Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:04 Der er 80 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken bærbar skal jeg vælge?

Hejsa...

Jeg skal købe bærbar og ønsker nogle gode råd med på vejen. Jeg har ingen speciel erfaring indenfor området, men jeg synes godt om IBM. Har I ellers nogle mærker I kan anbefale?

Den bærbare skal kunne:
- slås til mit ADSL her hjemme (har netværk)
- Cd-rom
- 14" skærm
- kunne slås til skolen netværk (er måske det samme som ADSL'en?)
- Gerne så smal som mulig.
- Pris: mellem 7 - 10.000 kr.
- Jeg skal bruge computeren til lidt internet, skrivning, lidt photoshop og flash (Dog skal jeg IKKE spille).

Hvad kan I finde af gode tilbud
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:10 #1
jeg købte Fujitsu Siemens Amilo A6600 i computercity i går til 7999,- den er jeg ganske tilfreds med.. og der følger winXP med, dog home edition, men det må jeg desværre leve med :(

Du kan læse om den på www.computercity.dk hvor der i øvrigt også er andre.. for de ting du skal bruge den til kan du sagtens få en til under 10000,-
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:11 #2
Kan også lige påpege at det ikke er lykkedes mig at få den på nettet endnu.. Aner ikke hvorfor, for det plejer at være meget nemt :S
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:11 #3
Tak. Jeg kigger lidt på Dell-computere. Hvad er forskellen på Home edition og Prof-edition XP?
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:14 #4
I øvrigt synes jer at Apple Ibook er rigtige flotte. Men hvordan er det at arbejde med Mac hvis man er vandt til PC, og hvordan er det når man har skrevet i fx Word på stationærcomputeren og skal flytte det over til den?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:14 #5
at der ikke er iis med i home :'(

og jeg laver meget hjemmesider og sådan så det ærger mig vildt meget at der ikke er iis... men jeg må jo så bare installere apache
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:15 #6
tja du kan jo lave et lokalt netværk og så en mappe med dokumenter du deler over netværket..det kræver så en switch/hub/router opsætning for at dele ud til flere computere
Avatar billede alisaman Nybegynder
07. maj 2003 - 00:17 #7
Kig på latitude fra Dell, de har vist nogen, der ik fylder for meget, og med dine krav til bærbar kan du vel godt nøjes med en P3, men mht photoshop skal du nok gå efter at have 512 mb ram. ADSL og LAN bruger begge 2 Ethernet netkort, og det er efterhånden standard i bærbare
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:21 #8
og husk at gå efter mobile processorer.. de er støjsvage og sluger ikke så meget strøm
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:24 #9
iis, sorry, men hvad betyder det? (pinligt jeg ikke ved det eftersom jeg har et webbureau ,-)
Avatar billede alisaman Nybegynder
07. maj 2003 - 00:25 #10
og er meget meget DYRE! :D
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:25 #11
Internet Information Services som bruges til at lave server :)
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:29 #12
Det vigtige i dit spørgsmål er nlsten prisen - og der tror jeg ikke Dell og IBM er realistiske muligheder - i hvert fald ike nye maskiner.
Derimod vil jeg anbefale denne:
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400

Asus er nogle rigtig gode bærbare, og lige netop den her er samtisig SMUK at se på!
Jeg har selv bærbar, og noget af det, du bliver MEGET glad for med tiden er, at den vejer omkring 1 kg mindre end så mange andre maskiner.
Lige nu tænker du bare på at få så "meget" som muligt for pengene - men efter et par måneder spiller det en kæmpe stor rolle, om du har fået kvalitet (fx Asus) eller kvantitet (fx Vega - i hvert fald for et år siden da jeg kiggede).

Det aller-bedste råd du overhovedet kan få er dog: Køb en bærbar med MOBILE cpu! (Nogle steder skriver der "speedstep" eller andre teknologi-navne i stedet for "mobile cpu".)
Hvis ikke cpu'en er mobile vil blæseren køre konstant, og selvom de er forholdsvis lydløse sidder du med maskinen lige op i smasken, og det bliver en pine i længden - især hvis du skal bruge den offentligt i fx møder eller til forelæsninger.. Desuden suger ikke-mobile cpu'er også batteriet tørt meget hurtigere.
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:31 #13
(Hov, westi skrev lige "gå efter mobile" mens jeg tastede den lange forklaring :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:33 #14
så er han mere sikker ;)

jeg kan overhovedet ikke høre min bærbare.. kun når cdrommen kører og harddisken søger rigtig meget.. det er sgu dejligt :)
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:34 #15
I øvrigt vil jeg sige: Apple har lavet nogle lækre maskiner, men de lækreste er DYRE, så du kommer ikke langt med budgettet + det vil altså give noget bøvl når du skal udveksle filer osv. (ja og siær hvis du lige har fået et program, som så kun kan bruges på din stationære og ikke den bærbare.)

