Avatar billede cortex2k Nybegynder
08. maj 2003 - 09:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Firewall vs. Routeren

Hejsa Eksperter

Sidder lige med et spørgsmål som jeg håber i kan svare på.

Hvad er fordele og ulemper med henholdsvis en firewall og så et ethernet modul til at styre adgangen til internettet fra et lokal net..

Hvorfor vælge det ene frem for det andet.. Er der mulighed for at lukke for specifikke porte gennem en router med ethernet modul osv.. Håber i kan svare
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 10:22 #1
Du har fat i et område hvor der er en den begrebsforvirring.

Først er der mange router fabrikanter, der påstår at deres router indeholder firewall, dette er strænkt taget en sandhed med modifikationer. IMHO bør du aldrig betragte den filtrering man kan færetage i en router som en firewall, men du bør altid bruge en router med pakkefiltrering, og du bør anvende denne filtrering.

Når det så er sagt, er det dit sikkerhedsbehov og trudslen der afgør om du også har behov for en firewall. Her skal du også være opmærksom på at når jeg taler firewall, så er det ikke en softwarefirewall installeret på den enkelte server/maskine jeg taler om, men en "rigtig" firewall.

De fleste firmaer har behåv for en firewall, som minimum for at tilsikre at der ikke er direkte adgang til deres net. hvis du føler dette behov, skal du kikke på følgende. Minimum bør være en firewall med stateful inspection og meget gerne en fuld applikations proxy. Jev ville kikke på følgende produkter i peioriteret rækkefølge nedefra.

Zywall: Lowend løsning med statefulinspection og vpn kanaler
(Sonicwall og smoothwall kunne være alternativer, men det skal undersøges. jeg har hørt godt om disse produkter, men kender dem ikke i detaljer)
Cisco pix: skallerbar, starter som lowend, men fås i flere forskellige versioner

Endelig skal du være opmærksom på at hvis du har web-, mail-, eller ftp servere i dit net, skal du kikke på en firewall med DMZ
Firewall 1
Symantec velociraptor.
Avatar billede cortex2k Nybegynder
08. maj 2003 - 10:53 #2
Takker for svaret og vil også gerne acceptere men ville gerne have lidt mere specifikt at vide hvorfor man bør anvende pakkefiltrering og igen hvorfor ikke bare nøjes med en Router istedet for en firewall.. Er den ikke sikker nok eller er det fordi en firewall har nogle helt vitale funktioner som en router ikke kan klare?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 11:10 #3
Du bør altid anvende de sikkerhedsmuligheder der er. Ved at anvende pakke filtrering i routeren har du skabt dybde i dit forsvar, Din pakkefiltreringsrouter vil sortere en del fra og give dig mulighed for tidligere at opdage derer noget i gang. Det kræver selvfølgelig en politik for hvor tit du gennemser logfilerne hvis du vil opdage noget.

Firewall skal du have af flere forskellige årsager, først fordi sikkerheden i en pakkefiltrerings router ikke er god nok, en bare lidt velbevandret hacker vader lige igennem. Firewall giver også mulighed for DMZ, hvilket igen muligør tilstedeværelse af usikre tjenester som web, mail og ftp, at kunne bruges uden at din netsikkerhed kompromitteres voldsomt.

Forsvar skal altid have dybde, hvis du vil have en chanche for at opdage tingene i tide og firewalls er i en helt anden kvalitets klasse end pakkefiltreringsrouterne
Avatar billede cortex2k Nybegynder
08. maj 2003 - 11:25 #4
Takker for det BZ