Avatar billede mhanson Nybegynder
13. maj 2003 - 14:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

nægter installation af osx og osx2

Fornylig gik min gamle 1. gen. iMac med bakke-loading og OSX2 ned. Jeg fandt først løsningen på problemet med et loop efter jeg havde slettet alt.

Nu har jeg geninstalleret 0S9.2.1 fra en disk afsendt af den tidligere ejer af min maskine. Den kører med lidt forvirring. Men den nægter at installere en ren OSX cd-rom.

Min firmware er (påstår min system profil) 3.0. Svarende til den rene OSX cd-rom.

Hvad kan jeg gøre for at få maskinen til at installere?
Hvordan fjerner jeg evt. top ram på 1.gen. iMac?
Er det muligt at der stadig findes et loop i den gamle OSX-root selv efter harddisken er slettet?

På forhånd tak
M. Hanson
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. maj 2003 - 14:56 #1
Der er stadig en CARBON-root på din disk. Ja.
-dette betyder dog kun at du ikke kan installere mindre/ældre end OS9.1

Har du partiotioneret disken for at installere både OS9.2.1 og OSX ?

eller

vil du gerne køre en partition med OSX
-så skal du blot formatere/slette din HD fra OSX-CD'en
gør således:
Start fra disken
Vælg Disk Utility
Vælg disken og formatér

-nu kan du installere OSX
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. maj 2003 - 14:58 #2
Hvis dette ikke fungerer, kan du være 99% sikker på at din maskines IBM-lorte harddisk er stået af.
-det er et meget velkendt fænomén ! ! !

Held og lykke.
Avatar billede mhanson Nybegynder
14. maj 2003 - 11:41 #3
Tak for hjælpen. Jeg har både forsøgt med en enkelt partition og en to-delt. Uden held. Jeg har slettet HD en del gange fra min os9 disk. Uden held. Jeg kan i og for sig godt slette min HD fra OSX cd, men kun hvis jeg stadig befinder mig i os9. Jeg kan nemlig ikke åbne op fra OSX disk. Heller ikke med "c"-tast i bund.

Den CARBON-root du taler om, hvad er det for en fætter?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. maj 2003 - 22:45 #4
det er en "bios-styre" dims der bare ligger i maskinen efter en tur med OSX.
-en firmware opdateringen der ikke gør det muligt at vende tilbage til de gamle systemer, uden at kende "den lange vej"