Ang. netværket/ADSL skal du nok ikke bekymre dig så meget om det - alle nye bræbare har vist indbygget netværkskort (tjek selvfølgelig lige), så det er blot et spørgsmål om opsætning og om hvorvidt skolen tillader at man kobler sin egen PC på deres netværk (man skal tit snakke med en IT-administrator om at få netkortets mac-adresse godkendt på netværket, hvis det er noget de bruger).
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:36 #16
Den er for FEEEEDDD!!!! Den Asus... Den kunne jeg godt finde på at købe! Men hvad koster XP, hvis man skal købe den siden af? Og hvilken en af modellerne vil du anbefale udfra det link du gav?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:38 #17
xp kan variere i priserne..
Der findes jo studielicens som er meget billigere end normal :)
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:40 #18
Jeps, den er nemlig rigtig skøn :-)

Hvis der kan klemmes en ekstra tusse ud et eller andet sted vil jeg helt klart gå efter denne nr. 5 fra oven:
Asus M2400 P4 Combo 1800 MHz, Mobile Intel® Pentium® 4, 128 MB DDR RAM,
Kr. 10945,-  (Så kan man altid spare op til mere RAM senere hen, hvilket altså helt sikkert ER at foretrække - 128 MB er lige i underkanten til XP og Photoshop).
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:40 #19
men prof koster vidst 1499,- og home 999,-
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:42 #20
(I nr. 5 fra oven er der så også DVD-læser og CD-brænder med indbygget.)

Hvis IKKE der er flere penge på kistebunden - og du i øvrigt meget gerne vil have RAM'en med fra starten så ville jeg snuppe nr. 2.
Der skal man jo regne med en lidt langsommere CPU og ingen brænder (dog DVD) - men til gengæld koster den under de kr. 10.000,- og du har tilstrækkeligt med RAM fra starten af.
Avatar billede alisaman Nybegynder
07. maj 2003 - 00:43 #21
so-dimm ram er efterhånden blevet ret billig, 256 mb kan fås til lidt over 300 for 3.parts på edbpriser.dk
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:43 #22
Hvad med denne IBook. Hvordan er Mac i forhold til PC? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore?family=iBook
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 00:45 #23
mac er noget tis (kan ikke udtale mig om hvorfor men jeg bryder mig bare ikke om at bruge dem :))
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:48 #24
Hvor høj er den Asus-computer? Jeg vil hellere lægge 1000 kr. oveni end og sidde og vente på computeren starter op, og det hele tager lang tid. Det er fedt der er brænder. Det mangler jeg nemlig på stationæren.
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:53 #25
Mac'en er rigtig smuk
- men kig til dels på hvad du får for 10.000,- :
Nemlig en 12" skærm, ingen brænder/DVD, og generelt en langsommere maskine...
Hvis man ellers også har en stationær Mac skal den bærbare selvfølgelig også være det, men ellers bliver det altså noegt bøvl hver gang du skal overføre filer (og programmer kan man jo i sagens natur bare glemme alt (næsten) om at bruge på begge computere.)

Jeg syens egentlig at Mac's er OK, at bruge MEN de er anderledes - så næste gang du lige vil højreklikke og se "egenskaber" på et ikon og du så sidder ved din nye Mac: ja, så aner du ikke hvad du skal gøre!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 00:55 #26
>>Xirb, Hvor høj er den ASUS-bærbare du viste mig i cm?

OK, jeg tror jeg holder mig fra Mac
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 00:58 #27
Jeg har (desværre) ikke selv en M2400 (men en ældre ASUS-model), så jeg ved ikke præcis hvor høje de er.. Min egen er ret almindelig højde for en bærbar, og M2400 er da helt sikkert lidt lavere end min er..
(22 mm synes jeg giver genlyd i mit hovede -men hvor jeg hgar det fra aner jeg ikke - spørg laptop4u i morgen..)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 01:01 #28
OK. Mange tak for hjælpen. Jeg lader spørgsmålet stå lidt åbent endnu.

