Avatar billede labanos Nybegynder
12. maj 2003 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ukendt fejl i ekstern databasedriver fejl 8961

Der har tidligere været et spørgsmål på eksperten om stort set det samme problem, men da der ikke kom nogle konstruktive løsningsforslag prøver jeg også lige ;)

Problemet er fejl i adgangen til en dBase IV fil. Fejlen opstår dels når man igennem en standard jdbc forbindelse forsøger at tilgå datakilden, hvilket giver følgende fejl:

java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC dBase-driver] Der opstod en uventet fejl i den eksterne databasedriver (8961).

Fejlen opstår ligeledes når man forsøger at tilgå datakilden igennem MS Access, blot i form at en popup med følgende tekst:

Der opstod en uventet fejl i den eksterne databasedriver (8961).

Datakilden er sat med en standard MS driver til dbf.

Problemet er at fejlen kun opstår på nogle maskiner, og ikke på andre. I både situationen med og uden fejl er der tale om en Windows 2000 Professional Service Pack 2, og en bruger oprettet som administrator.

Jeg synes ikke umiddelbart at der bør være nogle problemer med rettigheder til filen eller lignende.

Hilfe?? =p
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2003 - 15:40 #1
Har du nyeste ODBC driver på ?
Avatar billede labanos Nybegynder
12. maj 2003 - 15:58 #2
Jeg har i hvert fald nøjagtig den samme dbf driver på de maskiner, hvor den ene virker og den anden ikke gør. Ligeledes nøjagtig den samme Java version.

Lige lidt yderligere...

Hvis jeg fx sætter en odbc source op til dbf'en mens den ligger på en maskine hvor det ikke virker så giver det ingen fejl (altså odbc source til et netværksdrev), men sætter jeg odbc sourcen op på maskinen og tilgår den lokalt giver det fejl.
Avatar billede labanos Nybegynder
11. juni 2003 - 08:33 #3
Lige en yderligere note.. fejl 8961 har følgende udseende på msdn.. Er der nogen der kan forklare den her fejlbekskrivelse?

8961 23 Table error: Object ID %d. The text, ntext, or image node at page %S_PGID, slot %d, text ID %I64d does not match its reference from page %S_PGID, slot %d.

(23 er severity, hvilket er det højeste på hele listen... yay)..
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 08:36 #4
Det lyder som du skulle prøve at repaire den database !
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2003 - 08:37 #5
(jeg læser fejlen som : Advarsel - MDB corruption)
Avatar billede labanos Nybegynder
11. juni 2003 - 15:19 #6
Problemet er løst...

Det var ikke en decideret driverfejl og heller ikke en fejl i databasen, men derimod noget rod omkring nogle registringsnøgler vedr. BDE. Jeg forstår stadig ikke helt hvorfor det er årsag til fejl, men følgende vejledning til ændring i registreringsdatabasen løste mit problem:

http://www.igearonline.com/support/Article.asp?q=040007

Tak for de forskellige input..