Avatar billede alisaman Nybegynder
13. maj 2003 - 22:25 Der er 30 kommentarer

bærbar:mere ram - forringet ydelse!

Jeg har en bærbar, baseret på det knap så roste sis650 chipsæt med onboard grafik. Det er P4 1.6 Ghz, og kom med 265 mb so-dimm ram (pc2100), hvorfra 32 mb går til grafikken (kan justeres op til 64 i bios'en). jeg fik 512 mb klods i det ledige ram slot for par dage siden. Jeg forventede at få lidt mere ydelse på det grafiske (ved godt sis650 sucks, men alligevel). Anyway, sagen er den, at jeg nu får 25% mindre score i madonion's 3dmark 2001, uanset om grafik ram er sat til 32 eller 64 mb. Ved nogen af jer proffer herinde, hvad den kan skyldes? Bærbaren er Targa Visionary 4U
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. maj 2003 - 23:20 #1
Hvilket styresystem ???
Windows 98 har det vist ikke ret godt, hvis der er over 512 Mb ram i maskinen. Der skal nogle rettelser til for at den kører ordentligt med så megen ram.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. maj 2003 - 23:23 #2
Måske det ikke er dit problem, men her er ms artiklen mht ram og 98.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q253912&
Avatar billede alisaman Nybegynder
13. maj 2003 - 23:27 #3
windows xp home :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. maj 2003 - 23:34 #4
Har du kigget efter i bios, hvad den har autodetektet den nye ram som ?.
Hvis den har sat hastigheden på ram'en ned fordi den tror at du har sat pc 1600 ram i, vil det vist passe nogenlunde med 25% mindre ydelse.
Avatar billede alisaman Nybegynder
13. maj 2003 - 23:39 #5
rammen er go nok, forhandleren af min bærbar har både bestilt og har sat det i. jeg har skod bios fra ami som ik viser ret meget. i sisoft sandra står der mht rammen, at den på 512 er double-bank. og 256 block er single-bank...
Avatar billede halifax Nybegynder
13. maj 2003 - 23:54 #6
Ved du om forndler har sikret sig at din pc kan handle doublesided ram, eller om den skal have ram af samme type i begge slots, single-bank / double-bank.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. maj 2003 - 23:55 #7
Står der noget om CAS timings ?
Det skulle vises i Sisoft Sandra i memory bandwith benchmark. Det gør der i min. Det er de sidste tal i bank 0 og 1 (se om der er forskellige tal i bank 0 og 1)
Avatar billede alisaman Nybegynder
14. maj 2003 - 00:02 #8
hvor står CAS henne? i mainboard info?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 00:08 #9
"memory bandwith benchmark" i SiSoft Sandra. Der står en linie med den memory der er i bank x. Bagest står nogle tal og det er disse tal der er CAS timings. Jeg tror dog at de vil være ens, for begge "banks" da bios sikkert har fundet en fælles CAS timing som begge typer ram kan køre med.

Den eneste måde du kan teste om dine nye ram har en dårligere ydelse end dem computeren er leveret med, er at teste maskinen med en ramklods i ad gangen, og til sidst med begge ramklodser i. Du vil da kunne se den optimale speed på hver ramklods for sig, og den speed som de tilsammen sættes til.
Avatar billede alisaman Nybegynder
14. maj 2003 - 00:10 #10
hmm, okej, ved ik rigtig om jeg tør tage dem ud selv, den her bærbar er ik som dell, man skal skille den en del ad
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 00:25 #11
Så må jeg indrømme at jeg ikke rigtigt ved hvad der kan gøres for at hjælpe dig. Måske andre har nogle fif.
Held og lykke :-)
Avatar billede alisaman Nybegynder
14. maj 2003 - 00:27 #12
hehe, okej
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 14:02 #13
Prøv at downloade dette program. Har lige testet det på min arb. computer. Det kan rent faktisk (på min) give navn osv på det 3 ramblokke der sidder i den. Samt nogle øvre grænser for hvor hurtig hver ramblok kan køre.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 14:23 #14
benchmarkede rammen, læser 1532 mb/s, skriver 540 mb/s. har so dimm ram pc2100. ved ik om det er godt nok mht hast!? hehe. Ifølge info under motherboard/hukommelse/SPD er de to blokke ens mht hastigheder
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 14:40 #15
Ok, jeg har også pc2100 ram i min stationære hjemme, og jeg skal se om jeg kan få tid til at måle den iaften.
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 14:45 #16
okej, takker :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 15:48 #17
Hmmm...min performer en del ringere end din. 1180 og 399. Og det er med en xp1700 med et sis740 chipset også med integreret grafikkort. Ikke godt !!!

Det kunne være jeg skulle kigge på min egen før jeg begynder at "råde" andre. :-(
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 16:45 #18
hehe, ja okej :D hvad scorer din i 3dmark 2001 se?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 16:59 #19
Jeg er ved at downloade det nu, men da det er 40 mb, tager det altså sin tid *s*
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 17:10 #20
hehe, ik når man har 1 mbit :D
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 17:13 #21
btw, har du onboard grafikkort?
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 17:15 #22
ups, integreret er vel onboard *G*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 17:17 #23
Jeps, og det er også sat til 64 Mb, så de er rimeligt ens. Jeg er ved at installere programmet nu.
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 17:27 #24
test :D
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 18:14 #25
hvordan gik det?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 18:14 #26
Sorry, havde lige noget andet jeg skulle, men den fik 1276 i 3dmarks, hvilket vistnok ikke er ret godt, men jeg havde lidt problemer med at finde noget at sammenligne med, idet min kørte 1280*1024.
Hvad kunne du snige dig op på ?
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 18:24 #27
tjaa, da jeg havde 256 ram scorede jeg 1300 med 1024 opl., men nu kun 1030...
Avatar billede alisaman Nybegynder
15. maj 2003 - 18:25 #28
du kan indstille opløsningen i programmet
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. maj 2003 - 01:42 #29
Nå jeg har lige prøvet lidt af hvert, men jeg er ikke klar over hvad der rent faktisk hjalp på min pc. Jeg har kørt windows update, der opdaterede min grafikdriver, lagt directx9 ind og genstartet. Sidste (dårlige) målinger blev kørt med en maskine, der lige var vækket af hibernate og dermed ikke lige var startet, så som sagt jeg ved ikke hvad hjalp, men den scorede da lidt mere *s*

Læse ram i aida  1489 mb/s
Skrive ram i aida 480 mb/s
3dmarks sneg sig op på: 1419

Og jeg kørte med samme indstillinger som første test og det viste sig at være 1024*768 32 bit color og med 32 mb ram allokeret til grafik.
Avatar billede alisaman Nybegynder
17. maj 2003 - 11:09 #30
hmm, okej, vildt nok... jeg kan bare ik finde nyere drivers til mit grafik :-(