Hvis der er nogle som gerne vil grine lidt så klik på dette link:
http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?Identifier=DK26967

:o)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 01:03 #29
Du havde ret: 22 mm:
Asus M2400E-Combo
Processor: Mobile Intel Celeron 1700MHz
RAM: 256MB
Display: 14,1" TFT
Resolution: 1024x768
VGA: SIS 650
Harddisk: 20GB
Drives: 1,44MB & DVD-CDRW
Audio: Yes
Modem: 56Kbps
LAN: 10/100Mbit
Size W/D/H: 306x246-253x22mm
PCMCIA: 2 x Type2 or 1 x Type3
Weight: 2kg
Warranty: 2 Years
Taget fra www.edbpriser.dk
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 01:04 #30
Hvis du har licens til en anden Win kan man i øvrigt få en opgradering til XP noget billigere - se her:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=25415
(Men tjek lige med forhandleren først ang. hvilke versioner der kan opgraderes osv.)

God fornøjelse med købet. Husk: mobile + kvalitet fremfor kvantitet.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 01:07 #31
Tak. Det har været en stor hjælp.
Avatar billede groggy Nybegynder
07. maj 2003 - 08:48 #32
Lige en lille kommentar fra mig også.

Jeg sidder selv med en Asus M2400 og kan varmt anbefale den. Det eneste der rigtig irriterer mig er, at jeg gerne ville have at støjniveauet lå en tand lavere. Men til Asus's forsvar skal det også siges, at jeg er lidt sart på det punkt. Så alt i alt en kanon dejlig bærbar!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 09:27 #33
groggy: Tak!.. Men er det ikke bare fordi du er lidt sart? Jeg vil så nødig høre dårligt om min kommende computer :-)

Passer det at den er ultra lav? (22 mm) hvad er størrelsen dxbxh??
Avatar billede groggy Nybegynder
07. maj 2003 - 09:36 #34
Jeg er meget sart ang. støj. Blæseren kører ikke hele tiden, så problemet er langt fra stort. Jeg har den jo også stadigvæk. :)

Her er målene fra Asus's hjemmeside:

Dimensions/Weight 306 x 246-253 x 22mm front (min) 36-37mm rear (max.)
3.9 lbs / ~2.0kg w/ traveler drawer.

Du kan se mere præcise specifikationer om den her:

http://www.asus.com.tw/notebook/m2000e/specification.htm

Håber det kan hjælpe lidt. :)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 16:58 #35
Okay. Det ser ud til at jeg skal vælge Asus! Dog vil jeg nu finde ud af hvad der er forskel på den øverste til 8595 og den 6. til 11.995? Er der en som kan forklare forskellene - jeg har fjernet det som er ens for overblikkets skyld?

8595 kr:
1700 MHz
Mobile Intel® Celeron® processor
128 MB DDR RAM
20 GB 4200 RPM HD
8xDVD drev

11.995 kr:
1800 MHz
Mobile Intel® Pentium® 4
256 MB DDR RAM
40 GB 4200 RPM
CD-RW/DVD drev

Prisforskel er altså 3400 kr.!
Så vidt jeg kan se får jeg en brænder, 20 GB ekstra hardisk, 128 ekstra RAM + 100 mere CPU. Hvilke indvirkninger har det når jeg bruger computeren, og er det 3400 fornuftige brugte penge?

