Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:06 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Debat: ICQ og sikkerhed

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan ser det ud mad icq og sikkerhed idag? Udgør den en sikkerhedsrisiko og hvorfor? Og hvad hvis man bare bruger ICQ på nettet altså ikke har det instaleret?

Kennith
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:20 #1
ICQ udgør en sikkerhedsrisiko, alene fordi du er nødt til at åbne huller huller i din firewall for attillade kommunikationen at køre. ICQ giver en masse muligheder der kan udnyttes af en hacker, ICQ annoncere at du er på nettet og klar til at blive hacker, ICQ er nødt til at svare på en række forespørgsler, hvormed oplysninger om dit system kan afsløres osv osv.

Alle former for kommunikation udgør en potentiel risoko
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:33 #2
Det er det jeg vil frem til er ricicien ikke lige så stor ved at bruge en alm browser? eller et hvilket somhelst andet program der benytter sig af internettet.

Kennith
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:36 #3
man bestemmer vel selv hvad man vil modtage eller er det muligt for nogen ved alm. chat at sende noget ind i ens maskine det er vel som med mail at hvis man ikke modtager og åbner tvivlsomme filer så kan der vel heller ikke komme noget ind i maskinen
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:39 #4
Nej en almindelig brudser giver ikke samme muligheder som ICQ, men en browser udgør da bestemt en risiko.

Det du skal kikke på er funktionalitet. Jo mere du kan jo mere usikkert er det også. Fjernadministrations programmer er den ultimative usikkerhed da de giver mest funktionalitet
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:43 #5
Ja men der er jo ikke nogen der kan noget på din maskine via icq uden at du godkender det.
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:45 #6
eller er der? det jeg mener er de kan ikke få direkte adgang til maskinen uden din accept i hvertfald ikke mere end de kan på så mange andre måder.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:49 #7
Jo der er, hvis der er huller i ICQ, alene det at din ICQ fortæller at du er på, samt svare på forespørgsler gør det meget lettere for en hacker at komme og for at finde dig i første omgang.

For at en hacker kan komme ind, skal han have informationer om hvornår du er på, hvad der er installeret på din PC, hvilket styresystem du bruger, dette hedder fingerprinting, alt dette hjælper ICA med til,
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 16:59 #8
Gælder dette også når man benyttet ICQ på deres hjemmeside, her afvikles icq jo på deres server og den eneste forbindelse man har er ens browser.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 17:05 #9
Det eren mere sikker løsning, men den annoncere stadig at du er på og med den kommunikation der foregår på grund af ICQ'en er dú mere synlig og lettere at overvåge.

Nu skal man jo heller ikke være paranoid, en PC er jo til a blive brugt. Det jeg foreslår at at du ikke installere ICQ på en maskine der er på et netværk, hvor vigtige fortrolige oplysninger findes. En privat PC hvor der ikke ligger det store ej jo ikke ret interessant for en hacker, man skal bare være vogen og tænke sig om
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. maj 2003 - 17:06 #10
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 17:07 #11
god artikel jacob
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 17:19 #12
Ja jeg har læst artiklen men som den påpeger så er ingen af problemer tilstede i icq lite. og hvad med http://go.icq.com/ her er der jo blot tale om et script der afvikles det er vel ikke mere farligt end at bruge netbank
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 17:21 #13
Jo for netbank er kun en point-to point forbindelse der ikke gør dig ret mere synlig. Det vil ICQ altid gøre, det er jo det det er beregnet til
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 17:22 #14
og hvad når det er på en server som jo står åben hele tiden og altid svarer her er det jo nemt for en evt angriber at finde IP'en og indlede et angreb ICQ eller ej.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. maj 2003 - 17:23 #15
det er kun problemer i icq pro den påpeger IKKE i lite eller go-udgaven
Avatar billede kennith Nybegynder
08. maj 2003 - 17:25 #16
Det kan godt være du kan se at en bruger er på men hvis brugeren er på via deres webservice så er det jo kun browseren der er åben jeg tvivler på at man vil kunne se ip add der eller overhovedet komme i kontakt med pågældende maskine.