Avatar billede johannielsen Nybegynder
06. maj 2003 - 21:23 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

For langsom computer?

Jeg har lavet et divx-filmklip med følgende specifikationer:
Image:
Width 720
Height 480

Audio:
Duration 00:09:10
Bit rate 96 kbps
Audio format MPEG Layer-3

Video:
Frame rate 29 frames/second
Data rate 175kbps
Video sample size 24 bit
Video compression DivX Codec

Når jeg laver andet end at se klippet, eller hvis jeg spoler, så hakker billedet og lyden bliver nogle gange forskudt fra billedet.

Min computer er ingen speedmeister:
Duron-700
Soltek Kav-x m. AC97
640 MB SD-ram
TNT2-Ultra 32 MB
IBM Dekstar 7200 rpm/2 Mb buffer

Hvor kan flaskehalsen være???
En større processer vil self. give noget, men vil et bedre graffikort kunne gøre underværker???
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
06. maj 2003 - 21:34 #1
er det ik også en temmelig voldsom DivX opløsning?
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
06. maj 2003 - 21:40 #2
den mest gængse DivX encoding ligger omkring:
Resolution: 608xXXX
Frame Rate:  25 fps
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2003 - 23:16 #3
Det ser ud som om det er en NTSC film vi taler om her.
29 fps og en opløsning på 720 x 480.
Jeg kan nu ikke se at det skulle være et problem.
fiskerendk >> men jo, en lidt lavere opløsning ville nu ikke gøre noget. Det vigtige er bare at sørge for at den passer til aspect ratio. f.eks. 640 x 272 til en film i 2.35:1 WideScreen.
Her er et program til at regne den rigtige aspect ration/opløsning ud: http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/dvtool.html

Din PC burde være OK til at afspille filmen, men et forsøg ville da være at prøve at reencode filemen med en laverer opløsning. Det kan være det løser dit problem.
Avatar billede dvdrip.dk Nybegynder
06. maj 2003 - 23:26 #4
Det er helt sikkert "TNT2-Ultra 32 MB" lige prasis det havde jeg til min gamle bærbar, og den kunne heller ikke vise nogen former for film
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2003 - 23:30 #5
Ja, det er ikke helt up to date. Jeg har også engang haft sådan et kort, men mindes ikke jeg havde problemer med at afspille DivX film.
Et billigt alternativ kunne være et Radeon 9000 Pro kort: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017892
Har også en bedre tv-chip en Nvidia kort.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. maj 2003 - 01:20 #6
>>johannielsen
Hvis du sætter filmen til fuld skærm, ser det så ud som om det er et billede der er skaleret i paint?
Har du sat quality level helt ned under afspilning?
Evt. prøvet med BSPlayer? Den fortæller dig hvis den bruger RGB-mode til at vise filmen, og det er rimelig krævende!!!
Avatar billede jensendk Nybegynder
07. maj 2003 - 08:37 #7
Du ser den på computermonitoren? Hvisdu ser den på tv, så reencode til PAL (25 fps). Hvilket os har du? residenteprogrammer? Antivirus f.eks.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 08:41 #8
Ingen grund til at reencode til PAL, hvis hans TV understøtter NTSC
Avatar billede runej Nybegynder
07. maj 2003 - 10:48 #9
Om dit tv understøtter PAL eller NTSC er underordnet, hvis dit original maetriale er optaget i Pal kan du være næsten sikker på at den vil hakke hvis du bare endcoder til NTSC. Så inden vi kommentere om din computer er for langsom:
Så prøv lige for god ordens skyld at gøre følgende. I dit komprimeringsprogram sæt størrelsen på filmen til 720*576. Frame rate 25 og se om ikke det skulle løse problemet. (Det er det samme som jensendk foreslår, så det må være hans points.)
RuneJ
Avatar billede johannielsen Nybegynder
13. maj 2003 - 23:41 #10
Tak for hjælpen