PS. Du kan se alt hvad de indeholder her:
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 17:06 #36
Hvis der blot var tale om 100 Mhz fra eller til ville det ikke gøre nogen forskel, og jeg ville ikke selv betale for det. MEN der er tale om en helt anden type CPU - Pentium 4 er altså væsentlig hurtigere end Celeron!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 17:09 #37
Ok, og CPU? (sorry, jeg er ikke så meget inde i hardware) Hvornår bruger jeg det? Er det når jeg bruger flere programmer på en gang? (nej det er RAM, ik?) Vil du forklare de forskellige begreber?
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 17:13 #38
De andre ting er selvfølgelig en smule mere gennemskuelige:
- Du ved selv hvor hurtigt du fylder en harddisk op, og om det derfor er værd at betale for at få en større - det ville det være i mit tilfælde.
- Mht. RAM er du nærmest nøt til at få mere end 128 MB, men den kan man selvfølgelig ret let opdatere selv senere hen ved køb på EDB-priser når mna ha sparet lidt ekstra op.. Der er dog den fordel, at når du køber den med mere RAM fra starten af, så har du altid mulighed for at opgradere endnu mere - modsat hvis du nu køber 128 MB ram kort tid efter du har købt maskinen, så er der måske ikke plads til flere RAM-udvidelser derefter (det afhænger dog af om der er plads til 1 eller 2 ram-blokke - det aner jeg ikke..)
- Mht
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 17:16 #39
CPU er regnekraften i maskinen - selve hjernen om man vil, så det er noget af det, som du vil bruge til alt!
Hvis harddisken er ligesom menneskets (lnagtids-)hukommelse, der lagrer ting, så kan man sige at RAM er nærmere korttidshukommelsen - der skal være meget af det for at holde styr på de ting man har gang i, hvis man laver mere end en ting ad gangen.
- Så hvis du har mange programmer åbne på en gang vil det altså både bruge RAM og CPU'en vil også komme på arbejde for at udføre instruktioenrne fra alle de programmer, der er åbne.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 17:20 #40
Jeg må gå ud fra at hvis jeg skal have mest muligt ud af computeren uden at jeg skal sidde og glo, samtidig med at den skal fremtidssikre bør vælge den til 11.995. Kr. Så må jeg ned i bunden af  lommen og hente forsyninger :o)
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 17:33 #41
Det vil jeg i hvert fald anbefale, hvis der er mulighed for det!
- men ellers er den lille model da også en glimrende maskine - den store er bare virkeig cool!
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 21:24 #42
Køb dog en bærbar med Centrino teknologi! det er og bliver fremtiden.
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 21:33 #43
Men tjek lige budgettet!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 22:18 #44
Hvad koster de????? "Centrino teknologi"
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 22:23 #45
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 22:27 #46
Hvad med model 4 fra laptopsiden:Asus M2400 Celeron DVD/CDRW: http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400

1700 MHz , Mobile Intel® Celeron® processor, 384 MB DDR RA

For mig ser det ud til at være det absoulutte bedste køb da jeg får rigtig mange RAM. Gør det virkelig en så stor forskel at processoren er en anden end den til 11.995???
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 22:28 #47
En Asus som den du køber kan faktisk fåes "helt magen til" bortset fra med Centrinoe CPU (og dertilhørende trådløs netværk) for kr. 15.000 - se her:
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N

For at læse mere om Centrino kan du faktisk bare se laptop4u's forside:
http://laptop4u.dk/index.html

- Du får formentlig lidt højere batterilevetid og højere ydelse (kender ikke CPU'en ydelse, men går ud fra det) med en centrino CPU
- men uansat hvad du tager, tør jeg godt love dig, at det er forældet om 3 år!
Så hvis du har planer om at bruge 10.000,- mener jeg IKKE det er værd at give 50% oveni pga. en illusion om, at maskinen dermed bliver mere fremtidssikker - det er der intet der egentlig er med nutidens udvikling - ikke i det lange løb, og heller ikke i det almindelig korte løb! :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 22:29 #48
Nej overhovedet ikke! Det du skal bruge den til er godt nok med en Celeron processor.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 22:30 #49
"men uansat hvad du tager, tør jeg godt love dig, at det er forældet om 3 år!"

Baseret på hvad? Centrino er den kommende standard og sådan er det!
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 22:31 #50
Min vurdering er JA, det er langt vigtigere at få en god CPU end lidt emre RAM - for som en person nævnte lidt længere oppe kan du altid finde noget rimeligt billigt RAM og let selv udvide med senere hen - mens du lige så godt kan glemme alt om at opgradere CPU'en (for en rimelig pris i hvert fald).
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 22:32 #51
lidt højere batterilevetid er ca 50% længere levetid - højere ydelse er ca. 33% mere - ja jeg kunne blive ved :)
Avatar billede xirb Nybegynder
07. maj 2003 - 22:35 #52
john_stigers >
men hvad kan man bruge en kommende standard til?

jeg er mao. ikke uening i det du siger, MEN hvis du køæberen bærbar PC nu, og så venter 3 år, så vil det nok ikke kunne betale sig at opgradere den med ny CPU, større HD, flere RAM, nye grafikkort (kan nærmest ikke lade sig gøre i en bærbar) og hvad der ellers er kommet frem til den tid. Også selvom om CPU'er til den tid bliver bygget på 0,13-mikron-teknologi (/ Centrino-tek.)

