Avatar billede MrJ Praktikant
14. maj 2003 - 15:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kan ikke få sql sætning til at virke i Borland C++ Builder

Hej

Jeg skal hente data fra to tabeller - medlem og postnr

postnr indeholder felterne - postnr og city
medlem indeholder felterne - id, fornavn, efternavn, adresse, adresse2, postnr og fodselsdag

Jeg skal bruge et sql statement der henter alle felterne, dvs så den også henter bynavnet fra postnr tabellen..

Jeg troede at denne SQL ville virke:
"SELECT medlem.id, medlem.fornavn, medlem.efternavn, medlem.adresse, medlem.adresse2, medlem.postnr, postnr.postnr, postnr.city
FROM (medlem JOIN postnr medlem.postnr = postnr.postnr)"

men når jeg kører programmet, skriver en fejl meddelelse at der er syntaksfejl i JOIN.

Jeg er ikke særlig god til SQL, så jeg håber at nogen kan se hvad der er galt.

mvh Effer
Avatar billede -master-d- Nybegynder
14. maj 2003 - 15:47 #1
Mener du ikke

Jeg troede at denne SQL ville virke:
"SELECT medlem.id, medlem.fornavn, medlem.efternavn, medlem.adresse, medlem.adresse2, medlem.postnr, postnr.postnr, postnr.city
FROM (medlem JOIN postnr WHERE medlem.postnr = postnr.postnr)"

??
Avatar billede MrJ Praktikant
14. maj 2003 - 16:03 #2
"SELECT medlem.id, medlem.fornavn, medlem.efternavn, medlem.adresse, medlem.adresse2, medlem.postnr, postnr.postnr, postnr.city
FROM (medlem JOIN postnr ON medlem.postnr = postnr.postnr)"

Jeg ser lige i min bog at der skal stå ON

men der kommer stadig samme fejl
Avatar billede MrJ Praktikant
14. maj 2003 - 16:03 #3
-master-d- >>
den kommer også med en fejl med WHERE
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2003 - 18:48 #4
Prøv evt. med:

"SELECT medlem.id, medlem.fornavn, medlem.efternavn, medlem.adresse, medlem.adresse2, medlem.postnr, postnr.postnr, postnr.city
FROM medlem,postnr WHERE medlem.postnr = postnr.postnr"
Avatar billede MrJ Praktikant
15. maj 2003 - 14:44 #5
Jeg omstrukturerede mit program, så jeg har fandt ikke ud af hvad der var i vejen.

Men tak for jeres forslag.