Avatar billede trine_h Nybegynder
08. maj 2003 - 13:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Database struktur...

Jeg har en db struktur som indeholder en række tabeller der indeholder de samme kolonnenavne - dvs.
tabelnavnene er: materiale, nyheder, forside
kolonnenavnene er ens i alle tabeller: head, main, picture.
Spørgsmålet er om det så ville være smartere at ligge alle disse tabeller over i én tabel - det ville så være nødvendigt at oprette en ekstra kolonne som overtager tabelnavnene.

Jeg kan forestille mig at det ville gøre søgetiden stor hvis der blev oprettet mange poster i dette ene table.

Hvilken db struktur skal jeg vælge?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. maj 2003 - 13:32 #1
Én tabel, og lav et index på det ekstra felt der svarer til din gamle
tabelnavne. Det vil typisk være mere effektivt!
Avatar billede trine_h Nybegynder
08. maj 2003 - 15:02 #2
super - placer et svar - det ville være fint hvis du kunne uddybe lidt om hvorfor det er en bedre løsning og evt. forklare hvornår det ikke er en god ide!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. maj 2003 - 15:46 #3
Set fra en SQL-synspunkt kan du nu lave forespørgsler, der dækker alle
de informationer du har, hvilket ikke er realistisk med flere tabeller.

Udførselsmæssigt vil en databaseserver for flere tabeller skulle registrere en
række oplysninger, som der nu kun skal gøres én gang. Det er lidt "dyrt"
at åbne en tabel.

Med et index på et felt gør du så søgning (på formen felt='nyheder') så
effektiv som det rimeligvis kan gøres.

Størrelse og antal af tabeller, og anvendelseshyppighed, kan så gøre at
man rent faktisk kan opnå et hurtigere resultat ved flere tabeller, men
så skal anvendelsen være meget sporadisk. Men uanset dette, er der argumentet
med SQL-forespørgsler.
Avatar billede trine_h Nybegynder
08. maj 2003 - 19:25 #4
tak