Så overordnet regner jeg også med du er enig i det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. maj 2003 - 22:38 #53
Kan sagtens følge dig :)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
07. maj 2003 - 23:15 #54
OK. Jeg er stadig i tvivl. Nu prøver vi at se den fra en anden vinkel:
- jeg skal bruge computeren til at skrive opgaver på, gå på nettet. Det er egenglig hovedsagen med computeren. Ville det ikke være overflod at tage den til 12295, nu de har en til 8600?

Jeg har det bare sådan. Man altid skal have lidt ekstra. Men er det overhoved nødvendigt? Det er jo lige før at jeg om 3 år bare kan skifte den ud, nu jeg har "sparet" knap 4000 kr.

Hvad skal jeg bruge alt det ekstra til i min situation?
Avatar billede xirb Nybegynder
08. maj 2003 - 09:15 #55
For det første så kører WinXP ikke HELT optimalt med "kun" 128 MB RAM, så i forvejen skal du nok regne med at give lidt mere end de 8600,- (det vil hjeg i hvert fald anbefale).
Gi'r du så kr. 500,- oveni for en RAM-udvidelse er du på kr. 9100,-

Du kan få Pentium 4-maskinen med 256 MB RAM for kr. 11995,-
Altså en forskel på kr. knap 2900,- SÅ i hvert fald er forskellen LIDT mindre.
(Og for pengene får du jo så også brænder, som kan være rar til mange andre ting end skrivning/surf.)

Men når det er sagt, så kan jeg bestemt godt forstå dine overvejselser!
HVIS du kun skal burge den til surf og opgaveskrivning, så vil jeg sige: Spar pengene og køb den lille model - dog med 256MB RAM (el. derover).
MEN indledningsvis nævnte du Photoshop og at køre fletre forskellige programmer samtidig - oghvis du har planer om at køre tungere programmer som Photoshop . og især hvis du kører flere andre oveni - så viljeg anbefale den dyrere model.. Men det er en vurderingssag - den lille kan SAGTENS trække Photoshop - spørgsmålet er hvor meget, og hvor seriøst du skal arbejde med det - vurder dit køb derudfra!
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. maj 2003 - 20:55 #56
PSSST! www.pokkersogsaa.dk - fra i morgen :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. maj 2003 - 20:56 #57
du bliver smidt til fujitsu-siemens hjemmeside idag, men fra i morgen er den yderst interessant :)
Avatar billede xirb Nybegynder
09. maj 2003 - 09:37 #58
Come nu on, manner - hvad er det interessante? :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2003 - 17:14 #59
Lifebook E2010 til 11.994 - et FUND til prisen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2003 - 17:14 #60
Læs dog hvad der står ;)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 12:22 #61
Ja det ser jo ud til at være et godt køb. Hvis man sammenligner med ASUS'en til 12.295 (hvilket er ca. den samme pris), hvad tæller sig for at man skal vælge den ene frem for den anden?
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 12:40 #62
Så vidt jeg kan se svarer Lifebook'en nærmere til den Asus til samme pris: 11995,-

Det tæller for Fujitsu Lifebook'en at Windows følger med.

Det tæller for Asus-maskinen, at den er slimline / vejer mindre (mens Fujitsu-maskinen er standard af vægt/størrelse (standard er dog også ret smalt / let nu om dage)).

Det tæller for Asus-maskinen, at den er med brænder til samme pris!
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 12:42 #63
Hov, HELT enes er de selvfølgelig ikke til 11995,: Fujitsu maskinen er med flere Mhz.

(Der er dog langt, LANGT større hop fra Celeron-maskine til Pentium 4, end de 200 Mhz ekstra fra 1800 Mhz til 2000 Mhz.)
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 12:49 #64
En LILLE detalje er, at der følger "Taske og mini-mus" med til Asus'en. Det koster da trodsa alt også nogle hundredekronesedler, hvis mna skal ud og købe det ved siden af ellers..
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 13:22 #65
= ASUS er bedst. Min egen vurdering: FLOTTEST! Hvis jeg var computerfil ville jeg klart falde for fru Asus :o)
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 17:01 #66
Ja, den ville jeg som antydet i hvert fald selv købe, hvis jeg skulle have en ny idag.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på at M2400 har ikke indbygget diskdrev (det er derfor, den er slimline).
Men hvem bruger disketter nu om dage...?
(Jeg gør i hvert flad meget sjældent, men hvis eksempelvis ikke har bredbånd hjemme OG tit flytter rundt på små filer som fx tekstdokumenter OG ikke har brænder i din stationære, så KAN det selvfølgelig være, at netop DU faktisk har brug for diskettedrev - så det skal selvfølgelig med i overvejelserne!)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 17:07 #67
Det var fint du sagde det. Men ja, hvad bruger man diskettedrev til? Skal man overføre småfiler, logger man jo bare på netværket og henter det herigennem.

