikke kan have et lokalt net? Før kunne jeg nemlig se alle computerne, men nu kan jeg ikke se nogen af dem.
Tak for hjælpen platman
Avatar billede platman Nybegynder
16. maj 2003 - 16:19 #10
Skulle jeg tro. Du evt tjekke hvilken IP adresse dine 4 pc'er har fået ved at skrive ipconfig i en dos-prompt (åbnes nemmest ved at skrive cmd under start-->kør. Hvis jeg har ret i min antagelse vil der på et par af dem stå 169.254.X.X.
Velbekommen og lykket til!
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
16. maj 2003 - 16:20 #11
Undskyld, men jeg har lige fundet ud af at det ikke er en router men en hub, der fordeler det hele - dvs. at der faktisk er tilsluttet 3 hubs i det hele...
Avatar billede platman Nybegynder
16. maj 2003 - 16:33 #12
Det kan jo forklare en hel del ;-) Er det 4 dynamiske eller faste ip-adresser du har bestilt? Hvis der er faste skal du lægge dem ind som faste på hver pc. Hvis det er dynamiske burde det virke hvis dine pc'er er sat til automatisk ip. Dog kan du ikke regne med at køre lokalnet da de ip-adresser du bliver tildelt kan ligge på forskellige net.
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
16. maj 2003 - 16:39 #13
Det skulle være 4 dynamiske ip-adresser jeg har bestilt, men det er da muligt at de er faste.
Det vil jeg lige undersøge. Tak for tippet
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
16. maj 2003 - 18:26 #14
Jeg tror du har glemt at ændre de 2 pc'er der ikke virker til at køre dynamisk IP (du sagde selv du ikke havde ændret noget :D ). Slå mig og kalde mig dyrenavne hvis jeg er forkert på den.
Avatar billede stpa01ad Nybegynder
17. maj 2003 - 09:43 #15
alle computerne er sat til at køre dynamisk IP. Det var de også inden, og det virkede...
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. maj 2003 - 00:15 #16
okay, jeg blev forvirret af din manglende forståelse for statisk/dynamisk IP. Beklager.