Alternativet er vel blot at man køber en ekstern disketteboks? Det er muligt at slå til, ik? Og hvad koster sådan en?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 17:41 #68
du skal regne med 600 - 800 for et eksternt diskettedrev. minimum!
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 17:55 #69
Jeps john_stigers har helt ret - dog ikke "minimum": du kan nemlig købe et diskdrev til præcis USB for kr. 799,- hos Laptop4u, som også sælger pc'en. :-)

Måske kan det findes lidt billigere på ebdpriser.dk - men søg selv!
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 17:56 #70
tak
Avatar billede xirb Nybegynder
10. maj 2003 - 17:57 #71
(Så, jo, "selvfølgelig" er det muligt at slå til. USB-dreven kan jo bruges overalt. Men du kan også købe et bay-drev, dvs. som man kan sætte i _istedet for_ cd-rom-drevet når der er brug for det. De koster det samme som USB-dreven iflg. Laptop4u.)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 17:59 #72
okay... Så tænkte jeg på noget...  Trådløst netværk. Hvad betyder det? Og kan jeg slå den til det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 22:14 #73
OK - her kommer noget de færreste gider - men vil man have det der passer til en så er man NØDT til det!

Tag rundt i butikkerne - stå med den bærbare du vil have i hånden - mærk kvaliteten af plastikken (i fujitsu-siemens maskinerne er der titanium i plastikken så de er en DEL mere holdbare end ASUS) - vrid i skærmen - det må ikke kunne ses på skærmen at du vrider i den (den SKAL være tændt!) dan dig et generelt indtryk af de enkelte maskiner - lav en liste med + og - - opvej plusserne mod minusserne og så får du en maskine du bliver glad for.

P.s. jeg ville vælge en fujitsu-siemens til hver en tid! Måske er det fordi jeg sælger produktet til daglig ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 22:16 #74
p.s. møske er der titanium i ASUS notebooks - kan ike huske det, men MENER ikke at der er ;)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 22:19 #75
OK. Det er fint. Jeg er åben. Hvor kan jeg "mærke" Fujitsus kvalitet og hvor kan jeg mærke ASUSs? Jeg vil være i KBH. centrum omkring Nørreport/Storkespringvandet. Nogle butikker I kender?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2003 - 22:25 #76
Nu er jeg ikke liiiige fra København - men ligger der ikke en Merlin butik et sted der i nærheden?
Avatar billede all_for_you Nybegynder
10. maj 2003 - 22:26 #77
Ja, det kunne man muligt finde... ELler skal jeg til Lyngby... Er der andre steder de forhandler det?
Avatar billede groggy Nybegynder
11. maj 2003 - 22:48 #78
Jeg købte min Asus M2400 i multimediaworld inde på Falconér Allé. Dengang havde de en udstillingsmodel stående fremme, så mon ikke de stadig har det. :)
Avatar billede xirb Nybegynder
23. september 2003 - 15:42 #79
Håber du fandt en brugbar bærbar! :)
Avatar billede all_for_you Nybegynder
24. september 2003 - 18:34 #80
Jeg købte 2400 ASUS (12995). Den har været ganske udemærket, dog vil jeg tilføje følgende ting:
++++
1) Den larmer ikke så meget som jeg havde frygtet. Det er til at leve med
2) Design går op i en højere enhed.

----
1) Min cd/dvd- stik i selve computeren er allerede gået i stykker. Derfor skal jeg sende min computer ind til support (kun 2 måneder gammel)
2) Hvordan de får computeren til at være 2 cm høj står stadig uvidst. Den er smal, men så smal er den heller ikke.
Avatar billede xirb Nybegynder
24. september 2003 - 22:11 #81
OK, uheldigt at den gik i stykker, men så længe garantien dækker det er det jo fint nok - jeg ha rikke hørt om andre, der har problemer med dem (=det er formentlig ikke et generelt problem).

God fornøjelse med det.
Avatar billede all_for_you Nybegynder
24. september 2003 - 22:14 #82
TAK!

Jeg tror det kommer af at jeg fik den sendt fra dk til England... Da Laptop4U IKKE leverede som aftalt!!!!